Vénusz magához nyúl

florescu | 2011. április 21. |

A+
Daniel Arasse: Festménytalányok
ford.: Seláf Levente

Typotex, 2010, 207 oldal, 3200 Ft

Arasse nem használ varázsigeként ható fogalmakat és tudományos kategóriákat, nem vezeti be olvasóit semmiféle labirintusba, egyszerűen csak hosszan szemléli a festményeket, és elidőzik a részleteken. A múltat feltáró ablakok helyett a megértést és az önmegértést elősegítő műalkotásokként tekint a már számtalan elemzést megélt képekre. Arasse klasszikus értelemben tanít és szórakoztat. A három évvel ezelőtt megjelent Festménytörténetek folytatását olvasva könnyen elképzelhető az Arasse előadására csurig megtelt előadóterem, ahol a hallgatóság az ikonológiai eszmefuttatások, vagy az adott ideológiák támasztékául előcibált festmények magasröptű interpretációja helyett valami teljesen mást hallgathatott: egy, a képek látványától jó értelemben elbódult filosz szinte regényes prezentációit. Arasse feltehetőleg képtelen lett volna arra, hogy az akadémizmus íratlan szabályainak megfelelő történeti munkát hozzon létre. Az ő zsenialitása a szoros megfigyelésben, a kép terébe való belépő szemlélődésben, és az olvasóbarát tényközlésben rejlik.

A Festménytalányokban hat szöveg olvasható. Hat értelmezés, amelyek ravaszul egy-egy szépirodalmi műfaj álarcában leplezik el a teoretikus hangvételt. Olvashatunk levelet, mentegetőző monológot, dialógust, elbeszélést, és önmegszólító visszaemlékezést is. A stíluskeveredésnek köszönhetően a kötet képes megfejelni azokat az elvárásokat, amelyeket előzetesen felállítottunk – legalábbis az előző kötetet vagy Arasse munkásságát ismerve. A művészettörténeti album formátumát másoló kiadvány, amelyben ráadásul a képek kinagyított részletei kitűnően követik az adott eszmefuttatást, azt a benyomást kelti, mintha lehetséges és ésszerű lenne a kiválasztott festmények valami merőben új megközelítési módjának már-már erőszakos hegemóniája az évszázadok során felhalmozódott elképzelések felett. Pedig nincs szó másról, csak lenyűgöző próbálkozásokról, amelyeknek köszönhetően benézhetünk a képek mögé, behatolhatunk a vászon és a festékrétegek közötti térbe, és egy időre félretehetjük az ilyen-olyan szempontból vulgáris, félrevezető vagy leegyszerűsítő értelmezéseket.

Lássuk miről is van szó! Arasse egy levélben írja meg Tintoretto házasságtörésről „szóló” képéről alkotott újszerű elemzését, majd a fiktív pályatársat próbálja meggyőzni a Francesco del Cossa Angyali üdvözletén látható csiga fontos szerepéről. Egy Brueghel-kép szinte láthatatlan alakját helyezi a szépirodalmi stílusú írása centrumába, ezután pedig Magdolna gyapjáról ír (igen, arról). A kötetet egy dialógusformában megírt Urbinói Vénusz-„olvasat”, majd Az udvarhölgyekről szóló szöveg zárja. Arasse bámulatos fantáziáját (és merészségét) dicséri, hogy még Velázquez agyoncsócsált képéhez is tud új gondolatokat fűzni – a könyv többi része ehhez képest laza ujjgyakorlat. Szerzőnk szinte lemezteleníti a nagymesterek alkotásait, így, pőrén viszont még több rejtélyt tartogatnak számunkra. A Festménytalányok már-már elbeszéléskötet, de a különböző beszédmódokat váltogató Arasse ezzel csak megerősíti azt a tényt, hogy a művészeti alkotások végletesen nyitottak, a művészettörténeti kalandozás során pedig több szempontból érdekesebb, ha a képből képbe mászkálunk a különböző sémák alapján történő viszonyítgatások és méricskélések helyett.

Az Arasse-t ismerő és kedvelő, művészettörténet iránt érdeklődő, vagy ezt akármilyen szinten elsajátítani kívánó olvasók érdeklődése mellett a kötet azoknak is ajánlott, akik úgy vélik, van mit csiszolni a retorikán vagy az önkifejezésen, de kezdő írók is elsajátíthatnak belőle ezt-azt. Tökéletes!

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók