Ungvári Tamás bevezet az angol irodalomba

.konyvesblog. | 2015. október 30. |

olvasonk_szerint_2_4.JPGUngvári Tamás legújabb kötete egy szubjektív irodalomtörténeti összefoglaló a regény műfajának alakulásáról. Irodalomtörténeti munkásságának témái sokfélék, A hódító képzelet című könyvében időrendi sorrendben olvashatunk nagy angol prózaírók életéről, valamint fő műveik fogadtatásáról, történetéről, továbbéléséről vagy éppen tovább nem éléséről. A szerző a regény műfajának a mai formájában való létrejöttét a képzelőerő hatalmának terjedéséhez, a mimetikus ábrázolás követelményének felülíródásához, a emberi élet alapvető átalakulásához, a hétköznapok addigiakhoz képest radikális mértékű felgyorsulásához (ti. ipari forradalomhoz) köti. A képzelet ekkor hódítja meg az irodalom területét.

A könyv minden fejezetében – egyetlen kivétellel – egy-egy szerző életét, életművét mutatja be röviden. A kivételes fejezet az, amelyben Dickens és Thackeray írásairól esik szó, azonban az ő alkotásaik és alkotásmódjuk is egymástól elkülönítve ismerhetők meg, párhuzamosan egymás mellé helyezve. A kezdő fejezet a leghosszabb, Daniel Defoe-ról, és főként a Robinson Crusoe-ról szól. Érthető, hiszen a kezdeteket, vagyis az Ungvári Tamás által kijelölt kezdőpontot kell a legalaposabban fölvázolni. A szerző azonnal 300 évvel korábbra, 1719-re repíti vissza a kötet olvasóját, ez az origó, hiszen ebben az évben írta meg Defoe a Robinson Crusoe-t. Ezt a fejezetet Henry Fielding, majd Tobias Smolett, Walter Scott, Dickens és Thackeray, Thomas Hardy, James Joyce, Gilbert Keith Chesterton és Graham Greene röviden áttekintett életműve követi sorban.

Ungvári Tamás: A hódító képzelet

Scolar Kiadó, 2015, 224 oldal, 3750 HUF

B

 

A kötetbe főként a legkanonikusabb írók és regényeik kerültek, ám mégis igen szubjektív a válogatás. Elég csak a Tobias Smolett-fejezetre gondolni, hiszen az ő munkássága nem tartozik azok közé, ami az elsők között eszünkbe jutnak, ha a regényekre gondolunk. Perifériára szorultsága a munka legrövidebb fejezetét eredményezte, hangvétele és felépítése mégis szervesen illeszkedik a többi szöveg közé. A legtöbb fejezet amellett, hogy az éppen tárgyalt író életrajzát is bemutatja, igyekszik azt minél szélesebb társadalmi és történeti környezetbe illesztve az olvasó elé tárni. Ungvári Tamás megjegyzi azonban, hogy a történelem képzete, ahogy a mai ember fejében él, a 18. századig nem létezett. A Walter Scott-, azaz a történelmi regény-fejezetben születik meg a történelem fogalma, mint az emberi logika által létrehozott fenomén, ahol az eseményeket ok-okozati kapcsolat köti össze. A történelmet tehát a hódító képzelet hozta létre. A fantázia hatalma minden regényíró esetében fontos, de ahogy az olvasók is láthatják, minden korban más módon volt ez fontos, ezért másképpen is realizálódott. Defoe esetében tapasztalat és hitelesség, a tények sorolása volt a képzelet munkájának alapja, míg például Thackeray és Dickens esetében az erkölcs a kulcsfogalom. Ungvári minden íróhoz rendel egy-egy ilyen kulcsfogalmat, életművüket pedig ezekre építi. Hangvétele mindvégig szubjektív, az összes szerzőhöz szeretettel viszonyul, sokuk művére használja a jelzőt: „eposzi” alkotás.

A szövegek könnyen olvashatók, sok információt tartalmaznak, mégis megőrzik személyes viszonyulásukat. Nem egy szigorúan tudományos munkát kapunk, hanem egy inkább szórakoztató és érdekes válogatást, az angol irodalom egy-egy szeletét felmutatva.

Szerző: Maksa Mónika

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók