Ha kiadó lennék, ezeket csinálnám meg egy kiadóban, hogy hatékonyabb legyek az olvasóim felé. Mert ők az elsők. További ötleteket kommentekben várok.
- Használd az internetet, amire való:
- Készíts saját weboldalt a kiadódnak. Ha ez sokba kerül, akkor egy blogot ingyen, hogy az érdeklődő olvasókkal minden információt megoszhass.
- RSS: Hírlevelekre hiába irakoznak fel sokan, ha nem olvassák. Tessék RSS-csatornákat létrehozni, hogy az olvasó megtalálja, ami érdekli. Például: a Jaffánál engem Feldmár nem, csak Csernus érdekel. Az Ulpiusnál csak a Nobel-díjas sorozat. A Magvetőnél minden újdonság jöhet, a Jelenkornál új Mészöly Miklós könyvet várok. Szóval kategóriák és címkék alapján lehet próbálkozni.
- Olvass külföldi blogokat, sok a könyvkiadással, a könyvmarketinggel foglalkozik, megtanulható belőle a szakma internetes oldala. Iratkozz fel RSS-ekre (Google Reader, Bloglines etc.)
- Hájpold a szerződ/könyved:
- Ha megszereztél egy szerzőt vagy könyvet, akkor kezd el felépíteni, adj róla hírt, esetleg készíts saját oldalt nekik. Magyaroknál néhánynak van már honlapja: Dragomán, Grecsó, Esterházy, Závada, Bartis, Bódis, Nádas, Kornis, Konrád, Vámos, Garaczi.
- Légy büszke a kiadódra: nagy harcban megszerzed a jogokat (hír). Megvan a fordító (hír). Borítótervezés szakaszai (hír). Várható megjelenés (hír). Megjelenés (hír). (A filmiparban minden hír, kövesd őket.)
- Keress videókat a szerződről, mutasd be a honlapját.
- Informálj: az oldaladon igyekezz minden érdekes infót megosztani az olvasókkal. A szerződ ugyanis önálló életet él, és érdemes követni, mert ez is a hájpolás része. Külföldi írónál ez könnyebb, hiszen megfilmesíthetik könyvét, díjakat nyerhet etc. Érdemes a Google alerten feliratkozni a külföldi szerzőkkel foglalkozó hírekre: például mindig küldjön arról levelet, amiben Dennis Lehane, Orhan Pamuk vagy Chuck Palahniuk neve szerepel.
- Mutasd be a könyvet: közölj részleteket előre (és ne 1 oldalt), mert a moziba is az előzetes visz be.
- Válaszolj az olvasók kérdéseire, ha már érdeklődnek.
- Szeresd az olvasóidat: weboldaladon minél több játékkal szórakoztasd az olvasókat, hogy odaszokjanak, szeressenek visszajárni, mert ilyenkor mindig információkat adhatsz nekik. Minimális közösségépítés ez, de rendkívül fontos a kiadó arculatának kialakításában.
- Gyárts tartalmat, persze csak keveset. Rövid interjú a szerzővel, a szerkesztővel, a fordítóval, mert ha elküldesz nekik 5 kérdést emailben, akkor már megvan, és ritka jó dolog az ilyen.
- A könyv nem a kiadásnál ér véget. Foglalkozz vele hosszabban, szervezz olvasóköröket, bíztasd az olvasókat arra, hogy az oldaladon beszéljék meg olvasmányélményeiket. Persze az oldal címét be kell tenni a könyvbe.
- Nézd meg, miket ír a nép a könyvedről (Pl: Miner.hu). Találomra beütöttem az Ulpiust, a Magvetőt, a Jaffát és az Agavét. De használd a Google-t.
- Adj árengedményt az oldaladon vásárlóknak, hiszen úgyis nagyobbat hasítasz belőle. De ne 5 százalékot, mert az egy vicc. Érje meg a kiadódnál megvenni a könyvet, hiszen ha 1000 Ft egy könyv, és 40 százalékot adsz, akkor is nálad marad 600 Ft. Melyik kereskedővel történő bizniszelés után mondhatod ezt el?
- Ne szmájlizzunk, csak ha nagyon muszáj.