Egófényezés, élveboncolás, köldökbámulás - Színpadon Grecsó regénye, a Megyek utánad

Egófényezés, élveboncolás, köldökbámulás - Színpadon Grecsó regénye, a Megyek utánad

.konyvesblog. | 2019. október 01. |

20190919_konyvesblog_megyek_utanad_juranyi-1947.jpg

Fotó: Valuska Gábor

Felülírja az új szerelem a régit? Hogyan lehet az, hogy már semmi közünk nincs ahhoz a szerelmes valakihez, aki korábban mi voltunk? Ha időutazhatnánk a saját életünkben, melyik helyzetben adnánk tanácsot önmagunknak? Grecsó Krisztián nőkkel felnövős regényét Dékány Barnabás rendezte és Bíró Bence írta színpadra. Érzékenyen, elgondolkodtatóan, nem eretvágósan, inkább szórakoztatóan. A Megyek utánad szeptemberi bemutatója után Grecsóval és az alkotókkal beszélgettünk.

A sejtjeink folyamatosan kicserélődnek, elhalnak és újjászületnek. Más lesz a bőrünk, a hajunk, mások lesznek egyes belső szerveink. Tíz év elteltével a teljes csontvázunk is megújul. Nem sok azonosat találhatunk például a 12, a 25 és a 42 éves kori önmagunk között. Grecsó Krisztián főhőse, az önmarcangolásra hajlamos elbeszélő sem érti, hogyan viselkedhetett évtizedekkel korábban úgy, ahogy. Főleg a lányokkal. Szerelmes volt, de már azt sem érti, hogyan. Ugyanaz az ember maradt különböző szerelmei mellett? Ha pedig újra szerelmes lesz, hová tűntek belőle azok, akik korábban jelentették a világot?

A felnőtt elbeszélő visszanéz gyerekkori, kamasz és fiatalkori önmagára, akit Darunak nevez. Leltárazza egykori szerelmeit, miközben tudja, hogy ő már másik ember. Nézi, próbálja megérteni régi önmagát, adna is tanácsot, de minek. Csak emlékezni tud, de minden emlékezés egy adott jelenből történő, személyes narratíva. Ezért is emlékezhetünk vissza magabiztosan ugyanarra a helyzetre egészen másként, mint mások. Emlékeket rögzítünk történetekké, melyek újra és újra elmesélve egy idő után képtelenek megváltozni.

20190919_konyvesblog_megyek_utanad_juranyi-1893.jpg
Az öt éve megjelent Megyek utánad (kritikánk róla ITT) ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel foglalkozik. Körkörös tépelődés, kívülről figyelt belső mozi, amit olvasás közben nehéz színpadon elképzelni. Ezt a feladatot mégis ügyes színházi gondolattal, érzékenyen oldotta meg Dékány Barnabás rendező és Bíró Bence író. A Megyek utánad tavaly Szegeden, nemrég pedig a budapesti Jurányi Ház Kamaratermében mutatkozott be háromszereplős és egykanapés színdarabként.

Olyan abszurd, hogy már jó

Dékány Barnabás számára meghatározó olvasmányélmény volt a Megyek utánad. Azután határozta el, hogy darabot rendez belőle, hogy véletlenül összefutott Grecsóval Kőszegen. „Nem szeretném elmondani, miért lett ennyire fontos ez a szöveg. Nagy találat és találkozás volt, sok értékes gondolattal, és ezt jó esetben az előadás helyettem is közvetíti” – mondja erről a rendező.

Krisztián kereken kijelentette, hogy ebből a regényből nem lehet előadást csinálni. De azt is, hogy támogat minket. Srácok, szabad kezet kaptok, azt csináltok, amit szeretnétek! Persze nekünk fontos volt, hogy rábólintson” – emlékszik még az indulásra. „Ha valaki kortárs szerzőtől keres anyagot, Krisztiánt csak ajánlani tudom, nagyon jó vele dolgozni.” Azzal kapcsolatban, miért nehezen adaptálható a Megyek utánad, Bíró Bence azt mondja, az erősen fragmentált szerkezet miatt nincs igazán drámai értelemben vett cselekmény vagy drámai ív. A sok szereplő leginkább csak egy-egy jelenetben vesz részt és nagyok a tér- és időugrások.

20190919_konyvesblog_megyek_utanad_juranyi-1871.jpg
Daru megismert életszakaszait mindig egy-egy szerelem, egy-egy nő megjelenése indítja el: Lili, Eszter, Petra, Sára, Adél, Gréta és Juli. „A Megyek utánad ugyan egy főhős köré épül, de a történetek novellafüzér-szerűek, szeparáltak. Nekem semmilyen ötletem nem lett volna, hogyan kerüljön színpadra” – mondja Grecsó. „Mikor Barna és Bence elkezdték mesélni, hogy mit szeretnének, úgy voltam vele, hogy fiatalok, lelkesek, hadd csinálják, tőlem mehet! Nem hittem volna, hogy olyan új minőséget hoznak létre, ami szereti, érti és olvassa a regényt, de közben el is tudja engedni. A darab nem szolgai felmondás, hanem egészen külön ügy lett, és épp ez egy adaptáció lényege. Ha valaki kezd valamit egy alkotásoddal, nem táncolhat gúzsba kötve. A srácoknak nem volt szükségük arra a rögzített viszonyra, ami nekem ezzel a szöveggel már megvan. És enélkül, lám, marha jó is lett. Teljesen elképedtem, hogy az alteregós játék milyen jó színházi gondolat, mennyi mindent ki tudtak hozni a szövegből.”

