Szabados Ágnes, az RTL Klub Híradójának műsorvezetője tavalyelőtt elindította a Nincs időm olvasni kihívást, amelynek során 12 hónap alatt 12 könyvet kell elolvasnia a résztvevőknek. A játék idén is folytatódik és bárki bármikor csatlakozhat hozzá, hiszen Ágnes minden hónapban ad egy új témát, amit aztán a tizenötezer fős közösség közösen dolgoz fel. Áprilisban a költészeté a főszerep. A kihíváshoz csatlakozva most öt kortárs verseskötetet ajánlunk.
Takács Zsuzsa: A Vak Remény
Takács Zsuzsa: A Vak Remény - Összegyűjtött versek
Magvető Könyvkiadó, 2018, 608 oldal, 4999 HUF
Magyar nyelvű költemény ritkán fut be akkora netes karriert, mint Takács Zsuzsa Ha van lelkünk ugyan című verse: alig pár hónap alatt közel nyolcvanezren olvasták el és több ezer lájkot kapott, így a 2017-es év legolvasottabb online versközleménye volt. Többek közt ez a vers is szerepel A Vak Remény című kötetében, amelyért 2019-ben Takács Zsuzsa megkapta az Aegon Művészeti Díjat. A kötet a szerző teljes költői életművét foglalja magában, élén a legújabb, kötetben most először közölt Vak Remény-versekkel, a könyv lezárásaként pedig a régi és új India-költeményekkel. A Vak Remény a tavalyi év egyik legfontosabb megjelenése volt. A Könyvesblog is beválasztotta 2018 legjobb könyvei közé, akkor ezt írtuk róla:
„A kötet az összegyűjtött és új versekkel a költői életmű fontos darabja és viszonyítási pontja lett, benne ismerős városi pontok és intim terek keverednek, meg persze a gyomorforgatóan rózsaszín reménykedés és a bukott angyallét is feldereng – mind-mind ismerős, mégis újszerűen elénk kínált toposz, szívfájdító sorokkal.”
Kemény István: Nílus
Kemény István: Nílus
Magvető Könyvkiadó, 2018, 88 oldal, 2699 HUF
Hat évet kellett várni Kemény István új verseskötetére, ami tavaly tavasszal jelent meg Nílus címen. A Nílust és a Dunát összekötő verseskötet egy korszakváltást kap el, amiben a lírai én idegenül érzi magát, miközben pontosan látja a változásokat: a józan ész végét, a valóság és a virtualitás keveredését, a technikalizálódó embert, és ennek következményét, a kommunikáció zavarát és hiányát, az egymástól történő elidegenedést és magányt, valamint a társadalom önmagába vetett hitének megreccsenését. Egyébként ez a verseskötet biztosan neked szól, „Ha te is voltál már Nílus, egy/ hullafáradt folyó Egyiptomban,/ ébredtél már egy hatezer kilométer hosszú csúszdán/ takaró nélkül párologva/ egy majdnem eltelt délelőtt/ két sistergő part között". Kemény Istvánnal készített interjúnk itt olvasható.
Simon Márton: Rókák esküvője
Simon Márton: Rókák esküvője
Jelenkor Kiadó, 2018, 101 oldal, 1699 Ft
Öt évvel a Polaroidok megjelenése után érkezett Simon Márton új verseskötete, a Rókák esküvője. Ha költőként több tízezer olvasód van és tetoválásként terjednek a soraid, akkor az rendkívül nyomasztó lehet. Simon Márton évekig dolgozott új kötetén, ami nagyon másmilyen lett, mint a Polaroidok. Ez önmagában nem fontos, de az tény, hogy a szerző bizonyos értelemben újra kitalálta magát költőként, még inkább felszabadította saját nyelvét az elvárások alól. A Rókák esküvőjében Simon kifejezetten sokféle hangját mutatja meg, hol ironikus, hol fájdalmas, hol magányos, hol vicces, néha melankolikus. Egy utcán elkapott pillanat, egy disznóvágás vagy egy csetelés is költészetté válhat, miközben a költő viccesen csőbe húzza az olvasót több versben is. Rengeteg össze nem illő érzésből, hangulatból, képből és fogalomból épül fel a kötet, ami a saját szabályrendszerét is elrejti a sorok között. És mi a rókák esküvője?
"Amikor állsz a buszon vagy villamoson, és megérzed,/ hogy az ablakokon csak verejték, a Nap megállt, hogy körülötted mindenki/ rég halott, és többé nem szabadulsz innen, az a rókák esküvője;// Amikor tövig vagy valakiben és a füledbe folyik a nyála,/ amikor a tapéta virágai elkezdik felzabálni egymást, amikor nagyon/ kedvesen, belülről rágnak szét, az a rókák esküvője;// Amikor részegen egy liftben alszol, az évgyűrűket mintázó,/ koszos falat simogatva, mert hiába nyomod a vészjelző gombot,/ nincs válasz, pedig valójában be sem ragadtál, az a rókák esküvője"
Szabó T. Anna: Ár
Szabó T. Anna: Ár
Magvető Könyvkiadó, 2018, 184 oldal, 2299 HUF
Mi az ára a szerelemnek? Mi az ára az életnek? Ezt a kérdést járja körül Szabó T. Anna tavaly megjelent verseskötete, az Ár, amely a szenvedés és a szenvedély váltakozásának ritmusát ragadja meg, miközben a kimondhatósággal, a nyelv határainak feszegetésével is játszik. A tíz ciklusba rendezett kötet párkapcsolati zsákutcákról, hitről és hitetlenségről, gyászról és az identitás határairól szól, de a fájdalmas vagy nehéz témákat sokszor oldja a versek játékossága és humora. Szabó T. Anna verseibe ITT tudtok beleolvasni.
„Kereteinkből kiláthatunk-e?/ Függéseinkből kilábalunk-e?/ Hálók, csomók és elágazások,/ magunk vagyunk, mert mi vagyunk mások.” (Keretek)
Tisza Kata: A legjobb hely a városban te vagy
Tisza Kata: A legjobb hely a városban te vagy
Scolar Kiadó, 2018, 212 oldal, 3490 HUF
Tisza Kata verseskötetében saját válását, pszichológiai doktori kutatásait és praxisának tapasztalatait gyúrta egybe. A legjobb hely a városban te vagy egy különleges, mondhatni hiánypótló terápiás könyv, amely a válsághelyzetek feldolgozási folyamatáról szól. A kötet a gyász szakaszainak megfelelően hat ciklusból áll, minden ciklus valahonnan valahová elvezeti az olvasót a saját válságában, segít szembenézni a veszteségekkel és a traumákkal. A legjobb hely a városban te vagy tehát tulajdonképpen egy kísérlet, amely ötvözi a klasszikus irodalmi és pszichológiai műfajokat, így valódi támasz lehet azok számára, akiknek éppen mostanában kell feldolgozniuk a házasságuk felbomlását. Tisza Kata a kötet megjelenésekor a Margó Stúdióban mesélt a versekről, a beszélgetés ITT nézhető vissza.