Nem hinni a csodákban - Bödecs László: Semmi zsoltár

.konyvesblog. | 2015. december 11. |

olvasonk_szerint_2_4.JPGMitől is lehet jó egy első kötet, vetődik fel a kérdés, amire aztán Kemény István a fülszövegben készségesen meg is adja a választ. Bödecs László Semmi zsoltár című kötetében tényleg minden benne van, ami ma, egy ifjú költő repertoárjából nem hiányozhat. Ilyen-olyan családi kapcsolatok, szerelmek, ezek ellenpontjaként a már-már megkövetelt magány, kapcsolódás hagyományokhoz. Vastagon benne van az útkeresés is, ahogy házról-házra, utcáról-utcára csapódik, és talán ez a motívum jellemzi legjobban a költészetét is.

A lírai én budapesti lakos, dohányzik, kocsmázni is szokott. Voltak, vannak, és valószínűleg lesznek még szeretői és nem szeretői, bárhonnan is nézzük. Ha várakozik, költ. Valamint nincs kibékülve az apjával, vagy Istennel, vagy mindkettővel. Ezeket, és még sok mindent kiolvashatunk a kötet soraiból, melyek nyelvezetüknek hála közvetlenek, és bizalmat sugároznak. A szövegekhez való kapcsolódást, a témaválasztás mellett megkönnyítik a nagy elődökre történő nyilvánvaló utalások (Pilinszky, József Attila, Juhász Gyula, stb.), melyeket mindannyian könnyen észreveszünk és kapaszkodhatunk beléjük, miközben a kötetet lapozgatjuk.

Bödecs László: Semmi zsoltár

Apokrif-FISZ, Budapest, 2015, 96 oldal, 1600 HUF

 

A Semmi zsoltár három részből épül fel. Mindvégig jelen van egyfajta szürkeség, a jelen látszólagos reménytelensége, a múlt és a jövő ambivalenciája. Verseiben a mindennapokról beszél, a szerelemről, a fiatalságról, és a már nem annyira fiatalságról, amiben már benne van, mert benne kell, hogy legyen a megbánás is, persze, ha ez lehetséges. Emellett ott van a versekben Isten.

A Kilakoltatás ciklusra jellemző a tágabb, mégis személyes tér, az általános magány és a talán reménytelen várakozás érzése. Ezek mellett pedig ott van a felnőtté válás kényszere, ami mint tudjuk, sokszor fájdalmas. A költő utcákon lófrál, HÉV-en utazik, lakásokban üldögél vagy épp pakol, és sokszor mintha nem értené, mi is ez az egész. Ez a Körülnéz című versben jelenik meg a legjobban:

„Szemben fehér házfal/és sötét ablakok/lent egy kis udvar/Nem beszélget/a szél a fákkal/Sehol egy isten/ Leszámol a tény/a csodával.”

A gyermekkor illúziói kicsorbultak, és rá kell eszmélni, hogy az anyai szoknya már nem nyújt menedéket.

A Nem lesz tavasz a következő ciklus a könyvben. Itt már erőteljesebben bukkan fel a remény, hogy lesz helye valami újnak, és a jövő nem fordul mindig múltba, azonban mint megtudjuk, ezt valószínű csak rombolással lehet elérni. Erőteljes versek sorakoznak, melyekben a látszólag személyes történetek jóval mélyebb, általánosabb tartalommal telítődnek. Kiemelendő a ciklusból a Lapszélütés II. Homéroszt idéző néhány sora, valamint a Bevonulás című vers, ami a krisztusi szenvedéstörténet újragondolása mai köntösben.

A könyv harmadik ciklusa a Megbocsáthatatlan dolgok címet kapta. A főtéma a bűnbeesés és a bűnök megvallása. Talán itt domborodik ki a kötetben legjobban a szerelem és az elhullott szerelem témaköre, amit a költő több versen keresztül visz. Tudjuk, hogy mennyire tud fájni, és az ismerős helyzetek, intim sorok, közel hozzák a szövegeket. Egyszerűen csak értjük. Ugyanúgy, mint az előző két ciklusban, itt is jelen van a Krisztus-ábrázolás (Elhallgatott), bár már nem annyira dicsfénybe burkolva:

„Hallgatásba kéne temesselek/mint szerető anya gyermekét/miután leszedték a keresztről, hogy megtörténjék/a holtnak azonosítása.”

Több verset olvasva is az az érzésünk támadhat, hogy ezt már valahol, mintha láttuk volna. Nem ez a helyzet a Dichotómiás variációk PJ4-re című műnél. Itt tudjuk, hogy kitől és honnan ismerős. Pilinszky kétségkívül nagy hatással lehetett a költőre, ezért egyfajta tiszteletadásként is felfoghatjuk a Négysoros átiratait.A Milyen vót pedig Juhász Gyula Milyen volt című versét fordítja ki egész alaposan. Ez talán a kötet egyik legkirívóbb verse, mivel a dilettáns versbeszéd teljesen elüt a kötet egészének nyelvezetétől. Ebben aztán tényleg semmi zsoltár.

A Semmi zsoltár egy jól összerakott kötet, és Kemény Istvánt idézve, egy jó első kötet. A költőnek még nem érződik az egyéni hangja, de talán még nem is kell. Majdnem minden versben akadnak olyan sorok, melyekért megéri újraolvasni, így nyerve ki újabb és újabb értelmeket. Az ismerős motívumok pedig legalább fogódzót adnak.
A kérdés már csak az marad, hogy a rengeteg forma és téma között, amit a költő felsorakoztatott a jövőben merre indul el, és meg tudja-e lépni azt, hogy kicsit háttérbe szorítsa a hagyományokat, és előtérbe helyezze Bödecs Lászlót.

Szerző: Kamocsai Péter

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók