„A csönd nyelve sokszor az egyetlen lehetőség”

mesele | 2010. november 07. |

Bartis Attila és Kemény István Amiről lehet című közös könyvének, és Bartis Attila A csöndet úgy című kötetének bemutatóján jártunk november 5-én a Nyitott Műhelyben.

A bemutatót – Péczely Dóra felvezetője után - Babiczky Tibor anekdotikus-humoros laudációja nyitja meg. Bár a szöveg elvileg az Amiről lehet című könyvhöz íródott, Babiczky megjegyzi, hogy ő gondolatban megcserélte a két könyvcímet, mert úgy érzi, „irtózatos csönd van amögött, amiről lehet beszélni”. Felidézi, hogyan ismerkedett meg a szerzőkkel: Bartist a 4-6-oson látta meg, és megfogadta, ha a Rákóczinál száll le, megszólítja. Nála ivott először hidegvizes Nescafét, és ő hívta el arra az összejövetelre, ahol Kemény István pálinkával fogadta. Annak az estének volt egy olyan együtt hallgatós része, amikor az ember talán szükségét érezné, hogy megszólaljon, de ő „ezt a nyelvet, a csöndét, ismerte jól a kollégiumból”. Így tudta, hogy „a csönd nyelve sokszor az egyetlen lehetőség” – a társalgásra.

Babiczky személyes hangvételű anekdotái lendületes fölvezetést adnak a következő etaphoz, a megfontolt, lassabb ritmusú beszélgetéshez. András Lászlónak azt a feladatot kell megoldania, hogy egy beszélgetésről szóló beszéd csomópontjait jelölje ki – ugyanakkor néha olyan körmönfontan teszi föl a kérdéseket, hogy ez helyenként megnehezíti a válaszadást. Kíváncsi többek közt arra, hogyan keletkezett könyv a literás interjúkból, hogyan adódik ez a könyv a szerzők nyilvánossághoz való viszonyából, Ottlikra hivatkozva kérdez az „élőszó felelőtlenségéről”, és arról, hogy mi lehet fontosabb, az, hogy ki beszél, vagy az, amiről.

A válaszadásban úgy tűnik, Bartis egy kicsit készségesebb, akkor is, ha olyasmire kell reagálnia, amit a kérdező ironikusan „hülye kérdés”-nek nevez. Kemény csöndesebb, mintha inkább megmaradna az amiről nem kell beszélni, arról hallgatni lehet pozíciójában. Ennek szellemében az első kérdésre, hogy változott-e a „megközelíthetetlenségi együtthatójuk” a könyv elején említett jelenethez képest, nemes egyszerűséggel azt válaszolja, „fogalmam sincs”. A könyv elejének anekdotája arról szól, hogy a lányok nem merték őket megszólítani, mert olyan megközelíthetetlennek tűntek. Viszont ők meg közben olyan magányosak voltak, hogy bármilyen közeledésnek nagyon örültek volna. Bartis szerint - mivel ez a megközelíthetetlenség az egyedülléttel függött össze, és most nincsenek egyedül, az a fajta megközelíthetetlenség sem érvényes már.

Bartis a Literán megjelent „interjúk” (Bartis kérdezi Keményt és Kemény kérdezi Bartist) és a könyv viszonya kapcsán elmondja, hogy a beszélgetések ötlete előbb született, mint a felkérés, méghozzá 2003-ban, az Anyám, Kleopátra bemutatója után, egy kocsmában. Így 2006-ban csak a töredéke jelent meg a már rögzített beszélgetéseknek, de a könyv megszületését mindenképp motiválta, meggyorsította a külső felkérés. Ehhez kapcsolódva András László a könyvnek arra a részére tereli a szót, aminek nem a párbeszéd a formája, hanem „meg lett írva”. Erre az a magyarázat, hogy az idősíkok eltolódására, a beszélgetések és a könyv születése közt eltelt időre reflektálni kellett valahogy a könyvben is. Az, hogy egyikük „sem nyilatkozó típus”, Bartis szerint az egyik fő oka a könyv megszületésének: mert ha az ember előbb-utóbb nyilvánosság elé kerül, joggal várják tőle, hogy „megszusszanjon”. Lehet, hogy a könyvírás sem más, mint beszélgetést csinálni. – teszi hozzá Kemény.

Amikor András arról az Ottlik mondatról kérdezi őket, ami egy Lengyel Péterrel folytatott beszélgetésében hangzik el - „nem lenne szabad az élőszó felelőtlenségével beszélnem” -, Keménynek egy TV-s beszélgetés jut eszébe, amelyben Ottlik hiába akart nagy ritkán megszólalni, Nemes Nagy Ágnes beléfojtotta a szót, és elmondta helyette a – vélt – Ottlik véleményt. Egy másik Ottlik mondat kapcsán („nem elég tudni valamit, valakinek lenni is kell ahhoz, hogy elmondhassuk”) Bartis szerint mindkettő, a beszélő és a mondanivaló is fontos, de félrevisz, ha a beszélő túlzottan arra figyel, hogy most ő beszél.

A „hogyan kell verset írni” kérdésre Kemény frappáns válasza: le kell ülni verset írni, és akkor az ember valószínűleg fog tudni, de legalább az esély megvan. Bartis a „hogyan kell fényképezni” kérdésre – a „mi lett volna, ha ezt megbeszéljük előre?” és az „Isten őrizz, hogy elmondjam” – mármint kinyilatkoztatás értelemben – után arra világít rá, hogy a fotózás során az ember „beletörődik” abba, hogy a „kint”-en van a hangsúly, a valóságon, így „más utat jár be, mint az írás”. Végül, a hagyományőrző koccintás előtti utolsó kérdésre, hogy kinek a beszélgetését hallgatnák meg, Bartis kapásból azt válaszolja, az öreg Ady és az öreg Radnóti közöttit - És az öreg Petőfi moderál – teszi hozzá Kemény.

A beszélgetést Kemény Istvánnak a Csöndet úgy című könyvről szóló szép laudációja zárja, mély, elemzésbe hajló reflexió a „mobiltelefonnal írt regény” olvashatóságáról. A 365 képre, bár egy kivételével párokba rendeződnek, mégis „ráül a magány”. Minden lapozás mintha a magány előli menekülés lenne. De közben „nem a magány elől menekülünk” - hanem „lélekre vadászunk”. Erre a lélekvadászatra alkalmas a mobil. Gondolatmenetét a Remény című versével zárja.

A közönség még ül egy kicsit, nyúlik a reakcióidő, majd fiatal fiúk toronnyi dedikálandó példányokkal közelítik meg a szerzőket.

 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Milyen út vezet a nemi identitás elfogadásához? Milanovich Domi a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók