Elcsábítja a vásárlókat és elnyomja a szabad versenyt - ezt állítja az Amazon.com internetes könyváruház abban a keresetben, amellyel a szövetségi bíróságon támadta meg a Google több millió új könyv digitális forgalmazásáról szóló szerződését.
Az online könyváruház a héten fordult bírósághoz, hogy megakadályozza a Google amerikai szerzőkkel és könyvkiadókkal tíz hónapja kötött magállapodásának hatálybalépését. A kerületi bíróság október 7-re írta ki a szerződés első tárgyalását.
Előzmények a témában:
Újabb támadások a Google könyvmegállapodása ellen
A német kiadók szerint a Google világuralomra tör
A Google húzása miatt nem csak az Amazon kapta fel a vizet: augusztusban Open Book Alliance néven egységfrontot hozott létre a keresőóriással szemben a Microsoft, a Yahoo és az Amazon. A szövetséghez az Internet Archive, a New York Library Association, az American Society of Journalists and Autors és legutoljára, szerdán az 1500 írót képviselő Science Fiction and Fantasy Writers of America is csatlakozott.
A szerződést szeptember 18-ig az amerikai igazságügyi minisztérium is vizsgálja. Ha úgy értékelik, hogy sérti a kalózkodás elleni törvényt, illetve a szabad versenyt, az a szövetség malmára hajthatja a vizet a bírósági eljárásban.
Az Amazonnál "a fűalatti megegyezés hightech módjának" titulálták a Google-szerződést. Bár nem minden ellenző fogalmazott ilyen sarkosan, a szövetség tagjai mind szembefordultak a tervezett Google-könyvtárral, amelyben a szerzői jogvédelem alá eső könyvek digitalizált változatát árulnák amerikai írók és könyvkiadók megbízásából.
A Google kijelentette, hogy a szerződés csak felélénkíti a digitális könyvpiacot, és a pánikba esett konkurencia vagdalkozásának minősítette az ellenállást. A netóriás korábban több mint 300 ezer könyv forgalmazási jogát szerezte meg, s ha a szerződés hatályba lép, további könyvmilliókkal bővítheti katalógusát.
Miközben a nap 24 órájában bármikor hozzáférhető online könyvtár gondolata számos támogatót tudhat maga mögött, sokan attól tartanak, hogy a Google túl nagy befolyást szerez a piacon, és átveheti az árak alakítását. Arról nem is beszélve, hogy nem tudni, mennyi információt kíván begyűjteni az olvasott könyvekről.
(MTI)