Szörnyű titkokat leplez le egy gyanútlanul felcsapott regény

.konyvesblog. | 2016. május 23. |

Mielőtt a regényírás felé fordult volna, az angol Renée Knight dokumentumfilm-rendezőként dolgozott a BBC-nél, melynek megbízásából TV- és filmforgatókönyveket is készített. 2013-ban végezte el a Faber Academy regényírói tanfolyamát; a Cáfolat, amelyet a kritikusok a Holtodiglan és A lány a vonaton méltó utódjaként aposztrofálnak, az első regénye.

Catherine Ravenscroft a negyvenes évei végén járó, köztiszteletnek örvendő dokumentumfilm-rendező, aki hosszú évek óta él boldog házasságban ügyvéd férjével, Roberttel. Egyetlen gyermekük, a huszonéves Nicholas épp most repült ki a családi fészekből, így a házaspár úgy dönt, korábbi tágas otthonukat kisebb lakásra cseréli. A kaotikus költözködés izgalmai közepette Catherine-nek fel sem tűnik, hogy a személyes tárgyai közé egy számára ismeretlen regény, „E. J. Preston első és vélhetően utolsó könyve”, A vadidegen keveredett. Gyanútlanul fog hozzá az érdekfeszítőnek ígérkező történethez, nem is sejtve, hogy az álnév mögé bújt író az asszony életének legborzalmasabb epizódját idézi meg, annak a napnak az eseményeit, amelyeknek a tudatalattiba száműzésére húsz év is kevés volt, és amelyekről Catherine soha senkinek, még szeretett férjének sem beszélt. Most, hogy a szörnyű titokról lehullani látszik a lepel, Catherine-nek nem marad választása: ha nem akar tétlen áldozattá válni, kénytelen szembenézni a múltjával, bármekkora árat kelljen is fizetnie érte.

Renée Knight: Cáfolat

Fordította: Roboz Gábor, Gabo Kiadó, 2016, 321 oldal, 2990 HUF

 

Amennyiben az olvasó megengedőbb az irodalmi kategóriák terminológiai kérdéseiben, úgy a Cáfolatot tekintheti polifonikus regénynek, noha a szöveg csak két egyenrangú szólammal operál: az egyik cselekményszál Catherine történetét követi végig egy mindentudó elbeszélő tolmácsolásában, a másikat egyes szám első személyben Stephen Brigstocke, A vadidegen inkognitóban lévő szerzője narrálja. Az események előrehaladtával egy-egy rövid fejezet erejéig Nicholas és Robert nézőpontja is megmutatkozik, ezek a szöveghelyek azonban mind a karakterfejlesztés, mind a történetvezetés szempontjából irrelevánsak, ugyanis olyan, a titok leleplezéséből fakadó érzelmi folyamatokat ábrázolnak, amelyeket Catherine perspektívájának ismeretében már jóval korábban ki lehetett következtetni. Ezeket a redundáns szálakat azonban könnyen feledtetik a fejezetenként váltakozó fő szólamok, amelyek rendkívül intelligensen mutatják be, hogy a félelem, a konokság és az elvakult, vagy inkább a szemét hosszú éveken át szándékoltan csukva tartó szeretet hogyan képesek egész generációk életét tönkretenni.

Ahhoz, hogy egy thriller működjön, nyilvánvalóan elengedhetetlen egy aprólékosan kidolgozott, jól felépített, pontosan ütemezett rejtély, ami egy váratlan csavarral tesz pontot a történet végére, a kirakós minden elkallódottnak tűnő darabját a helyére illesztve. Ez a kritérium a Cáfolatban is teljesül, de nem úgy és nem akkor, ahogyan és amikor az várható lenne. Aki számára nem ismeretlenek a hasonló tematikájú művek, az körülbelül a cselekmény felénél jó eséllyel meg fogja fejteni Catherine valóban borzasztó titkát, ezt a kiszámíthatóságot azonban nem szabad felróni a szövegnek, mivel a Cáfolat valódi csattanója csak a titok leleplezése után következik.

A rejtély megoldásának kulcsa Catherine Stephennek tett vallomása. Ez a különösen intim kitárulkozás nem csak, vagy nem elsősorban a tartalma miatt megrázó, sokkal inkább azért, mert éppen Stephennek szól, annak a férfinak, akit éveken át egyetlen cél, a Catherine-en való minél fájdalmasabb és megalázóbb bosszúállás vezérelt. A leleplezőnek szánt regény, A vadidegen is ebből az indíttatásból született, ennek a megírása volt az első állomása annak a hosszú, könyörtelen és méltatlan hadjáratnak, amely a vallomás idejére már jócskán túlnőtt az elindítóján. A célja elérése érdekében Stephen egyre gátlástalanabb és etikátlanabb eszközökhöz nyúlt, észre sem véve, hogy a monomániája megfosztotta a józan ítélőképességétől, így a titok leleplezése hirtelen csattanó pofonként rántotta vissza a realitás talajára.

A meghurcolás és a kitaszítottság, amiket Catherine-nek át kellett élnie, és az embertelen bosszúvágy okozta téboly, ami Stephen osztályrészéül jutott, mind egy tragikus félreértés következményei – elsősorban az e tévedés felismerésének és a szereplők életére gyakorolt hatásának megrázóan őszinte ábrázolása miatt válik a Cáfolat nehezen feledhető olvasmánnyá.

Szerző: Moller Barbara

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!