Az ex-zsaru Új-Mexikóig menekül a múltja elől

.konyvesblog. | 2017. április 19. |

Az Amerikai vér című regénnyel egy új-zélandi szerző, Ben Sanders mutatkozik be a hazai olvasóközönségnek. A krimiíró fiatal kora ellenére már több kötetet jegyez, azonban míg korábbi művei mind hazájában játszódtak, friss regénye cselekményét már az Egyesült Államokba helyezte át. Sanders egy interjúban maga is elismerte, hogy a váltásnak főként kereskedelmi oka van, hiszen az amerikai olvasóközönség egy nagyobb, jóval befogadóbb publikumot jelenthet regényeinek. Ennek tudatában alkotta meg főhősét, Marshall Grade-et, a tanúvédelmi programban részt vevő ex-rendőr figuráját, aki sajátos eszközeivel igyekszik igazságot tenni. Látható, hogy a hasonló renegát igazságtevőket (pl. Jack Reacher, Jason Bourne, Jack Ryan) keblükre ölelik az olvasók és sikeres szériákat lehet felépíteni a kalandjaikra, azonban az epigonok közüli kitűnéshez mindenképpen szükséges valami egyedi hozzáadása is a műfaji alapokhoz. 

Grade a New York-i maffiával való összetűzései miatt kénytelen inkognitóban rejtőzködni Új-Mexikóban, egyszerű hegesztőként. Estéit üres kocsmázás és egy elhagyatott manhattani lakásba való telefonálgatás tölti ki. Egyik este azonban a híradó egy fiatal lány eltűnéséről számol be, aki kísértetiesen emlékezteti valakire az előző életéből. Ennek hatására az ex-rendőr saját szakállára kezdi el felkutatni a lányt, mígnem a nyomozás során összetűzésbe kerül a helyi drogkartellekkel és ezáltal veszélybe sodorja saját inkognitóját.

Ben Sanders: Amerikai vér

Fordította: Varró Attila, Gabo, 2017, 345 oldal, 3490 HUF

 

A regény nem csak Marshallt helyezi középpontba, több szereplőt kapunk, akikben közös, hogy az ex-rendőrhöz hasonlóan a múltjuk elől menekülnek. Megismerhetjük az alkohol- és gyógyszerfüggő rendőrnőt, aki depressziója miatti felfüggesztését tölti. A kisstílű mexikói bűnözőt, aki a szadista főnöke miatt igyekszik otthagyni korábbi bandáját. Vagy a Dallasi Ember néven ismert bérgyilkost, aki folyamatosan meghasonlik a családi élete és az általa elkövetett véres leszámolások kettőségén. A regény cselekménye elsősorban az ő nézőpontjukból bontakozik ki.

Zsánerirodalmi műveknél nehéz valami forradalmi újdonsággal előállni, hiszen ezekben a műfajokban a szabályok már régóta le vannak fektetve, a műfaj toposzai pedig jócskán elhasználódtak, sőt legtöbbször már a műfaji kikacsintás és az önreflexió is elcsépeltnek hat. Azonban egy szórakoztató zsánerirodalmi regénynél szükséges valami (hangulat, karakter, váratlan fordulat a történetben), ami egyedi ízt ad az elbeszélésnek, és  az olvasó nem érzi azt, hogy megint ugyanazt a történetet igyekeznek lenyomni a torkán, csak ezúttal nem a komornyik, hanem a kertész a gyilkos. Az Amerikai vér magányos igazságtevő archetípusa több helyről ismerős lehet, és maga a regény se feszegeti a műfaji határokat, a történet mégis számos elemével képes berántani az olvasót.

Sanders írói eszköztárának egyik legnagyobb erénye, hogy ügyesen göngyölíti a lüktető, üresjáratok nélküli cselekményt. A regény nem nagyon bajlódik felvezetéssel, rögtön az események közepébe csöppenünk, a karakterek motivációit és előéletüket pedig fokozatosan ismerjük meg. A kezdeti tempó pedig később se változik, a történet ugyanilyen intenzitással robog végig a regény lapjain. Sanders ugyanilyen szakértelemmel írja meg akciójeleneteit is, amelyek végig fent tudják tartani a feszültséget, anélkül, hogy öncélúnak vagy hiteltelenül bombasztikusnak hatnának. Ráadásul az egész nyakon van öntve egy jó adag nyers realizmussal: a szereplők olyan sérülésekbe halnak bele, amelyeket máshol még kacagva, lábon kihordanának.   

De amiben a fiatal szerző leginkább kitűnik az, hogy képes regénye lapjait épkézláb karakterekkel benépesíteni, akik még ha néha elnagyoltnak is hatnak, fel tudják kelteni az olvasó kíváncsiságát. Sanders nem elégszik meg azzal, hogy a jókat fedhetetlennek, a rosszakat pedig velejéig romlottnak ábrázolja, igyekszik árnyalni figuráit és mindegyikhez azonosulási pontot kínálni. Teszi mindezt lírai hangnemben és éleslátással; tudja, hogyan kell a szereplők jellemeit egy-egy félmondattal ábrázolni:

 A terápiás csoportokban általában a leélt életről beszélnek: volt harmincöt csodás évem. A felesége az érme másik oldalát nézte: még legalább negyven csodás év áll előttem. Élnem kell, nehogy kimaradjak belőle.

Ugyanakkor a szöveg néhány eleme könnyen ki tudja zökkenteni az olvasót. Ilyen például, hogy az események helyszínéül a teljesen hangulattalan Új-Mexikó szolgál, igazán sajátos atmoszféra nélkül. A rosszfiúk útmenti étkezdék hátsó bokszaiba szervezik találkozóikat, a menekülők poros motelszobákban rejtőznek, és mindig útba esik egy benzinkút, ahol a tulaj egy sakknagymester memóriájával rendelkezik, ha személyleírást kell adnia. Ezeket a sablonokat már mind láthattuk, de ezt talán betudhatjuk annak, hogy az író sem a számára ismerős terepre helyezte a cselekményt. A nem túl életszerű párbeszédek még inkább képesek fennakasztani az olvasót. Nemcsak az zavaró, hogy a hidegvérű bűnőzök számtalanszor hívják ellenlábasaikat becsmérlően „pajtásnak” vagy „kishavernek”, miközben azok jobban tennék, ha „szépen elkocognának”, de  az is, hogy ilyen mondatok hagyják el a szájukat:

Tudod, hogy odateszem magam a komoly zsetonért, de ha fegyvert fogsz egy zsarura, durván átléped a sebességhatárt.

A regény hemzseg a hasonló vagánykodó mondatoktól, pedig a kevesebb ezúttal tényleg több lett volna.

Mindezek ellenére az Amerikai vér egy meglepően egyedi és kiforrott hangon megszólaló regény, ami elsősorban karaktercentrikusságával és lírai stílusával tűnik ki a zsáner hasonló darabjai közül. Ben Sandersben láthatólag megvan a potenciál, hogy egy hosszabb sorozaton keresztül építse fel szereplői történetét, ezt pedig az Amerikai vér, mint kiinduló regény, jól megtudta alapozni.

Szerző: Sas Csaba

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!