Sírj, mert nincs gyógyszer a világra

Jászberényi | 2008. május 21. |

A
Kántor Péter: Trója variációk

Magvető Kiadó 2008, 69 oldal, 1990 Ft


Arról, hogy Trója milyen szerepet tölt be az európai kultúrkörben és milyen jelentéshálót von magával bármikor, amikor kiejtik a város nevét órákig lehetne vitatkozni. Trója jelentése mindenképpen metaforikus, egyszerre jelent valamit, amit elpusztítottak, valami nagyot és klasszikusat, mely még egy -a hódító akhájok- által megrendelt Eposzban is nyilvánvaló. Szembe kell néznünk a ténnyel, hogy a homéroszi eposz, amely meghatározza európai kultúrkörünket úgy ábrázolja Tróját, mintha nem is lenne teljesen jogos az Akhájok eszeveszett haragja, melynek a csúcspontja, hogy Hektor kisfiát Asztüanakszot az istenek nevében neki vágják a falnak.

Erkölcsi fölénye van a védekezőknek, akik tudják, hogy el fognak bukni, mégis maradnak. Mert végül is mit véd Hektor Trójában? A családját, a városát, a nőjét és a kultúráját. Mindent, ami fontos. Kivel szemben védi azt? Egy felszarvazott férj és egy dühöngő hadvezér csapataival szemben.

Ha Tróját invokáljuk, akkor az pusztán annyit jelent, hogy olyan értékeket védeni, melyekről tudjuk, hogy pusztulásra, elmúlásra vannak ítélve. Ez Kántor központi koncepciója, minden egyes dolog az életében egy-egy variáció Trójára, amit vagy meg kell védeni, vagy be kell venni. Persze közben előttünk lebeg, hogy bármelyik opciót is válasszuk, a görög mitológia szerint Trója mindenképpen elveszik.

A verseskötetben huszonhét vers található, négy római számmal jelölt ciklusban. A kötet nyitó verse a legerősebb (Az iskola), Kántor megadja az alaphangot, minden eltűnik, múlik. Nem használ harsány vagy manapság divatos képzavarba-hajló költői képeket, egyszerű és tiszta szöveg ez, ami éppen ezáltal válik igen erőteljessé:


Halljátok ti is berreg a csengő!
Milyen óra is jön most? Mi a lecke?
Rohanok a kórházba anyámhoz
fel a második emeletre.


Rohanok keresztül a városon,
feltúrt, bedugult utakon, ködön át.
Hogy vagy? Mit álmodtál anya?
„Láttam a mamát, a papát.”


„Egy kis széken ültem a zongora mellett,
és ott ült a papa is velem.
Holnap elkezdődik az iskola, mondta.
És ültünk és fogta a kezem.”


A nyitóvers ereje magával ragadja az olvasót, viszi befelé Kántor logikájába. A kötet második költeménye a Kántortól már megszokott játékosság jegyében telik, szinte gyermeki infantilizmussal. (Macska-egér).

Az egy József Attila sorra című vers kezdősora kissé elüt a beszélt magyar nyelvtől (Boldog lenni ki ne szeretne?), ami nem baj, mert így jön ki az ütemhangsúly.  Kántor egyébként ritmikus formákat használ túlnyomórészt, jambikus, trochaikus illetve daktilikus sorokat, valamint ütemhangsúlyos verselést. A szabadvers kisebb számban van jelen.

A kötet legszebb versei a költő édesanyjáról szólnak, ezek igen szépen tágítják a magyar irodalom bőséges anya líráját. A legizgalmasabb versszöveg ebben a tematikában a Minden időben. A költeményből lassan derül ki, hogy a szerelméhez vagy az édesanyjához beszél-e a költő, gyakorlatilag a két szereplő behelyettesíthető lenne.

Kántor veszélyes dolgokkal játszik és nem hajlandó feladni semmit sem. A szerelmet, az emlékeket, édesanyját védi ez elmúlástól, Tróját védi. Úgy lesz komoly a kötet, hogy nem akar az lenni.

A leggyengébb része ennek az összeállításnak, nyilvánvalóan az epitáfiumok. Bár ma Magyarországon dicséretes dolog abból élni, hogy halott költők milyen jó barátai voltunk és évente termelni X verset arról, hogyan hiányzik nekünk éppen az elhunyt illető, nem gondolom, hogy Kántor Petrinek dedikált versei (Valami beszélgetésféle, Levél a kellő távolságról) fajsúlyosak lennének, szerintem kilógnak ebből az összeállításból, nekem legalábbis nem sikerült megfejtenem a funkciójukat. Csak gyengítik azokat a nagyszerű verseket melyek igazán fajsúlyos kötetté teszik a Trója Variációkat, Kántor nem olyan nagyszerű epitáfium író, mint sokan a korosztályából, őt éppen a játékossága teszi izgalmassá, ami nem jellemzi ezt a műfajt. A felvett Petris stíl pedig kifejezetten rosszul áll neki.

Mindez azonban elhalványul az anya-versek, a szerelmes versek, illetve az olyan összegző költemények tükrében, mint a Tanösvény illetve a címadó Trója Variációk. Ezek a költemények adnak pluszt egy napra, egy hétre, ezeknek a verseknek a sorai a mi életünk. És mi a tanulság? Lásd a fenti cím.



(Békésen ücsörögtem a kedvenc kávézómban a Az Abd El Rehim Pasha Sabri-n. Meleg volt, a padlón már feketére színeződtek a köpések ellen elszórt faforgácsok, mindent áthatott a mocsok. Saiddal backgammont játszottunk, nyerésre álltam. Rendeltem még egy ahúa mazbutot (zaccos kávé), néztem a kalasnyikovokat, melyeket a szomszédos asztalnál teázó kiskatonák támasztottak a falhoz. Rám vigyorogtak, idilli volt a hangulat. Éppen léptettem volna ki ki az egyik korongomat a játékból, amikor Musztafa a baoab lépett be baljós tekintettel az egységbe. Közölte, hogy postát kaptam, de nem tudta átvenni.

A bejelentés komoly indulatokat szült, mindenki felélénkült, mert a fehér fiú levelet kapott. Said vigyorgott és elejtett egy poént, miszerint valami fehér nő küld a fehér fiúnak szerelmi zálogot, nyilván valami mocskos és lucskos dolog van a csomagban.. Kérdezte, hogy esetleg lemásolhatná-e a pornót, ha azt kapok, mert ahhoz itt nem lehet hozzájutni. Mindenki igen kíváncsi volt, hogy mi lehet a csomagomban, fegyveres kísérettel sétáltam át a helyi postahivatalba.

A levelemet felbontották, esett le másodpercek alatt, ugyanis kizártnak tartom, hogy Wendy fekete cellux-szal rögzítette volna sarkait. De semmi gond: miután kiderült, hogy Kántor Péter Trója variációk című verseskönyve tulajdonképpen iszlámbarát kiadvány, minden könyvemet visszakaptam. „Mik ezek?” - kérdezte Said.

„Versek.” - mondom.
„A te hazádban ilyen fontosak a versek?”
„Azok.”
„És ki az a Kántor Péter?”
„Költő.”
„És miből él? Én ismerek egy költőt, aki autót szerel és esküvőkön énekel.”

Na így kezdtem nekik az új Kántor verseskötet olvasásának.)

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!