Az indiánok nem képesek felejteni, de nem tudnak emlékezni sem

.konyvesblog. | 2019. július 31. |

Indiánregényeket szinte mindenki ismer, hiszen sokak számára mintha kifejezetten az olvasóvá válás alapvető állomásai lennének Karl May vagy J.F. Cooper könyvei. A klasszikus indiántörténetek szerzői azonban általában nem indiánok, így az amerikai őslakosok életét nagy adag nosztalgiával nyakon öntve, idilli képek soraként jelenítik meg, annak ellenére, hogy az indiánok történelme nagyrészt a megalázottság, a veszteség, a pusztulás krónikája. 

Tommy Orange: Sehonnai

Fordította: Pék Zoltán, 21. Század Kiadó, 2019, 320 oldal, 3990 HUF

 

„Bennünket mindig csak mások definiálnak (…) - jegyzi meg a Sehonnai című regény elbeszélője a könyv előszavában, mely az indiánok történelmét igyekszik összefoglalni egy teljesen új, belső nézőpontból. A 21. Század Kiadó Kult Könyvek sorozatában megjelent kötet szerzője Tommy Orange, aki indián származású (a csejen és arapahó törzsek bejegyzett tagja) amerikai, és első regényében arra vállalkozik, hogy a megszokott közhelyeket elhagyva új (és valószínűleg az eddigieknél jóval autentikusabb) megvilágításba helyezze az amerikai őslakosok helyzetét.

Nem a mészárlások, üldözések évszázadait helyezi azonban a középpontba, hanem a jelenben, a kétezres évek elején mutatja be a városokba szorult, de gyökereihez valamiképpen még mindig ragaszkodó indiánok életét:

„Az, hogy nagyvárosokba vittek bennünket, az utolsó, szükséges lépés volt ahhoz, hogy asszimiláljanak, elnyeljenek, kiradírozzanak bennünket: egy ötszáz éves népirtó hadjárat lezárása. Csakhogy a város megújított bennünket, mi pedig magunkévá tettük a várost. (…) Az emlékek vagyunk, amikre nem emlékszünk, amik bennünk élnek, amiket érzünk, amik énekre, táncra és imára késztetnek, az emlékek érzései váratlanul fellángolnak-kibomlanak az életünkben, ahogyan a takarón átüt egy olyan sebből származó vér, amit annak az embernek a golyója ütött, aki hátba lőtt bennünket a hajunkért, a fejünkért, a vérdíjért, vagy csak, hogy megszabaduljon tőlünk.”

Az indiánok nem képesek felejteni, de nem tudnak emlékezni sem. Nem feledkezhetnek el arról, hogy kik ők (még ha a társadalom erre is szorítaná őket), ugyanakkor nem tudják pontosan, mit jelent indiánnak lenni; identitásuk képlékeny, sérülékeny és rendkívül bizonytalan. A kötet előszava ennek az ambivalenciának az okait kutatja: egy közösség nevében, többes szám első személyben megfogalmazott kiáltványra emlékeztet, néhány oldal csupán, de nagyon intenzív szöveg, az indiánokkal kapcsolatos kliséket bontja le, megmutat egy darabjaiban és kivéreztetve ugyan, de még mindig létező közösséget, mely százféle problémával küszködik.

A bevezető után következik a voltaképpeni regény, amely a városban élő, nehéz sorsú, perifériára szorult, sokszor az alkoholban, drogokban, bűnözésben otthont kereső mai indiánok életének egy-egy pillanatát villantja fel. Tommy Orange kitűnően szerkesztett regényében tizenkét hős bukkan fel, egytől egyig izgalmas szereplők: a magzati alkohol szindróma jeleivel az arcán élő fiatal; a nővére három unokáját nevelő asszony; az internetfüggő, rettenetesen meghízott bölcsész; a drogkereskedő; vagy az indián gyökereit kereső kamasz. A szereplők bemutatásakor a regény olyan, mint egy novelláskötet, a rövid fejezetekben egy-egy arcél, élettörténet villan fel, mindig más elbeszélői pozícióból. Az indián szereplők sorsán keresztül fontos társadalmi problémák is feltárulnak, a drogok, az otthontalanság, a szétszakadt családok, az erőszak különböző arcai. Sokáig úgy tűnik, a szereplőkben csak az indián származás és az Oakland városához való kötődés a közös, de később kiderül, hogy ezek a szálak, élettörténetek több ponton is szorosan összefonódnak, hogy aztán majd egy különleges eseményen, egy oaklandi indiántalálkozón (pow-wow) térben is egyesüljenek.

