Farkasok prédájává válhatsz, ha nem vásárolsz eleget

.konyvesblog. | 2019. június 25. |

Napjainkra a különböző disztópiákban leírt világképek némelyike rémisztően kézzelfogható közelségbe került. Kár lenne azonban feleslegesnek titulálni a nyomasztó, negatív társadalmi formákat szerepeltető műveket. Ugyanis amíg létezni fognak aggasztó irányba mutató politikai, társadalmi folyamatok, addig a hasonló témájú irodalomra is szükség lesz, hogy figyelmeztessenek a közelgő, vagy éppen a már jelenlévő veszélyekre. Tünde Farrand, a debreceni születésű, de Angliában élő és angolul publikáló író első regénye egyszerre kínálja a velünk élő múlt rendszereinek és a fogyasztói társadalomnak is fájóan aktuális kritikáját egy személyes hangvételű családi drámába ágyazva.

Tünde Farrand: Farkasország

Fordította: Miks-Rédai Viktória, Gabo, 368 oldal, 3490 HUF

 

2050 Angliájában egy vagyoni kasztrendszeren alapuló társadalmi forma jött létre. A létra legalsó fokán a nincstelenek, a Zónába száműzött non-profit személyek állnak, míg a tetején a Tulajdonosok vagyonos rétege pöffeszkedik. Köztük helyezkednek el a Kis-, Közép- és Csúcsfogyasztók, akiket a hónap vége felé közeledve a személyfonjuk figyelmeztet, ha még éppen nem vásároltak eleget. Az idősek, vagy a betegségük miatt non-profittá váló személyek pedig Méltóságházakba vonulhatnak, ahol aztán méltóságteljesen eltöltött utolsó napjaikat követően eutanázia segítségével távozhatnak az élők sorából.

„Apa megpróbálta elmagyarázni nekem és Sofiának, úgy, hogy meg is értsük, miért omlott össze a régi világ. Már kilencévesen is felfogtam, hogy az öregek és betegek túl nagy terhet jelentettek a szociális rendszer számára, és emiatt szegényedett el a keményen dolgozó többség. Még ma is emlékszem, micsoda izgalommal várta mindenki az ingyenes lakhatást; mindenhonnan erről hallottunk, idegenek borultak egymás nyakába az utcán, felnőtt férfiak sírtak örömükben, amiért a gazdasági és lakhatási válságot végleg felszámolták. Cserébe nem kellett mást tennünk, csak fogyasztani.”

A társadalmi mobilitás azonban működik: nem lehetetlen fogyasztói szintet lépni, ám mégis könnyebb lecsúszni, és a lejtőn alig lehetséges a megállás. Miután férje rejtélyes módon eltűnik, a tanárként dolgozó Alice-nek is meggyűlik a baja középfogyasztói életformájának fenntartásával. Meggondolatlan lépéseinek következtében nemcsak a munkáját veszti el, de el kell hagynia otthonát is, hogy Kisfogyasztóként a számukra fenntartott körzetek egyikébe költözzön. A lejtőn lefelé tartó útjából fakadó kétségbeesésében az időközben Tulajdonossá vált nővéréhez fordul segítségért, aki utolsó találkozásuk óta hatalmas változásokon ment keresztül, és talán az elmúlt években történteket is képes Alice számára más megvilágításba helyezni.

Farrand egy meglehetősen valóságos közelbe került társadalmi forma képét bontja ki olvasói előtt Alice szemszögén keresztül. Nem csupán a felesleges kacatok töméntelen vásárlásában fellelhető látszatboldogságot állítja pellengérre, de a kiszolgáltatottabb helyzetben lévő társadalmi rétegek dehumanizálásán keresztül ijesztően sok ismerős elem és retorikai fogás bukkan fel a szövegben. Fontos kritikai aspektusban jelennek meg a főleg a közelmúltban, de még napjainkban is hihetetlen tömegeket megmozgató televíziós reality show-kra hasonlító, ám azok jóval extrémebb formáit kínáló műsorok és sztárjainak beemelése, a marketing és propaganda összefonódása, de egy nagyon éles vallási szertartásokat kifigurázó rész is.

Alice kálváriáján keresztül értheti meg az olvasó a rendszer kialakulásához vezető folyamatokat, a működését, annak néhány pozitív, de inkább sokkal több negatív aspektusát. Többszörösen is családi dráma, ami Alice körül történik. A férje elvesztése a regény jelenidejében bemutatja, hogy a pozícióját vesztő egyén lába alól a bürokrácia útvesztőjében milyen egyszerűen tud kicsúszni a talaj, de minden nehézség mellett egy fogadott családra is lelhet. Flashback-ek formájában villan fel testvéréhez fűződő viszonya, már elhunyt szülei iránt táplált érzései, mellette pedig bővebb képpel szolgál a társadalmi átrendeződésről.

Aki nem költi a pénzét, arra a jövőben nem vár más, csak a békés eutanázia

2050, London: a társadalom a szűk eliten kívül a fogyasztás alapján tagolódik három rétegre, és mindenkinek eleget kell dolgoznia, keresnie és költenie, hogy kiérdemelje lakhatási jogát. Amikor pedig valaki már nem költi tovább a pénzét, nonprofit személynek minősítik, és vissza kell vonulnia valamelyik fényűző Méltóságházba, ahol előbb kilenc csodás hónap várja, aztán a békés eutanázia.

Alice sodródására fókuszálva a könyv nagyon érzelemgazdag hangot üt meg és személyes történetszála annyira domináns, hogy az izgalmas társadalmi berendezkedés másodlagos lesz, így sajnos vannak olyan elemei, amelyek nem teljesen konzisztensek, logikusak vagy racionálisak. Bár a világ kidolgozása kellően részletes, legyen szó akár a kasztrendszerről, akár a technikai vívmányokról, ezek mégsem alkotják annyira szerves részét a vége felé meg-megbicsakló cselekménynek, hogy díszítőelem funkciójukon túl is sokat adjanak a történethez.

Így a Farkasországot érdemes inkább egy szimbolikus társadalomkritikaként értelmezni, ahol a látszatvalóság kiépítése a tényleges problémák és deviáns viselkedési formák elleplezésére szolgál. A protagonistával együtt megélt fizikai és belső utazás során pedig a sokk effektusra építő, deus ex machina jellegű végjátékban ismét bebizonyosodik a klasszikus tétel, hogy ember embernek farkasa. De mi történik akkor, ha a farkasok terelik a nyájat?

Szerző: Laki Péter

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!