11 tanács a könyvkiadóknak

Valuska László | 2009. január 16. |

Ha kiadó lennék, ezeket csinálnám meg egy kiadóban, hogy hatékonyabb legyek az olvasóim felé. Mert ők az elsők. További ötleteket kommentekben várok.

  1. Használd az internetet, amire való:
    1. Készíts saját weboldalt a kiadódnak. Ha ez sokba kerül, akkor egy blogot ingyen, hogy az érdeklődő olvasókkal minden információt megoszhass.
    2. RSS: Hírlevelekre hiába irakoznak fel sokan, ha nem olvassák. Tessék RSS-csatornákat létrehozni, hogy az olvasó megtalálja, ami érdekli. Például: a Jaffánál engem Feldmár nem, csak Csernus érdekel. Az Ulpiusnál csak a Nobel-díjas sorozat. A Magvetőnél minden újdonság jöhet, a Jelenkornál új Mészöly Miklós könyvet várok. Szóval kategóriák és címkék alapján lehet próbálkozni.
    3. Olvass külföldi blogokat, sok a könyvkiadással, a könyvmarketinggel foglalkozik, megtanulható belőle a szakma internetes oldala. Iratkozz fel RSS-ekre (Google Reader, Bloglines etc.)
  2. Hájpold a szerződ/könyved: 
    1. Ha megszereztél egy szerzőt vagy könyvet, akkor kezd el felépíteni, adj róla hírt, esetleg készíts saját oldalt nekik. Magyaroknál néhánynak van már honlapja: Dragomán, Grecsó, Esterházy, Závada, Bartis, Bódis, Nádas, Kornis, Konrád, Vámos, Garaczi. 
    2. Légy büszke a kiadódra: nagy harcban megszerzed a jogokat (hír). Megvan a fordító (hír). Borítótervezés szakaszai (hír). Várható megjelenés (hír). Megjelenés (hír). (A filmiparban minden hír, kövesd őket.)
    3. Keress videókat a szerződről, mutasd be a honlapját. 
  3. Informálj: az oldaladon igyekezz minden érdekes infót megosztani az olvasókkal. A szerződ ugyanis önálló életet él, és érdemes követni, mert ez is a hájpolás része. Külföldi írónál ez könnyebb, hiszen megfilmesíthetik könyvét, díjakat nyerhet etc. Érdemes a Google alerten feliratkozni a külföldi szerzőkkel foglalkozó hírekre: például mindig küldjön arról levelet, amiben Dennis Lehane, Orhan Pamuk vagy Chuck Palahniuk neve szerepel.
  4. Mutasd be a könyvet: közölj  részleteket előre (és ne 1 oldalt), mert a moziba is az előzetes visz be.
  5. Válaszolj az olvasók kérdéseire, ha már érdeklődnek. 
  6. Szeresd az olvasóidat: weboldaladon minél több játékkal szórakoztasd az olvasókat, hogy odaszokjanak, szeressenek visszajárni, mert ilyenkor mindig információkat adhatsz nekik. Minimális közösségépítés ez, de rendkívül fontos a kiadó arculatának kialakításában.
  7. Gyárts tartalmat, persze csak keveset. Rövid interjú a szerzővel, a szerkesztővel, a fordítóval, mert ha elküldesz nekik 5 kérdést emailben, akkor már megvan, és ritka jó dolog az ilyen. 
  8. A könyv nem a kiadásnál ér véget. Foglalkozz vele hosszabban, szervezz olvasóköröket, bíztasd az olvasókat arra, hogy az oldaladon beszéljék meg olvasmányélményeiket. Persze az oldal címét be kell tenni a könyvbe. 
  9. Nézd meg, miket ír a nép a könyvedről (Pl: Miner.hu). Találomra beütöttem az Ulpiust, a Magvetőt, a Jaffát és az Agavét. De használd a Google-t.
  10. Adj árengedményt az oldaladon vásárlóknak, hiszen úgyis nagyobbat hasítasz belőle. De ne 5 százalékot, mert az egy vicc. Érje meg a kiadódnál megvenni a könyvet, hiszen ha 1000 Ft egy könyv, és 40 százalékot adsz, akkor is nálad marad 600 Ft. Melyik kereskedővel történő bizniszelés után mondhatod ezt el?
  11. Ne szmájlizzunk, csak ha nagyon muszáj.

 

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Elszáll az agyad: tudományos, közgazdasági és filozófiai non-fictionok 2024 tavaszán

Hogyan látja az ember képzelőerejét Csányi Vilmos? Hogyan alakul át a világ, ha a politikai és hatalmi játszmák kiterjednek a világűrre? Miért kannibál a kapitalizmus? Hogyan dolgozik az idegsebész? És mit gondol az elidőzésről napjaink sztárfilozófusa, Byung-Chul Han?

...
Zöld

Mikor hasznos az AI az irodalomban, és miért nem cseréli le soha az embert?

A japán Rie Kudan megkapta hazája legjelentősebb irodalmi díját, majd elárulta, hogy a szöveg egy kis részét a ChatGPT nevű chatbottal generálta. Az eset nyomát áttekintjük, hogyan alakult az elmúlt két évben nagy nyelvi modellek és az irodalom viszonya, hogyan látják ezt az írók, valamint hogy mikor lehet hasznos eszköz az AI az írás során.

...
Zöld

Összekapaszkodva zuhanni – Így alakíthatod a klímagyászt felszabadulássá

Jem Bendell Mélyalkalmazkodás című, nagy port kavaró tanulmánya után új könyvében azt ígéri, hogy nemcsak segít szembenézni a klíma, és így a mai társadalom elkerülhetetlen összeomlásával, hanem a szorongás és a gyász megélése után segít új, szilárdabb alapokon újraépíteni az optimizmusunkat, életkedvünket.