A drogbárók machetével vésik akaratukat a hétköznapokba

Ruff Orsolya | 2016. december 06. |

Jó tíz év telt el azóta, hogy Don Winslow a The Power of the Dog című regényével végre arcot, testet és sztorit adott azoknak, akik évtizedek óta alakítói és elszenvedői a mexikói-amerikai drogháborúnak (nem véletlen, hogy a magyar címe is ez lett), a 2015-ös folytatás, A kartell pedig pontosan ott folytatja, ahol az előző kötet abbahagyta. Az amerikai drogellenes ügynök, Art Keller végre rács mögé dughatta nemezisét, Adán Barrerát. Igaz, hogy a saját élete is romokban, hiszen mindenkit elveszített, aki fontos volt neki, de azzal, hogy végre lecsukathatta az egyik legkegyetlenebb mexikói drogbárót, talán egy harmincéves hajsza végére tehet pontot.

Don Winslow: A kartell

Fordította: Orosz Anna, Agave Könyvek, 2016, 688 oldal, 4480 HUF

 

Keller ennél nagyobbat azonban nem is tévedhetett volna, Barrera ugyanis elég hamar megszökik a börtönből, és a rácsok mögött megismert Magda segítségével megpróbálja újraépíteni birodalmát. Újabb évtizedes fejvadászat kezdődik tehát, melyben Keller és Barrera több fronton vívják a harcukat: az egy dolog, hogy mind a ketten a másik halálát kívánják, emellett viszont a rivális kartellek, az ambiciózus és feltörekvő utánpótláscsoportok, a kegyetlen magánzók seregével is meg kell küzdeniük. A harc ráadásul nem a szemnek láthatatlanul zajlik: a drogháború a mindennapok részévé válik, és senki, de szó szerint senki sem tudja kivonni magát alóla. Komplett városrészek néptelenednek el, és egész generációk nyomorodnak meg a bandák háborújában. Egy adott pillanatban mindenkinek tábort (értsd: kartellt) kell választania, függetlenül attól, hogy egy kifutófiúról, egy befolyásos újságíróról vagy nagyhatalmú politikusról van-e szó. A semleges középút egyszerűen nem létezik, hiszen az „ellenünk van, aki nincs velünk” elvét a drogbárók machetével vésik a hétköznapokba.

Szigorúan a tényeket tekintve nincs új abban, amit Winslow megír: a Mexikóról szóló hírekben rendszeresen hallani és olvasni a megcsonkított hullák, a tömegsírba hantolt ismeretlenek, az elrabolt lányok tömegeiről. A dolog természetéből adódik ugyanakkor, hogy legyen bármilyen brutális egy cselekmény, a hírfogyasztó egy idő után immunis lesz rá. Az amerikai-mexikói határ közelében elkövetett gyilkosságok egy idő után már csak a mínuszos hírek közé kerülhetnek be, vagy – ahogy a regényben is történik – bizonyos esetekben már oda sem.

Winslow keretet ad ennek a szerteágazó és felfoghatatlanul kegyetlen történetnek, és a fikció eszközeivel rendkívül plasztikusan megrajzolja a hátterét. Mert az lehet, hogy Art Keller kitalált figura, de A kartellben megjelenő szervezeteknek és szereplőknek nagyon sokszor létezik valós megfelelőjük. Mint ahogy valóban létezik az a blog, amelynek írója megelégelve a politikusok megalkuvását és a hagyományos hírcsatornák megfélemlítését, arc és név nélkül, lényegében állandó fenyegetettségben tudósít a drogháború igazi arcáról. Ahogy Keller nem az ujjából szopta azt sem, hogy évről évre lányok százai tűnnek el nyom nélkül Mexikóban, majd végzik prostituáltként, rabszolgaként vagy hullaként. Néhány éve Jennifer Clement írt egy szuper könyvet ebben a témában, és amikor Budapesten járt, ő nyilatkozta azt, hogy igazán sosem lesz hír ezekből az elrabolt lányokból, hiszen a hírek mindig a férfiakról szólnak, és a narco-irodalom is róluk szól.

A fenti megállapítás nagyjából megállja a helyét, és igaz ez A kartellre is, ám Winslow elkapott egy nagyon erős női vonalat, és regényében emlékezetes női karaktereket pakolt mindkét oldalra. Adán Barrera barátnője, az egykori szépségkirálynő, Magda például a maga erejéből lesz tényező a kartellen belül; az ő ellenpontja a harcos doktornő, Marisol, aki jól menő praxisát hátrahagyva vidéken gyógyítja a szegényeket, és dacol a maffiával. De tény, hogy A kartell alapvetően Keller és Barrera szemszögéből mutat utat a pokolba. A kartell egy 21. századi Keresztapa, ez pedig nemcsak tartalmilag, hanem technikailag is igaz. Azzal ugyanis, hogy Winslow a kartellvezér Adán Barrera fejébe kényszeríti olvasóit, ráveszi őket arra is, hogy az ő nézőpontjából mérlegeljenek bizonyos döntéseket. Barrera ránézésre nem is egy primitív bűnöző, hanem egy kellemes modorú könyvelő. Igaz, az a fajta, aki egyik pillanatban még karácsonyi ünnepséget szervez a szegényeknek, majd egy óra múlva egy csomó ember likvidálására ad ki parancsot. A nézőpontok váltogatásával ugyanakkor Winslow harapófogóba kényszeríti olvasóit is, hiszen sokkal könnyebb lenne gyűlölni őt, ha nem ismernénk vívódásait és legbensőbb gondolatait. Winslow ugyanakkor nem ad felmentést, és bűnbocsánatot sem osztogat. Könyve kendőzetlenül mutatja be, mit művelnek a kartellek egymással és a teljesen ártatlan, gyanútlan emberekkel. Regénye egy erőszakeposz, amelyben a kibelezéseket, skalpolásokat, válogatott kínzásokat nem sikálja el a szerző, megmutatja egyben mindazt, ami a hírekből rendszerint kimarad.

Kapcsolódó cikk:

Don Winslow hőse véres és megszállott háborút vív a drogok és az ősellenség Barrera ellen - részlet

Néha érezni, hogy Winslow a lehető legtöbbet bele akarta tenni a könyvbe, és a szöveg időnként átmegy ismeretterjesztésbe, de ezek a részek valószínűleg kellenek, hogy olvasóként teljesebb képünk legyen erről az évtizedek óta zajló, többszereplős, sok szálon futó történetről. Prózája még mindig minimalista; nem szépeleg, de igazán nincs is min. Karaktereivel emléket állít mindazoknak, akik – ahogy a regénybeli blog is írja – nem tudják hallatni a hangjukat. Könyvében nincsenek romantikus hősök, már csak azért sem, mert a brutalitásban nincsen semmi romantikus, még ha más fórumokon vannak erre irányuló kísérletek. Épp néhány hete írt a Guardian arról, hogy mexikói aktivisták azt követelik: éjfél előtt ne vetítsenek olyan szappanoperákat (lásd például a Magyarországon is vetített Dél királynőjét), amelyek az erőszakot dicsőítik, és kedvező képet festenek a mexikói drogkartellekről, a tragédiából szerintük ugyanis nem lenne szabad szórakozást kreálni. Hogy ez mennyire áll a Winslow-regényekre, az majd kiderül, a Fox állítólag megvette már a jogokat, a regényből készült filmet Ridley Scott rendezné, a forgatókönyvet Shane Salerno írja. Winslow meg addig a trilógia harmadik részén dolgozik.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!