De mégis ki az a Batman?

Rusznyák Csaba | 2012. július 25. |

A DC gyorsan vérszemet kapott Jerry Siegel és Joe Shuster Supermanjének 1938-as sikere után. Az Acélember épp csak elkezdte bebetonozni pozícióját a popkultúrában, a kiadó szerkesztői máris új szuperhős után néztek. A 18 éves Bob Kane, még szinte csak fél lábbal a képregényiparban, egyetlen éjszaka alatt megrajzolta a Sötét lovag első vázlatát: egy vörös-fekete ruhás, denevérszárnyakat és ún. dominó maszkot viselő hőst, a papírra pedig ezt írta: Bat-Man. De a karakter Kane barátjának, Bill Fingernek köszönhetően nyerte el végső formáját: a csak a szem környékét takaró maszk helyett kapott egy hegyes fülű, csupán a szája környékét szabadon hagyó álarcot, a szárnyakat köpenyre cserélhette, a vörös színnek pedig búcsút mondhatott. A figurát egyértelműen a korszak kaland- és ponyvahősei ihlették, Zorrótól Doc Savage-on át az Árnyékig, az ezt kiegészítő mesterdetektíves aspektussal – Sherlock Holmes nyomán – szintén Finger állt elő. (Annak ellenére, hogy milyen nyilvánvalóan nagy szerepe volt Batman megalkotásában, Finger munkáját hosszú évtizedekig nem ismerték el, és a képregényeken a mai napig is a „Batman created by Bob Kane” felirat áll.)

batmanneiladams.jpg

A Sötét lovag első története a Detective Comics címú antológiasorozat 27. számában jelent meg, 1939-ben. A főhősnek egy egyszerű gyilkossági rejtélyt kellett megoldania, majd természetesen ártalmatlanná tennie a menekülő tettest. Gordon felügyelő az egyetlen a később állandóvá vált mellékszereplők közül, aki szintén felbukkant (sőt, már a legelső panelen szerepelt, barátjával, Bruce Wayne-nel társalogva), plusz már ekkor megjelent a Batmobil őse, ami itt még csak egy közönséges autó volt. Keveset hangoztatott érdekesség, hogy az olvasók sztorivégi fordulat formájában tudták meg, hogy Batman és a milliárdos Wayne ugyanaz a személy. A Sötét lovag eleinte tipikus krimis-ponyvás környezetben ostorozta az alvilágot (noha már a 29. számban felbukkant az első visszatérő szupergonosz, az őrült tudós, Doctor Death), de mindössze pár hónap elteltével beszivárogtak a sorozatba a természetfeletti elemek is, mint pl. a vámpírok és a farkasemberek (méghozzá egy Magyarországon játszódó sztoriban, a Detective Comics 32-ben). Ezekben a korai, sötét tónusú, a krimi és a horror közt ingadozó füzetekben Batman még minden különösebb gond nélkül lövöldözött le bűnözőket, és nem különbözött sokban az akkori tipikus ponyvahősöktől (egykedvű kommentárja, ahogy egy gyilkost beleöklöz egy ipari savtartályba: „A fitting end for his kind".)

batmanandrobin2009.jpg

A 33. számban (vagyis a hetedik füzetben, amiben Batman felbukkant) ismerték meg az olvasók a főszereplő háttértörténetét: a szülők meggyilkolását, az alvilág elleni hadjáratának megfogadását, és az ablakon áttörő denevért, ami inspirációként szolgált a jelmezhez és a félelemkeltéshez. Ez adott dimenziókat Bruce Wayne addig egyszerű karakterének. Tragikus, a múlt által kísértett hős lett, aki számára a bűn elleni harc esküben fogadott kötelesség, és az elkövetkező években, évtizedekben személyiségének ez az aspektusa mind meghatározóbb lett, kötelességérzete sok írónál megszállottsággá fajult. És ez a sosem gyógyuló nyílt seb, aminek fájdalmát Gotham bűnözői felé közvetítette, ez tette őt igazán emberivé, ez tette a kalandjait átélhetővé.

Közben fokozatosan bővült a mitológia a máig alkalmazott karakterekkel és eszközökkel: a főhős elkezdte hordani a svájci bicskánál is menőbb, mindenféle hasznos kütyüt és fegyvert rejtő övét, kiszuperálódott a Batmobil, megjelent a Batplane, és felbukkant az őrült pszichiáter, Hugo Strange. Bár Batman a kezdettől fogva nagy népszerűségnek örvendett, az igazi áttörés a 38. számmal következett be: ekkor bukkant fel először tinédzser segítője, Robin (ismét csak Bill Finger javaslatára, aki szerint „Holmes” mellé kellett egy „Watson”), és az eladások varázsütésre megduplázódtak. Ennek két következménye volt: egyrészt, 1940 tavaszán elindították a karakter saját sorozatát, a Batmant (plusz idővel a Detective Comics is szinte csak az ő történeteit közölte), másrészt, mivel Robinnak köszönhetően a széria sokkal több fiatal olvasót vonzott, mint korábban, a szerkesztők megtiltották az íróknak, hogy a főhős gyilkoljon, és lőfegyvert hordjon magával (ez a tilalom máig érvényes).

batmanbane.jpg

A Batman első száma nem csak, hogy részletesebben újramesélte a főhős háttértörténetét, de bemutatta máig elsőszámú ellenségét, a pszichopata gyilkos Jokert (plusz még a Macskanőt is), aki a következő egy-két évben fokozatosan alakította ki bizarr „kapcsolatát” a Sötét lovaggal, és vált egyre őrültebbé. A második világháború után azonban a szuperhősök népszerűsége csökkent, mire a DC új taktikával állt elő: a sorozat maga mögött hagyta a sötét, komor, horrorisztikus krimiket, és könnyedebb, lazább, viccesebb és pozitívabb hangvételt ütött meg, Batman pedig egy mosolygós, kötelességtudó apafigurává vált, aki sosem volt rest megosztani az olvasóval a történet tanulságát. Ez persze az ellenségeit is érintette: Joker egy komikus, gőgös félbolonddá vált, akit Batman és Robin gyakorta egy „The Joke’s on you, Joker” felkiáltással ütött ki. Az egykori őrült gyilkosnak még saját Jokermobilja is volt, azzal sietett a bajba jutott bűnözők megsegítésére, akik a denevérjel mintájára Joker-jellel riadóztatták őt.

batmanneiladams2.jpg

A sci-fi lázban égő ’50-es években a főhős és Robin térdig gázoltak a bizarr, vidám fantasy történetekben, űr- és dimenzióutazásokban (de persze voltak nagy mérföldkövek is: ekkoriban találkozott először Batman és Superman, és rögtön meg is alapozták a barátságukat). És bár a ’60-as években voltak próbálkozások rá, hogy visszatereljék a figurát a gyökereihez (még hűséges komornyikja, Alfred is hősi halált halt az egyik sztoriban – igaz, a rajongók felháborodása után visszatért), az 1966-ban indult híresen bugyuta Batman tévésorozat népszerűsége ezeket karóba húzta. A képregénynek tükröznie kellett az Adam West show hangulatát, azaz bolondosnak és infantilisnek kellett lennie (Joker pl. kapott egy saját sidekicket, egy törpe, Gaggy nevű bohócot). A karakter ekkor élte népszerűségének csúcsát: az óvatos becslések szerint is közel 900 000 példányt adtak el a Batman egy-egy füzetéből. A tévésorozat 1968-as megszűnésével azonban a képregény is rohamosan veszített a népszerűségéből.

Ismét irányváltásra volt szükség: a ’70-es éveket Dennis O’Neil és Neil Adams legendás párosa határozta meg (annak ellenére, hogy egyébként viszonylag ritkán dolgoztak ténylegesen együtt) – ők végre visszaterelték a Sötét Lovagot a ’40-es évek komorabb, földhözragadtabb hangvételéhez. Rengeteg klasszikus sztori (The Laughing Fish, amiben Joker őrültebb, veszélyesebb és gyilkos humorúbb volt, mint valaha), karakter (Ra’s Al Ghul, és lánya, Talia) és maradandó, az írókra és rajzolókra máig komoly hatású ábrázolásmód (Batman vadul lobogó köpenye, Joker állandó, arcára fagyott vigyora) született akkoriban. Gótikus, komor hangulat uralta ezt a korszakot, és bár a főhős többnyire átlagos gengszterekkel, gyilkosokkal, illetve a már ismert visszatérő ellenségeivel szállt szembe, akadtak a fantasy és a horror területére bekacsintó sztorik is, szörnyekkel és szellemekkel. A rajongóknak tetszett az új irány (sok akkori történet máig klasszikusnak számít), de a szélesebb közönség lassan búcsút mondott a karaktereknek: az eladási mutatók csaknem két évtizeden át folyamatosan csökkentek, míg 1985-ben mélypontra jutottak.

