A zsákos ember, meg a három T – Az ötven éves Darvasi László köszöntése a PIM-ben

-Vass- | 2012. október 19. |


A terem még árnyékban. Magamra húzok hát némi derengést. Elől gitárhúr hangolódik, a meglepetés-készítők a partitúráról egyeztetnek, kintről mintha szirommajszolás nesze hallatszana. Jöddögélnek. Furcsa, de valahogy gyerekkori gyalogtúrák emlékei ötlenek eszembe. Mecsek 25, Zselic 40, Kinizsi 100. A távolság, mint ideggyogyó. De ez tulajdonképpen nem is ide tartozik. Ami most van, az a Darvasi 50. Jócskán megtelik az őszi PIM.

A mikrofonhoz pattanó Morcsányi Géza azzal kezdi, hogy nemigen maradtak szavai már a köszöntésekre. A szerzőéi viszont a keze ügyében vannak, át is nyújtja hát az ünnepeltnek A zord apa, avagy a Werner-lány hiteles története című vászonkötéses, születésnapi Darvasi-kisregényt. Aztán Ilia Mihály levelét olvassa fel. Ilia az írót köszönti. Az írót, aki visszaadta a történet méltóságát. Vigasztalónak véli, ahogy a fiatalok érnek és lekörözik az öregeket. Majd – eldobva mindennemű esztétikai érvet – a tápéi lakosok nevében mond hálát. A településnek a Virágzabálók első lapjain való említését köszöni. Morcsányi hangján szólal aztán meg az Ilia által Wordbe énekelt tápéi nóta, a Szent Dávid viszi a hárfáját. Tápé, az első T.

A vendéglátók nevében Palkó Gábor beszél. A nyelv láttató erejét méltatja a Darvasi-szövegekben, s mozi-hasonlata remekül vezeti fel a videó-kapcsolást. Kép úszik ugyanis a fehér vászonra, Fullajtár Andrea egy IX. kerületi kávézóban olvas, onnan küldi gratulációját. Antal Balázs szövege fehér teák, aranyszín tigrisek és őrült pandák rágta zöld bambuszligetek közé röpít. Könyv készül itt is és szavak vesznek el (a la Morcsányi). A könyvkötő enyvez rendületlenül, a Mester végül kitárja a hálószoba ajtaját és egy kis mágikus realizmusra hívja a segítőkész könyvtáros kisasszonyt.

Závada Pál Törökszentmiklóst emlegeti és Rubin Szilárd Aprószentekjéből olvas. Darvasi szülőhelyéről aztán azonmód Chilébe kerülünk, ahol hatvankettőben a brazilok 3-1-re lépték le a döntőben Csehszlovákiát. Különleges performansz kezdődik, Závada ugyanis füttyel festi alá a kivetítőn megjelenő foci-szambát. Az pedig, ahogy ugyancsak fütyüléssel kontráz a Beléptem a TSZCS-be twist dalolása közben, Hacki Tamást is zavarba hozná. Felvillan még egy-egy jelenet a Jules és Jimből, a Csudapestből, a Beatles pedig – fehér ingben, mellényben, nem kis bokarázást kiváltva – a Cavern Clubban játszik. Ez mind hatvankettő. Emlékezzünk csak, honnan indultunk? Törökszentmiklós, második T.

S utazunk tovább. Keresztury Tibor figurája is szeretne, de ő egyelőre a nyíregyházi állomáson vesztegel. Éjjel van. Debrecen felé tartana, de csak nem érkezik a vonat. Míg képzeletben tovább várjuk vele, László Attila pasztell-harmóniái töltik meg a termet. A „vándorló írók" – a konferanszié szerepében végig remeklő Szegő János legkiválóbb sziporkája – sorában Szilasi László következik. Olvas ő is. Személyest. „Lacika, figyelj, szerintem nem kéne ilyen sokat írni" – idéz fel egy réges-régi cukrászdai beszélgetést. Cukrászda azért is, mert hittek benne mindketten, hogy az ő irodalmuknak köze lesz megint a kávéházi kultúrához. Darvasi meg, hogy afféle rágcsáló ő, folyamatosan használnia kell ezért írástudását, fogsor helyett a billentyűzetet koptatnia. Egy rágcsáló, aki mindig benne áll egy sorozatban, projektben – folytatja Szilasi. Kedvence Darvasitól az „én leszek az első magyar alkoholista író, aki lefutja a New York-i maratont" volt. Tényőig jutott. Onnan hívta Szilasit, menjen érte és igyanak meg egy jó nagyfröccsöt. Ez – zárja szavait Szilasi – másnak talán Kelet-Európa, nekünk viszont az életünk. Tényői söntés, harmadik T.

Az ötven évest ünneplő szűk hatvan perc végén maga Darvasi lép a mikrofonhoz. Azt mondja „Tök jó volt a kommunizmus szerintem." Mármint – gondolom – a tapsok miatt. De ez már egy negyedik T. Gyerekkorában – teszi még hozzá – Törökszentmiklós utcáit egy zsákos ember járta. Elhanyagolt külsejű, fekete arcú rém. Azzal riogatott, hogy betesz a zsákjába. Na, a zsákos emberek azóta is járnak – fejezi be, miközben a gyertyák java már le is égett már a tortán –, és állati klassz érzés nem a zsákban, hanem idekinn lenni.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!