Borítópornó: Margaret Atwood – MaddAddam-trilógia

Borítópornó: Margaret Atwood – MaddAddam-trilógia

Forgách Kinga | 2019. április 25. |

boritoporno_3.jpg

Borítópornó című rovatunkban különleges könyvborítók tervezőit kérdezzük meg arról, hogyan dolgoznak, miként születnek a nagy ötletek, és milyen tendenciákat látnak a szakmájukban itthon, illetve külföldön. Margaret Atwood MaddAddam-trilógiájának gyönyörű borítóiról ezúttal Féder Mártával, a Libri Kiadói Csoport grafikusával beszélgettünk.

Az üszkös romokkal borított, mégis furcsán paradicsomi, posztapokaliptikus tájban gyönyörű, tea-, krém- és mézszín emberek élik egyszerű mindennapjaikat: bogyókat, gyökereket gyűjtenek, bujkálnak a mutáns vadállatok elől, dorombolva gyógyítják egymást, nevelik gyermekeiket. Nem ismerik sem a szerelmet, sem a háborút, nincs bennük birtoklási vágy. Ők a guvatkák. Ez a génmódosított faj túlélte az emberiséget kipusztító járványt. Csupán egyetlen ember él velük: a rejtélyes Hóember, akit vallásos rajongással vesznek körül.Hóember végtelen magányában emlékeibe menekül, így ismerjük meg a tehetős Kampuszokra és a nyomortól, bűnözéstől és betegségektől sújtott plebsztelepekre szakadt világ történetét, ahol mindenki sorsa az elvtelen Vállalatok és a központi biztonsági szolgálat embereinek kezében van. Kirajzolódik előttünk Hóember gyermekkori barátja, a zseniális géntechnológus, Guvat sorsa, aki arról álmodott, hogy létrehozza az embernél tökéletesebb fajt. Bármi áron.Margaret Atwood egyik legnagyobb szabású disztópiája a MaddAddam-trilógia. A Guvat és Gazella, valamint Az Özönvíz éve javított kiadásban jelenik meg a Jelenkor Kiadó gondozásában, a befejező kötet, a MaddAddam pedig most először olvasható magyarul.

maddada.JPG

Hogyan készültek el a MaddAddam-trilógia borítói, miből indultál ki a tervezéskor? 

A Libri Kiadói Csoport grafikusaként nagy öröm volt számomra, hogy a Jelenkor Kiadó az Albert Camus könyvek borítóinak tervezése után újabb sorozatterv készítésére kért fel. Teljesen szabad kezet kaptam a tervezéshez, csak a kiadónál eddig megjelent Atwood-kötetek (A Szolgálólány meséje, Alias Grace, A vak bérgyilkos) formátumának és kivitelének megtartását kérték. A sorozat tervezését megelőzte a háromkötetes mű olvasása, illetve egy hosszabb információ és inspirációgyűjtő szakasz. Megnéztem a hazai és külföldi MaddAddam-borítókat, illetve elolvastam a sorozatról megjelent elemzéseket, kritikákat is. Teljesen magával ragadott a szöveg, nagyon erős a képi világa. Szerettem volna a szerző által teremtett disztópikus világ hangulatát megjeleníteni a kötetek borítóin, klasszikus és modern, valós és fikciós elemek ötvözésével. Nem az egyes részek történetét vagy szereplőit akartam megidézni, hanem egységes vizuális hatásban gondolkodtam, ennek megfelelően gyűjtöttem a borítókhoz képanyagot. Ezt a koncepciót követve készítettem három tervvariációt, egy grafikus, egy fotómanipulációs és egy digitális kollázs technikát alkalmazó képi világgal. Végül az indonéz Fajar P. Domingo szürrealista digitális kollázsaival készült sorozatterv lett a befutó, ezt mind a kiadó, mind a jogtulajdonos lelkesen támogatta. 

atwoodm_maddaddam_vedoterv.png

Az első ötletekhez, változatokhoz képest mennyire lett más a végeredmény? 

Az igazság az, hogy az első borítók tervei szinte változtatás nélkül valósultak meg. Az általam választott klasszikus hatású betűtípus, illetve a tipó elhelyezése is pont olyan, mint az első vázlaton. 

Hogyan kapcsolódnak egymáshoz vizuálisan az egyes kötetek? Melyik lett a kedvenced?

Szerencsére a tervekhez használt három digitális kollázs vizualitása egyben tartja a sorozatot. A minimális színmódosítással és a kiterített borító hátterével, valamint a mindhárom kötetben alkalmazott azonos előzékkel egységes arculatot tükröznek a könyvek. A trilógiát kivitelező Gyomai Kner Nyomda is maximális odafigyeléssel végezte a gyártási munkálatokat, hálás köszönet érte. Az én személyes kedvencem az első kötet, a Guvat és Gazella borítója, számomra ennek a grafikának az asszociációs hálója a legizgalmasabb. 

atwoodm_maddaddam_tablaterv.png

Melyik friss külföldi megjelenés az, aminek a borítóját különösen izgalmasnak tartod, és miért? 

Folyamatosan figyelem a friss, izgalmas külföldi könyvborítókat, több borítótervező munkáját is követem online, mint például Grace Han, Peter Mendelsund, Helen Yentus, Nicole Caputo, Rodrigo Corral, Na Kim, vagy Suzanne Dean. A tavalyi évben megjelentek közül nagy kedvencem Olga Tokarczuk Flights című könyvének borítója (tervező: Grace Han) Izgalmasnak ígérkezik Margaret Atwood The Testaments című új könyvének borítója (tervező: Noma Bar), ősszel a Jelenkor Kiadó gondozásában is ezzel a tervvel jelenik meg a kötet. Amelyik borító láttán pedig mostanában felkaptam a fejem, az Tegan and Sara High School című könyvének amerikai kiadása (tervező: Na Kim), de ez csak 2019 szeptemberében jelenik majd meg.

flights.jpg

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Elszáll az agyad: tudományos, közgazdasági és filozófiai non-fictionok 2024 tavaszán

Hogyan látja az ember képzelőerejét Csányi Vilmos? Hogyan alakul át a világ, ha a politikai és hatalmi játszmák kiterjednek a világűrre? Miért kannibál a kapitalizmus? Hogyan dolgozik az idegsebész? És mit gondol az elidőzésről napjaink sztárfilozófusa, Byung-Chul Han?

...
Zöld

Mikor hasznos az AI az irodalomban, és miért nem cseréli le soha az embert?

A japán Rie Kudan megkapta hazája legjelentősebb irodalmi díját, majd elárulta, hogy a szöveg egy kis részét a ChatGPT nevű chatbottal generálta. Az eset nyomát áttekintjük, hogyan alakult az elmúlt két évben nagy nyelvi modellek és az irodalom viszonya, hogyan látják ezt az írók, valamint hogy mikor lehet hasznos eszköz az AI az írás során.

...
Zöld

Összekapaszkodva zuhanni – Így alakíthatod a klímagyászt felszabadulássá

Jem Bendell Mélyalkalmazkodás című, nagy port kavaró tanulmánya után új könyvében azt ígéri, hogy nemcsak segít szembenézni a klíma, és így a mai társadalom elkerülhetetlen összeomlásával, hanem a szorongás és a gyász megélése után segít új, szilárdabb alapokon újraépíteni az optimizmusunkat, életkedvünket.