Szép volt, kerek volt – igaz volt?

Kiss Orsi | 2015. március 12. |

„A tetteimet nem sajnálom. Hacsak nem bűnöző az ember, a tetteink megbánása majdnem olyan, mintha a saját életünket bánnánk meg” – mondja az Igaz egyik végstádiumos mellékszereplője, aki már csak egészen kis, de annál fontosabb dolgokra vágyik. Riikka Pulkkinen regényének szereplőire általában igaz, hogy mindannyian másra vágynak, és ezek a vágyak ritkán mutatnak egyazon irányba. A halál azonban olyan fontos rendezőelv, amelynek mentén régi sérelmek, szerelmek, sorsok rendeződnek sorokba, hogy aztán jöjjön valaki és finoman szétszálazza azokat. Az 1980-as születésű finn írónőnek az Igaz az első regénye magyarul, amely egy szerelmi háromszögön, két idősíkon és három asszonyi sorson keresztül mesél elutasításról, traumákról és az emlékezés hiányosságairól.

Riikka Pulkkinen: Igaz

Fordította: Panka Zsóka, Gondolat Kiadói Kör, 2013, 316 oldal, 2890 HUF

 

Martti idős festőművész, jó nevű, olyan, akinek a szavára odafigyelnek, akivel interjút közöl az újság, és akinek a képeit keresik, ismerik. Nem nagyon dolgozik már; saját maga határozott úgy, hogy felhagy a festéssel, miután arra jött rá, hogy amiért mások a legjobban lelkesednek, azt ő igazából eléggé laposnak tartja. Mindennapjait most felesége ápolása teszi ki: Elsának, a híres pszichológusnak, aki egykor biztos kézzel irányította saját szakmai és magánéletét, tényleg csak hónapjai lehetnek hátra. Ellátásában orvos lányuk, Eleonoora és unokájuk, Anna segít. A nagymama azonban nem kér a klasszikus ápolásból, helyette egy napon ráveszi unokáját, hogy közösen piknikezzenek a kertben, közben előkerül egy fehér ruha, meg egy csomó emlék, és egy név: Eeva.

A nő a Martti–Elsa-házaspár bébiszittere volt, valamikor a hatvanas években, utóbb azután sokkal több is. Anyja helyett anyja lett az akkor még gyerek Eleonoorának, felesége helyett felesége a sokszor magányos Marttinak. A történet annyira közhelyesen banális, és ezerszeresen feldolgozott, Pulkkinennek azonban sikerült egyfajta hűvös távolságtartással, és ami a legfontosabb, az emlékezés különböző síkjainak egymásra pakolásával újramesélni a három (Martti-Elsa-Eeva), majd négy (Martti-Elsa-Eeva-Eleonoora), végül öt (Martti-Elsa-Eeva-Eleonoora-Anna) szereplőre kihegyezett történetet. A szerelmi háromszög mellett ugyanis az Igaz a különböző női generációk regénye is, melynek belső dinamikáját részben az önmegvalósító nagymama, a járt utat taposó és az elvárásokat teljes mértékben teljesítő anya, illetve a saját életében tétován lézengő, és vadidegenekről komplett élettörténeteteket kitaláló unoka egymás közötti viszonya határozza meg.

Ez a tétova lebegés egyébként Riikka Pulkkinen prózájának is a sajátja, ami azonban érezhetően nem valamiféle írói hiba, hanem nagyon is tudatos döntés eredménye. A szerkezet, az idősíkok és ezzel egyidejűleg a narrátorok váltogatása mind-mind sajátos ritmust ad a szövegnek, amely egyszer lüktet, másszor lelassul, elenged, közelebb visz, és még úgyis fenn tudja tartani az érdeklődést, hogy az emberi élet törvényszerűségéből adódóan nagyon is jól tudjuk, mi lesz a történet vége. Az Igaz azonban nem csak a halálról szól, hanem sokkal inkább arról a katalizátorszerepről, melyet a halál betölthet. Amikor csapok nyílnak meg, és azok, akik elmennek, vagy akik éppen búcsút vesznek valakitől, olyan részleteket, titkokat, sérelmeket, emlékeket mondanak el, amelyeket addig soha. Mert ha nem így tesznek, bizonyos dolgok, kicsik is meg fontosak is, végérvényesen elmondatlanok maradnak.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program