Harry Potter varázsköpönyegéből újabb és újabb mágikus univerzumok bukkannak elő

Ruff Orsolya | 2018. október 26. |

Az elmúlt időszakban elég sokat írtunk arról, hogy már jó húszéves a Harry Potter-sorozat, ami nagyjából mindent megváltoztatott abban, ahogyan és amit a kiskamaszok olvasnak. Arról talán kevesebb szó esik, hogy ezalatt az idő alatt felnőtt egy olyan nemzedék is, akinek az írására és a gondolkodásmódjára erősen hatott Rowling szériája, és most nem a béna epigonokra kell gondolni, hanem azokra a fiatal szerzőkre, akik a maguk jogán is sikeres műveket tudtak létrehozni. (Itt muszáj még megemlíteni Christelle Dabos szuper Tükörjáró-sorozatát, pontosabban annak első részét, A tél jegyeseit, amely szintén ezen a mágikus vonalon mozogva tudott valami újat mutatni.)

Jessica Townsend: Nevermoor 1. - Morrigan Crow négy próbája

Fordította: Pék Zoltán, Kolibri, 2018, 380 oldal, 2999 HUF

 

Jó példa erre Jessica Townsend Nevermoorja, melynek első része (Morrigan Crow négy próbája) a napokban jelent meg magyarul. Az ausztrál származású szerző nem is tagadja, hogy erősen hatott rá Rowling, és a HP-szerző munkássága nagy szerepet játszott abban, hogy író lett. A hatást le sem lehetne tagadni, Townsend mégsem szolgaian lemásolta a varázsló univerzumot, hanem képes volt egy teljesen eredeti mágikus világot létrehozni a regényben. A végeredmény nem tökéletes, de egy mindenképpen szórakoztató és olvasmányos kötet lett.

Mindenesetre már a felütés ismerős lehet: hőse, Morrigan Crow a tizenegyedik születésnapjára készül éppen, ami számára nagy eséllyel az utolsó is. Elátkozott gyermek, és történjen bármi gikszer a környezetében, őt teszik érte felelőssé. A születésnapján – pontosan éjfélkor – meg kellene halnia, ám váratlanul beállít hozzá egy fura vörös hajú alak, és felkínálja neki az életet. Igaz, ez az élet merőben más, mint amit eddig megszokott: elkerül egy másik dimenzióba, egy Nevermoor nevű helyre, ott is a Deukalión nevű hotelbe, amely tele van titokzatos szobákkal és lakókkal. Pártfogója egy helyi híresség, Jupiter North, viszont ahhoz, hogy Nevermoorban maradhasson, a lánynak a Csudatársaság tagjává kellene válnia. Ez egyetlen módon lehetséges, ki kell állnia négy próbát, nem is akármilyeneket.

Már ezen a ponton szép kis listát lehetne összeállítani azokból az elemekből, melyeken érezni lehet a rowlingi hatást:

  • ott van rögtön főhős, akinek a 11. születésnapja (!) fordulópontot hoz az életében
  • Morrigan a saját családjában páriának számít, és mindenkit megkönnyebbüléssel tölt el a távozása
  • Nevermoorban különös lényekkel kerül közelebbi ismeretségbe (ott van például Fen, a macskarizma, az egyik legeredetibb figura az egész történetben), és varázslatos kütyük teszik könnyebbé az életét (például az ernyő, amellyel épületek tetejéről lehet leugrani, és amely egy rejtélyes szoba kulcsa is egyben)
  • a történet egyik legtitokzatosabb figurájáról pedig maguk a szereplők sem tudják eldönteni, hogy ember-e vagy szörnyeteg („Egyesek szerint kifordult önmagából, és a benne lévő sötétség kívülre került.”)

Townsend ugyanakkor nem követte szolgaian a rowlingi sorvezetőt, hanem képes volt eredeti hangon megszólalni és megszólaltatni a szereplőit is. A dolgok mélyére ásva a sztori itt sem szól másról, mint saját magunk kereséséről, és arról, hogy megtaláljuk azt a helyet a világban, ami csak a miénk. Ahol elfogadnak, és talán még szeretnek is minket. Ahol nem baj, ha néha elesünk, mert mindig van, aki a könyökünknél fogva megemel minket. Townsend varázsregénye ebben az értelemben egy klasszikus felnövéstörténet lesz (hiszen ez még csak a sorozat első része), ami viszont az írót nem tartotta vissza attól, hogy a zombikalandtól kezdve egy karácsonyi csatáig rengeteg mágikus elemmel megszórja a sztorit. Townsend ugyanakkor nem bíbelődött sokat a részletek kidolgozásával (plasztikus leírások helyett gyakran csak skiccel), helyette inkább a fordulatokra helyezte a hangsúlyt. Emlékezetesek a mellékszereplői is, kár, hogy némelyiknek tényleg csak jelenési ideje van a történetben, és a szereplők közötti viszonyrendszer sem olyan összetett, mint a HP-ban.

Az elátkozott gyereknek éjfélkor meg kell halnia - vagy mégsem?

Morrigan Crow elátkozott gyerek. Mivel épp Napszálltakor született, őt okolják minden bajért: ha megdöglik a konyhamacska, ha szívrohamot kap a kertész. Ám ami ennél is szörnyűbb, hogy a 11. születésnapján, pontban éjfélkor meg kell halnia. Jessica Townsend: Nevermoor 1.

Morrigan Crow egy elég jól elkapott figura – lehetne. Nevermoorban látszólag ő az átlagos lány, akinek nincs semmilyen különleges képessége – hacsak az nem, hogy a pártfogója lát benne valami különlegeset. Karakterében ugyanakkor sok a kihagyott ziccer: van olyan epizód, amiben sokkal több is lehetett volna, az író viszont egy teljesen suta félmegoldással elmismásolta a kaland végkimenetelét. Vagy ott az egyik legnagyobb kataklizmával fenyegető helyzet, amit Townsend egy huszárvágással rövidre zár; ez még önmagában nem is lenne baj, viszont az már sokkal inkább, hogy egy ilyen nagy téttel járó helyzetben a hősét passzivitásra kárhoztatja. Morrigan ott és akkor nem alakítója, csak elszenvedője lesz az egész életére kiható döntésnek. Townsendnek az is a feladata lett volna, hogy az első könyvben fokról fokra felépítse a hősét, aki viszont nagyjából maradt olyan, amilyen volt, belső vívódásai ráadásul egy idő után elég egyhangúvá is válnak. Ami igazán feltűnő, hogy a hangja feljebb van kalibrálva egy 11 évesnél, de ezt tudjuk be egy szerzői hommage-nak a Harry Potter felé.

Mindent összevetve viszont a Nevermoore első blikkre egy ígéretes kezdet, pörgős, fordulatos kiskamaszregény, sok kidolgozatlan részlettel, ám tele olyan látványos elemekkel, melyek már a filmesek figyelmét is felkeltették. A filmjogokat a Twentieth Century Fox vásárolta meg, a forgatókönyvírói és produceri teendőkre a Deadline szerint Drew Goddardot szemelték ki, akit néhány éve a Mentőexpedíció miatt már jelöltek a legjobb adaptált forgatókönyv Oscar-díjára. Nem olyan rossz belépő ez.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!