batmandarkknightreturns2.jpg

Abban az évben startolt el a DC Crisis on Infinite Earths című crossovere, ami eltörölte az addigi kontinuitást, hogy a sorozatok és karakterek tiszta lappal indulhassanak újra, megfelelve a modern követelményeknek. Frank Miller 1986-ban írta meg a The Dark Knight Returns című klasszikusát, ami egy disztópikus jövőben játszódott, és egy 55 éves Batmanről szólt, aki a nyugdíjból tér vissza, hogy még egyszer megmentse Gothamet legnagyobb ellenségeitől. A szuperhősmítoszt a Watchmenhez hasonlóan deheroizáló sztori társadalmi és politikai témák érintésével, és a karakter egyes aspektusainak újraértelmezésével betonozta be hírnevét, és vált vízválasztóvá az egész művészeti ág számára (a szintén 1986-ban megjelent Watchmennel együtt). Egy évvel később ismét Miller robbantott: az Első év (Year One) Batman eredettörténetének addigi legrészletesebb, legsötétebb és legrealisztikusabb elmesélése, máig megkerülhetetlen mű a Sötét Lovag iránt érdeklődőknek (még Christopher Nolan filmjei előtt Darren Aronofsky próbálta ennek a sztorinak az adaptációjával rebootolni a ’90-es években megfeneklett Batman fimfranchise-t).

Az olyan sikerek, mint Alan Moore Gyilkos tréfája (The Killing Joke), Grant Morrison Arkham Elmegyógyintézete (Arkham Asylum), Jeph Loeb Long Halloweenje, Tim Burton ’89-es mozifilmje, a ’92-ben indult animációs sorozat, vagy a Halál a családban (Death in the Family), amiben Joker meggyilkolja Robint, illetve a Knightfall saga, amiben egy új szupergonosz, Bane, eltöri a főhős gerincét, segítettek benne, hogy a karakter és a hozzá kapcsolódó sorozatok végleg megőrizhessék sötét és komoly hangvételüket. Ennek köszönhetően jöhetett létre a ’90-es évek egyik leggrandiózusabb képregényes sztorija, a No Man’s Land is, ami egy földrengés által lerombolt, csaknem teljesen kiürített, és a kormány által senkiföldjének deklarált, az őrültek és gengszterek által egymás közt felosztott Gothamben játszódott, majd’ egy éven át. Aztán mindezt a komorságot a 2000-es évek közepére sikerült is túlzásba vinni: Batman zárkózott tahó lett, aki a legközelibb szövetségeseivel sem osztott meg semmilyen információt, viszont kiképzőtisztként ugatta nekik a parancsokat, mindenkinek kétszavas morgásokkal válaszolt, a rendőröket a csicskásaiként kezelte, és úgy általában véve, csak árnyékokba húzódva, gyanakodva, összeszűkült szemmel méregette a világot (ez a viselkedése a War Games című crossoverben ért csúcs-, pontosabban mélypontjára). Az áldatlan állapotból James Robinson rángatta ki a 2006-os Face the Face című sztoriban, aminek Kétarcú volt az antagonistája. Bruce nem csak, hogy ismét elviselhető modorú és természetű hős lett, de örökbe fogadta Tim Drake-et, a harmadik Robint is. Enyhén szólva ráfért némi emberi gesztus.

batmandarkknightreturns.jpg
A 2000-2010-es évek kétségkívül legnagyobb újítása azonban az, hogy a Sötét Lovag biológiailag is apa lett. Damien Wayne, Batman és Talia Al Ghul közös gyermekének eredete még egy 1987-es sztoriig nyúlik vissza (Son of the Demon). Bruce és Talia összeházasodnak, és a nő teherbe esik – de nem sokkal később elválik férjétől, és azt hazudja neki, hogy elvetélt. A DC sosem tudott mit kezdeni ennek következményeivel, így a ’90-es években egyszerűen kontinuitáson kívülinek minősítették az egészet, és remélték, hogy mindenki jó gyorsan elfelejti. Aztán 2007-ben jött Grant Morrison, és úgy döntött, hogy a házasság-teherbe ejtés-szülés mégis megtörtént, és azóta Batmant a saját fia segíti az új (minden korábbinál agresszívabb és fiatalabb) Robinként. Az apa-fiú dinamikát jelenleg Peter J. Tomasi aknázza ki a Batman and Robin című sorozatban (nagyszerűen), míg a Sötét Lovag képregényes franchise-ának zászlóshajóját Scott Snyder (American Vampire) írja (még nagyszerűbben). A DC tavalyi rebootja nem különösebben érintette a karaktert, a népszerűsége pedig – köszönhetően Christopher Nolan filmjeinek is – talán nagyobb, mint valaha. A már említett kettő mellett fut további két sorozat az ő főszereplésével (Batman: The Dark Knight, Detective Comics), és még hét, a karakteréhez kapcsolható egyéb széria (Batwoman, Batgirl, Nightwing, Catwoman, Batwing, Birds of Prey, Red Hood and the Outlaws). Geoff Johns és Gary Frank pedig épp mostanság gondolta újra az eredettörténetét az Earth One című graphic novelben. Batman nemsokára 75 éves lesz – és semmi nem mutat arra, hogy nem áll előtte még legalább 75 sikeres év.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!