A sokféle portré az indiánok lehetséges, huszonegyedik századi életpályáit mutatja be, melyek közül egyik sem igazán sikeres, vagy irigylésre méltó. Indián gyökereit ki jobban, ki kevésbé ápolja, de minden szereplő identitásának valamilyen formában részét képezi. Van, aki szabadulni akar tőle, van, aki táplálkozni szeretne belőle, de olyan hős nincs a könyvben, aki ne venne tudomást róla. A regény szerkezetének alapötlete az egyik szereplő (Dene Oxendene) történetében bújik meg, hiszen az indián férfi olyan videófelvételeket készít, melyeken indiánok beszélnek magukról, életük fontos eseményeiről irányítás nélkül: „Kamerát állítok eléjük, videót, audiót, le is írom, miközben mesélik, ha akarják, vagy ők írják le, mindenféle történetet összegyűjtök, hagyom, hogy úgy meséljék el, mintha nem lenne ott senki, se rendezés, se manipulálás. Mondják csak, amit mondani akarnak.” Mintha éppen ezeket a történeteket fűzte volna egybe Orange, hogy végül egy tragikussá váló végkifejletbe fésülje össze a széttartó szálakat.

Soha senki nem gurított fejeket a templomlépcsőről - azt Mel Gibson találta ki

Bámulatos és megrázó portré egy olyan Amerikáról, amelyet eddig csak kevesen láttunk. Tommy Orange regénye nem véletlenül töltött megjelenése óta tizenhat hetet a New York Times bestsellerlistájának élén. Egy olyan hang szólal meg benne, amelyet még sosem hallottunk: fehéren izzó és elsöprő erejű. Egyszerre szilaj, mókás, izgalmas és mélyen modern.

A Sehonnai minden lapjáról áradó keserűség és fájdalom hamar haraggá válik, és ez a hihetetlen düh árad a regény minden sorából, hogy végül értelmetlen pusztító erővé váljon. A könyv végén nincs boldog befejezés, de még csak lezárás sem, marad a feszültség, és a rengeteg kérdőjel: mik a lehetőségei ennek a kizsákmányolt, pusztulásra ítélt közösségnek? Mi vár a napjainkra tollas jelképekké redukált nép leszármazottaira? Az idő egész biztosan nem segít majd, mert

„…nem miénk az idő, hanem mi vagyunk az időé. Úgy tart bennünket a szájában, akár a bagoly a mezei egeret. Vacogunk. Küszködünk, hogy kiszabaduljunk, aztán kivájja a szemünket, felzabálja a belsőségeinket, és úgy halunk meg, mint a mezei egér.”

Nem látni a kiutat, a megmaradás lehetőségét. Az indiánok ebben a szövegben mind céltalan, utat veszített emberek, súlyos történetekkel, sorsokkal a hátuk mögött. De mégis, mekkora terhet cipel az, kinek ősei a becsapottak, az elárultak, a véres pusztítások áldozatai? Milyen lehet ekkora teherrel élni, és elbírható-e ez egyáltalán? A könyv vége nyitva marad, semmi nem dől el, nem látszik benne a jövő, a jelen viszont annál inkább. És ez a jelen egyáltalán nem ad okot bizakodásra: gyermekkorunk hősei, az indiánok, valójában egyáltalán nem hősök, hanem otthontalan és kitaszított emberek, fájdalmukból nem látszik kivezető út. A Sehonnai egy elsöprő erejű regény, megrázó és felkavaró olvasmány, melynek elolvasása után soha többé nem tudunk már úgy gondolni az indiánokra, mint korábban.

Szerző: Kolozsi Orsolya

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!