Végképp eltörölni

Rusznyák Csaba | 2013. július 21. |

James S. A. Corey: Leviatán ébredése, fordította: Galamb Zoltán

Fumax Kiadó, 2013, 576 oldal, 3995 HUF

A-

Az űropera lényege, hogy nagy legyen, sőt, grandiózus; és kalandos, gyors, romantikus, egzotikus, mindez pedig rendszerint együtt jár a tér, az idő, a fizika törvényszerűségeinek dramaturgiai okokból való megszegésével. Daniel Abraham és Ty Franck, akik a James S. A. Corey álnév mögött állnak, azok közé tartoznak, akik miatt az előző mondatban nem „mindig”, hanem „rendszerint” áll. A Térség-sorozat első kötete, a Leviatán ébredése nem vakítja a parasztot fénysebességgel való utazással, a fél galaxisra kiterjedő kolóniákkal és birodalmakkal, humanoid földönkívüli fajok sokaságával és a zsáner hasonló toposzaival.

A cselekményt a Naprendszerre, azon belül is az egymással folyamatos, kisebb-nagyobb konfliktusokban álló Földre, Marsra és a külső aszteroidaövre korlátozza, az előregördítéséhez szükséges science fiction eszközöket pedig, az űrhajóktól a fegyvereken át a kommunikációig, a realitásból gyökerezteti, vagyis a tudományra éppúgy odafigyel, mint a fantasztikumra. Avagy meglehetősen üdítő egy olyan űroperát olvasni, amiben a főszereplők nem kapcsolhatnak észbontó sebességre a csúcstechnológiájú hajójukkal annak veszélye nélkül, hogy a gyorsulástól szétfolynának a falon.

A Leviatán ébredésének fő bravúrja, legalábbis az űropera kontextusán belül, hogy a műfaj általános mértékegységeihez képesti „kicsiséget” képes ugyanakkora lélegzetelállító grandiózussággal telepakolni, mint amekkorát mondjuk egy jobb Star Wars történettől kapunk. Abraham és Franck begyömöszöltek egy gigászi sci-fi mamutot egy otthonos, földhözragadt kiskonyhába.

A fordulatos sztori két szála egy jégbányász hajó tisztjét, Jim Holdent, és a Ceres nevű övbéli űrállomás egyik nyomozóját, Joe Millert hajtja ugyanabba a konfliktusba. Egy titokzatos, Naprendszeren kívüli anyag utáni hajsza felkorbácsolja a Föld, a Mars és az Öv közti feszültségeket, és kezdetét veszi egy becstelen háború, amelynek nem tiszták a frontvonalai, és amelyben nem egyértelműek a szemben álló nemzeti, vállalati, ideológiai érdekek viszonyai sem. A háttérben pedig egy olyan fenyegetés növekszik, ami képes lehet rá, hogy a pusztító konfliktust annak minden résztvevőjével együtt eltörölje.

A könyv, különösen a középső harmadában, hajlamos rá, hogy meg-megbicsakoljon, egyenetlenségei következtében ekkor a közel 600 oldal akár még túl hosszúnak is tűnhet. De ez csak átmeneti probléma, amit az erények sokasága könnyűszerrel felülír. A realisztikus megközelítés nem csak a sztori tudományos hátterére igaz, hanem a karaktereire, és a köztük lévő viszonyokra is: Holden és Miller az utolsó szavukig, gesztusukig, gondolatukig komplex, emberi, kedvelhető, de nagyon is gyarló és problémás, folyamatosan hibázó hősök, akik a maguk keresztjét akkor sem képesek csak úgy ledobni, amikor az egész emberiség sorsa a tét.

Duójuk hatásossága akkor válik igazán egyértelművé, amikor súlyos morális konfliktusba kerülnek egymással, és az olvasónak igen nehéz dolga van, ha bármilyen szempontból igazságot akar tenni köztük. A két tisztességes, de gyökeresen másképp gondolkodó férfi világnézetének, felfogásának összeütköztetése az a fajta mesteri húzás, ami egyszerre mélyíti el a karaktereket, lendíti előre a cselekményt, és von az egész történetre egy plusz (erkölcsi) réteget.  Az „abszolút helyes döntés” kényelmes ideájának megkérdőjelezése nem a könyv egyetlen inkonvencionális eleme: sikerül például szépen kikerülni a földönkívüli intelligenciával való találkozás
sablonforgatókönyveit is, hogy ti. az idegenekkel vagy azonnal pacsizunk, vagy azonnal lőjük egymást. Mert a primitív folyamatábrába szuszakolható „ellenség vagy barát” kérdéskörnél pusztán az emberi viszonyok is jóval komplikáltabbak. A kérdés, mint oly sokszor, most is az: képesek vagyunk egyáltalán megérteni egymást?

A szerzők bele-belekapnak a noirba és a horrorba is – mindkettőbe jó érzékkel – de akkor vannak igazán elemükben, amikor teljesen belevetik magukat a sci-fibe. Nemcsak a sziporkázóan ötletes és izgalmas, bármelyik remek író által megirigyelhető akciójelenetekről van szó (és itt most elsősorban az űrcsatákról beszélek), hanem arról is, ahogy az események tudományos aspektusait szépen belesimítják a pörgő sztoriba; nem nehézkesek, túlmagyarázottak és bonyolultak, viszont nem is csak alibiből vannak: életre keltik a jövő világát, súlyt, fogást, tétet, valóságosságot kölcsönöznek neki. A finálé pedig fantasztikus. Amikor már azt hiszed, hogy ez a csúcs, hogy innen nincs jobb, több és grandiózusabb, akkor még rátesznek legalább két lapáttal.

A Leviatán ébredése a nagyszabású űropera és a realisztikus, emberi léptékű thriller ritka jól sikerült összeházasítása.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

ADVENT
...
Könyves Advent

8 szakácskönyv karácsonyra, hogy az ünnepek után se legyen szerény a konyha

Harry Potter-fogások, koreai konyha vagy éppen a klasszikus erdélyi ízek. Csak legyen időtök mindent megfőzni!

...
Hírek

Netflixen lesz látható az Igazából szerelem rendezőjének új karácsonyi filmje

Richard Curtis egy korábbi, karácsonyi írását dolgozza fel egy animációs film, ami a Netflixen lesz látható. Az Igazából szerelem rendezője beszélt a projektről, és kiderült miért olyan fontosak a rossz karácsonyok.

...
Szórakozás

Ed Sheerannel koronázza meg új karácsonyi filmjét az Igazából szerelem rendezője

A That Christmas lesz az a film, amiről idén karácsonykor mindenki beszélni fog?