Új rovatunkban különleges könyvborítók tervezőit kérdezzük meg arról, hogyan dolgoznak, miként születnek a nagy ötletek, és milyen tendenciákat látnak a szakmájukban itthon, illetve külföldön. Elsőként Tillai Tamással, a Libri Kiadói Csoport vezető grafikusával beszélgettünk Dmitry Glukhovsky áprilisban megjelenő új regénye, a Text borítója kapcsán, ami egy okostelefon kijelzőjét ábrázolja.
Text. A könyv egyik központi gondolata, hogy a mobilok lassan a legfontosabb tárggyá válnak az életünkben: nemcsak a világgal való kapcsolattartás elengedhetetlen eszközei, de emlékeket és információkat is tárolunk bennük. Biztonságot nyújtanak, de ha elveszítjük, egész privát életünk kerülhet illetéktelen kezekbe. A történet egy börtönviselt férfiről, Iljáról szól, aki szabadulása után egy rendőr kalandos körülmények között megszerzett iPhone-jával a kezében fedezi fel újra a moszkvai alvilágot.
Hogyan készült a borító?
A Text történetének két fő vizuális kulcsa van, a mobiltelefonon élt „online” világ és a modern orosz valóság. Ezek közül mi az előbbire koncentráltunk, így szerintem egyedibb külsejű lesz a könyv. Fontosnak tartottam, hogy a képi világ hiteles legyen, az egyetlen nehézséget az okozta, hogy a borítón a vizuális egységet a kötelező elemek – a szerző, a cím és a logó – ne bontsák meg. Így került az író neve a chatablak fölé, a cím egy kiemelt szövegbuborékba és a kiadó logója a szolgáltatói térerőjelzés mellé. Apróság talán, de a beszélgetés időpont-megjelölései nem az eredeti szöveget követik, azokat a dátumokat és időpontokat tettem rá, amikor épp az adott szövegblokkot készítettem.
Dmitry Glukhovsky:Text
Fordította: M. Nagy Miklós, Helikon, 2018, 444 oldal, 3899 HUF
Mennyire lett más a végeredmény, mint a legelső változat?
Szerencsére már az első körben elkészült az a terv, ami végül a borító lesz, így nem is tudok mutatni nagyon másmilyen variációt. Volt egy nüanszokban eltérő másik grafika, amelyen nemcsak a kijelző látszik, hanem a telefon testének néhány részlete is, de végül a minimalista megoldás mellett döntöttünk.
Melyik friss külföldi megjelenés az, aminek a borítója különösen megragadta, és miért?
Nem igazán friss, de Margaret Atwood regénye, A Szolgálólány meséjének borítója, ami nemcsak képernyőn, de kézbe véve is élmény.
(Forrás)
Az ötlet egyszerűsége és a kivitelezés professzionalizmusa is imponáló, a tavalyi Frankfurti Könyvvásár talán legszebb és legötletesebb borítója volt.
Szerző: Forgách Kinga