Az alteregós koncepciót Dékány és Bíró együtt dolgozta ki. „Sokat agyaltunk ezen, kerestük a színpadon is végigvihető, az egészen átívelő konfliktust, és arra jutottunk, hogy a legélesebb ellentét az idősebb és a fiatalabb én között van. Aztán már csak olyan kiindulópontot kellett találnunk, amiben a két én együtt szerepel” – magyarázza Bíró. Így jött az az elsőre abszurdnak tűnő ötlet, hogy az idős én egy új szerelem kezdetén, egy randin meséli el korábbi szerelmeinek történetét az új nőnek. „Úgy tűnt, ez annyira abszurd, hogy már jó” – folytatja. Ez a kiinduló helyzet ráadásul plusz feszültséget is ad, hiszen csak a darab legvégén tudjuk meg, hogy ez a legújabb szerelem hogyan alakul.

Most már mindegy

A mesélés körkörös menete mellett az alkotócsapatnak a szerepösszevonásokra kellett még kiemelten figyelnie. Daru összes szerelmét ugyanaz a színésznő, Kurta Niké játssza. Könnyedén bújik egyik karakterből a másikba, rögtön elhisszük neki, hogy mindig más ember. Közben ez a játék még egy kérdést ráemel az előadásra: mindannyian az első szerelmünket keressük újra és újra? Baki Dániel mérges fiatal Darut hoz, az idősebb elbeszélő pedig a Katonából ismerős Mészáros Béla. Mészáros emellett az összes többi férfi karaktert is viszi, mindet zseniálisan. A színészekről és a stábról Dékány szuperlatívuszokban beszél, a tavalyi előadást mindössze három hét alatt rakták össze. „Volt, hogy délután négykor vettük észre, hogy aznap még csak cigiszüneteket tartottunk, nem is mentünk ki enni. Mindenki rengeteget dolgozott, saját ötleteket hozott, tényleg szerelemdarab lett” – mondja.

Daru a regényben és a darabban is sokat őrlődik, bosszantja magát, rágódik mondatokon vagy mozdulatokon. Mikor Grecsót arról kérdezzük, szerinte is visszatérő téma-e mostanában a befelé figyelés vagy pszichologizálás, azt mondja, persze, nagy divat saját életünket narrálni és értelmezni. „Más se megy, mint az egófényezés, az élveboncolás. Én mindig is hajlamos voltam erre, pszichológiából érettségiztem, ez már jelenthet valamilyen fokú veszélyeztetettséget. Hogy ez jó-e, azt nem tudom. Nem hiszem, hogy a köldökbámulás kifejezetten célravezető lenne, de jobbat sem tudok.”


Dékány azt mondja, jó lenne, ha tényleg trend lenne az önmagunkra figyelés. „Ha nem törekedsz arra, hogy a saját dolgaidat tisztábban lásd, a világot sem fogod. Mintha minden azon lenne, hogy elvonja a figyelmünket magunkról. Ez valószínűleg nem magyarázza azt a zizit, ami a világban van, de lehet összefüggés. A lassabb, nyugodtabb tempó eltűnt az életünkből, pedig nagyon fontos lenne csak bambulni, szomorkodni, feldolgozgatni.”

A darabban az elbeszélő néha lemondóan, máskor kétségbeesetten nézi a fiatal Darut. Van, hogy beszélni is próbál hozzá, de nem sok sikerrel. „A regény fikciója szerint az elbeszélő folyamatosan szembesül azzal, hogy semmit sem ért egykori önmagából, semmi közöset nem érez vele” – mondja Grecsó. „Nekem ez alapélményem, de nem mennék vissza okoskodni önmagamhoz. Ahonnan ma nézek vissza, annak már semmi köze ahhoz, ahogyan akkor néztem. És most már mindegy.”

Grecsó Krisztián - Bíró Bence: Megyek utánad - szerelmi leltár
Grecsó Krisztián regényét színpadra írta: Bíró Bence
Szereplők: Mészáros Béla, Kurta Niké, Baki Dániel
Látvány: Ottlik Jikka
Asszisztens: Vincze Petra
Rendező: Dékány Barnabás
Az előadás a MASZK Egyesület (Szeged), az Orlai Produkciós Iroda és a FÜGE együttműködésében készült. Támogató: Nemzeti Kulturális Alap Színházművészet Kollégiuma.
Következő előadások: Jurányi Ház, 2019. 10. 06. 16:00; 2019. 10. 06. 19:00; 2019. 11. 12. 19:00; 2019. 11. 30. 15:00

Szerző: Balkányi Nóra

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!