A felnőttek kiszolgáltatottsága mindig a gyerekeken csattan

barraban | 2015. november 30. |

A tizenkét éves Caitlin furcsa öregemberrel ismerkedik meg az Akváriumban. A bácsi és az álmodozó kislány hosszas beszélgetések során próbálja megfejteni a halak jellemét, a találkozások pedig egyre szaporodnak. Esténként a gyerek hazasiet, hogy kikötői dokkmunkás, sokműszakban robotoló édesanyjával közösen élje a reménytelen szegénységben élők monoton életét. Maradék idejét iskolatársnőjével, az indiai származású Shalinivel tölti, barátságuk egyre mélyebbé és szeretetteljesebbé válik. Ám az érlelődő kapcsolatok szépsége egy csapásra semmivé foszlik: lehull a lepel az újdonsült öreg barát titkáról, és Caitlin életét a mindeddig gondosan rejtegetett családi múlt szörnyűségei festik koromfeketére.

Zavarba ejtő, szándékoltan egyenetlen stílusa van David Vann regényének. A cselekmény bizarr atmoszférájú meseként indul: a vörös kézhalak, tűhalak, cápák, tengeri csikók társaságában megismert, halrajongó öregemberről sokáig nem is dönthető el, hogy valóban létezik-e, vagy csak Caitlin lázas képzeletének szüleménye. Az álomszerű, varázslatos történet váratlanul lendül át naturalista családi pszichohorrorba, brutális fizikai és lelki terrorba. Vann azonban gyorsan kimenti az olvasót a családi pokolból, és áthelyezi a hangsúlyt egy szerelem kicsírázásának idilli pillanataira. Persze nemsokára ismét kitör a vulkán, hogy a végén aztán minden elsimuljon, elcsendesedjen, olyan végkifejlettel, amire az olvasó egyáltalán nem számított.

David Vann: Akvárium

Fordította: Lázár Júlia, Tarandus, 2015, 256 oldal, 2990 HUF

Első mondat: "Olyan csúf volt, hogy nem is látszott halnak.”

 

A narrátor maga Caitlin húsz évvel az események után: hangja félig egy analizáló felnőtté, félig egy kislányé, aki az őt körbevevő világot akváriumként érzékeli, gyakran alkalmazott hasonlatai, metaforái és allegóriái pedig a halak univerzumához kapcsolódnak. Vann érzékletesen mutatja be a szegénység természetrajzát, a rutin, a fáradtság, a beletörődés atmoszféráját. A regény színteréül szolgáló Seattle is ennek a létállapotnak a kiterjesztése. „Hideg van, mindig esik, szeles, borongós, sötét.” Legtöbbször a váltások is jól sikerülnek: a szerző képes részletezni, leíró részeket egyben tartani, szép álomból felébredve a kíméletlen valóságba átrántani az olvasót. A bántalmazásos epizódok befogadása a legmegterhelőbb: egyrészt a bántalmazó személye miatt, másrészt Vann hosszú oldalakon át tartó, részletező leírásai miatt, melyekben részletezi a kislány megtörésére irányuló hátborzongató kísérleteket. A nagyon rázós pillanatok előtt megáll, csak annyira kínozza olvasóját, amennyire dramaturgiailag szükséges. Megkapó szépségű lírai betétek váltakoznak tehát a sokkolás képeivel, a szeretet ütközik a gyűlölettel és előítélettel, az ártatlanság a fásultsággal.

Az Akvárium távolról sem tökéletes regény, nehéz is lenne hibák nélkül megírni és összetartani egy ennyire sokféle hangulatból összegyúrt szöveget. Vann-nak legkevésbé talán a bimbózó szerelem pillanatait sikerült hitelesen megragadni: az olvasó néha talán úgy érezheti, Caitlin és Shalini románca akár ki is maradhatott volna az épp elég konfliktussal megterhelt szövegből. A vidám, segítőkész Steve alakja kicsit sematikus, az öregember múltjáról és lelkéről jó lett volna többet megtudni. A szokatlan hangulat és a sok váratlan meglepetés azonban kárpótol minden döccenőért: az Akvárium annyira különbözik a legtöbb kamaszokról szóló regénytől, hogy öröm olvasni minden sorát. Kérdés, hogy vajon tinédzserkezekbe való-e, de Caitlin története talán vigaszt és reményt jelenthet a hasonló traumákat átélők számára. Persze felzaklatóbb és realistább módon, mint ahogy mondjuk Harry Potter vigasztalta az árva, szemüveges, magukat lúzernek gondoló kisfiúkat.

Bár a kiszolgáltatottság, a magány és a bosszúvágy megeszi a felnőttek lelkét, egy kislány pedig arra kényszerül, hogy fájdalmasan és túl hirtelen nőjön fel, mégsem kell lemondanunk a megváltásról. Vann elkerüli a véres drámát, és a felbolygatott, szanaszét meredező szálakat mese-, mégis életszerűen varrja el.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók