Újra magány

florescu | 2010. augusztus 16. |

A-
Murakami Haruki: Tánc, tánc, tánc

ford.: Erdős György

Geopen, 2010, 596 oldal, 3900 Ft

 

Már 1998-ban olvashattunk Murakami-regényt magyarul, de az igazi áttörést a 2006-os esztendő hozta meg, hiszen a Geopen ekkor adta ki a Kafkát és a Szputnyikot, azóta pedig a kiadó minden évben orrunk alá tolja a szerző egy-egy regényét, legutóbb A kurblimadár krónikáját. Kevés olyan kortárs külföldi szerzőt ismerek, akinek ennyire egyöntetűen pozitív az itthoni recepciója, noha most nem elsősorban a „hivatalos” kritika álláspontjára, hanem az olvasó tömeg véleményére gondolok. Egy ideje már kacérkodom a Murakami-olvasás gondolatával, de a pillanat most jött el, és aminek rendkívül örültem, egy olyan regénnyel, amellyel kapcsolatban nem zavarhattak meg az olvasói vélemények sem (ezeket ugye például a Kafka esetében nehezen kerülhettem volna meg).

A Tánc, tánc, tánc a képzelet és a valóság határmezsgyéjén egyensúlyozó, a magányról és a szeretetről szóló regény, amelynek filozofikus bölcsessége szorosan a sorok között ragad. Nincs azonban szükség rafinált írói fogásokra vagy sejtetésre, hiszen a nem túl összetett cselekmény közege, a magányában fulladozó főhős képzelgésekkel és víziókkal feldúsított mindennapjai simán elegendőnek bizonyulnak ahhoz, hogy jószerivel belevesszünk a könyvbe. Nem túl összetett cselekményről beszéltem: adott egy feleségét elvesztő, macskáját éppen elhantoló, munkáját „hólapátolásként” emlegető főhős/narrátor, aki valamilyen számára is meghatározhatatlan fonalat követve visszajut a Delfin Szállóba, mélyrepülésének kezdeti helyszínére. És itt veszi kezdetét az újabb mélyrepülés, lévén az időközben luxushotellé átépített térben újból összetalálkozik megtestesült lelkiismeretével, a Birkaemberrel, aki figyelmezteti: az eljövendő bizony nem fenékig tejfel. Ennek megfelelően főhősünk belekeveredik egy gyilkossági ügybe, barátságot köt egykori osztálytársával, a menő filmszínésszel, társául szegődik egy magányos kislánynak, és közben arra próbál rájönni, hogy a fenébe válik láthatóvá saját lelkiismerete az őt körülvevő emberek számára.

Murakami remekül lefesti a kort, folyamatosan szól a régebbi idők, de leginkább a kora nyolcvanas évek popzenéje, ízelítőt kaphatunk a szórakoztatóiparban feldarabolódott személyiség lassú széteséséből, a művészlét buktatóiból, valamint a világot behálózó call-girl-szolgálat működéséből is. A kevert hangnem, amelybe ugyanúgy belefér a kafkai bűnvádi eljárás bizarr atmoszférája, és A ragyogás ijesztő fantasztikuma, összetett élményt produkál. Egy ponton túl követhetetlenné válik, hogy mi igaz a főhős és az őt körülvevő fura emberek látomásaiból, de a regény sajátos világa a legmesszebbmenőkig feljogosít arra, hogy a látomásokat, az álmokat, a megelevenedő emlékképeket ugyanúgy az empirikusan megtapasztalható valóságba illeszthessük bele.

Murakami könnyedén írhatott volna izgalmas kalandregényt, de akár mély filozofikus szöveget is. Ehelyett egy – jó értelemben vett – könnyű regényt vehetünk a kezünkbe, amely bármennyire váratlanul is csapódik vissza egy, a fő hangnemétől eltérő szintre a zárlatban, lebilincselő, szórakoztató, és elgondolkodtató is egyben. Ideje lassacskán beszereznem a szerző többi regényét is!
 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Milyen út vezet a nemi identitás elfogadásához? Milanovich Domi a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók