„A csönd nyelve sokszor az egyetlen lehetőség”

mesele | 2010. november 07. |

Bartis Attila és Kemény István Amiről lehet című közös könyvének, és Bartis Attila A csöndet úgy című kötetének bemutatóján jártunk november 5-én a Nyitott Műhelyben.

A bemutatót – Péczely Dóra felvezetője után - Babiczky Tibor anekdotikus-humoros laudációja nyitja meg. Bár a szöveg elvileg az Amiről lehet című könyvhöz íródott, Babiczky megjegyzi, hogy ő gondolatban megcserélte a két könyvcímet, mert úgy érzi, „irtózatos csönd van amögött, amiről lehet beszélni”. Felidézi, hogyan ismerkedett meg a szerzőkkel: Bartist a 4-6-oson látta meg, és megfogadta, ha a Rákóczinál száll le, megszólítja. Nála ivott először hidegvizes Nescafét, és ő hívta el arra az összejövetelre, ahol Kemény István pálinkával fogadta. Annak az estének volt egy olyan együtt hallgatós része, amikor az ember talán szükségét érezné, hogy megszólaljon, de ő „ezt a nyelvet, a csöndét, ismerte jól a kollégiumból”. Így tudta, hogy „a csönd nyelve sokszor az egyetlen lehetőség” – a társalgásra.

Babiczky személyes hangvételű anekdotái lendületes fölvezetést adnak a következő etaphoz, a megfontolt, lassabb ritmusú beszélgetéshez. András Lászlónak azt a feladatot kell megoldania, hogy egy beszélgetésről szóló beszéd csomópontjait jelölje ki – ugyanakkor néha olyan körmönfontan teszi föl a kérdéseket, hogy ez helyenként megnehezíti a válaszadást. Kíváncsi többek közt arra, hogyan keletkezett könyv a literás interjúkból, hogyan adódik ez a könyv a szerzők nyilvánossághoz való viszonyából, Ottlikra hivatkozva kérdez az „élőszó felelőtlenségéről”, és arról, hogy mi lehet fontosabb, az, hogy ki beszél, vagy az, amiről.

A válaszadásban úgy tűnik, Bartis egy kicsit készségesebb, akkor is, ha olyasmire kell reagálnia, amit a kérdező ironikusan „hülye kérdés”-nek nevez. Kemény csöndesebb, mintha inkább megmaradna az amiről nem kell beszélni, arról hallgatni lehet pozíciójában. Ennek szellemében az első kérdésre, hogy változott-e a „megközelíthetetlenségi együtthatójuk” a könyv elején említett jelenethez képest, nemes egyszerűséggel azt válaszolja, „fogalmam sincs”. A könyv elejének anekdotája arról szól, hogy a lányok nem merték őket megszólítani, mert olyan megközelíthetetlennek tűntek. Viszont ők meg közben olyan magányosak voltak, hogy bármilyen közeledésnek nagyon örültek volna. Bartis szerint - mivel ez a megközelíthetetlenség az egyedülléttel függött össze, és most nincsenek egyedül, az a fajta megközelíthetetlenség sem érvényes már.

Bartis a Literán megjelent „interjúk” (Bartis kérdezi Keményt és Kemény kérdezi Bartist) és a könyv viszonya kapcsán elmondja, hogy a beszélgetések ötlete előbb született, mint a felkérés, méghozzá 2003-ban, az Anyám, Kleopátra bemutatója után, egy kocsmában. Így 2006-ban csak a töredéke jelent meg a már rögzített beszélgetéseknek, de a könyv megszületését mindenképp motiválta, meggyorsította a külső felkérés. Ehhez kapcsolódva András László a könyvnek arra a részére tereli a szót, aminek nem a párbeszéd a formája, hanem „meg lett írva”. Erre az a magyarázat, hogy az idősíkok eltolódására, a beszélgetések és a könyv születése közt eltelt időre reflektálni kellett valahogy a könyvben is. Az, hogy egyikük „sem nyilatkozó típus”, Bartis szerint az egyik fő oka a könyv megszületésének: mert ha az ember előbb-utóbb nyilvánosság elé kerül, joggal várják tőle, hogy „megszusszanjon”. Lehet, hogy a könyvírás sem más, mint beszélgetést csinálni. – teszi hozzá Kemény.

Amikor András arról az Ottlik mondatról kérdezi őket, ami egy Lengyel Péterrel folytatott beszélgetésében hangzik el - „nem lenne szabad az élőszó felelőtlenségével beszélnem” -, Keménynek egy TV-s beszélgetés jut eszébe, amelyben Ottlik hiába akart nagy ritkán megszólalni, Nemes Nagy Ágnes beléfojtotta a szót, és elmondta helyette a – vélt – Ottlik véleményt. Egy másik Ottlik mondat kapcsán („nem elég tudni valamit, valakinek lenni is kell ahhoz, hogy elmondhassuk”) Bartis szerint mindkettő, a beszélő és a mondanivaló is fontos, de félrevisz, ha a beszélő túlzottan arra figyel, hogy most ő beszél.

A „hogyan kell verset írni” kérdésre Kemény frappáns válasza: le kell ülni verset írni, és akkor az ember valószínűleg fog tudni, de legalább az esély megvan. Bartis a „hogyan kell fényképezni” kérdésre – a „mi lett volna, ha ezt megbeszéljük előre?” és az „Isten őrizz, hogy elmondjam” – mármint kinyilatkoztatás értelemben – után arra világít rá, hogy a fotózás során az ember „beletörődik” abba, hogy a „kint”-en van a hangsúly, a valóságon, így „más utat jár be, mint az írás”. Végül, a hagyományőrző koccintás előtti utolsó kérdésre, hogy kinek a beszélgetését hallgatnák meg, Bartis kapásból azt válaszolja, az öreg Ady és az öreg Radnóti közöttit - És az öreg Petőfi moderál – teszi hozzá Kemény.

A beszélgetést Kemény Istvánnak a Csöndet úgy című könyvről szóló szép laudációja zárja, mély, elemzésbe hajló reflexió a „mobiltelefonnal írt regény” olvashatóságáról. A 365 képre, bár egy kivételével párokba rendeződnek, mégis „ráül a magány”. Minden lapozás mintha a magány előli menekülés lenne. De közben „nem a magány elől menekülünk” - hanem „lélekre vadászunk”. Erre a lélekvadászatra alkalmas a mobil. Gondolatmenetét a Remény című versével zárja.

A közönség még ül egy kicsit, nyúlik a reakcióidő, majd fiatal fiúk toronnyi dedikálandó példányokkal közelítik meg a szerzőket.

 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!