Mit tesz a gyilkos, aki már undorodik a vérontástól?

Rusznyák Csaba | 2014. május 28. |

Anthony Ryan: A vér éneke - Hollóárnyék trilógia 1.

Fumax Kiadó, 2014, 656 oldal, 4246 HUF

B+

Hogy ez lenne a legjobb fantasy, ami az utóbbi években íródott, azt ugyan bőven nem merném állítani, de az egészen biztos, hogy a legambiciózusabb. Anthony Ryan Hollóárnyék-trilógiájának első kötete egy bő 650 oldalas monstrum, ami egészen kicsiből indulva nyílik ki egy grandiózus, egy egész világot felépítő történetté. Hogy az esetleges félreértéseket már az elején tisztázzuk: a cím ellenére a könyv nem egy esztelen kaszabolásmaraton, és a mangás beütésű borító enyhén lányregényes sugallata is csalfa. A vér éneke többnyire egy klasszikus stílusú eposzi fantasy (maga a szerző is annak tartja), bár igaz, hogy a kor trendjének engedve azért erősen és gyakran kacsintgat a többek közt a Trónok harca által képviselt darkosabb vonulat felé.

A történet főszereplője Vaelin Al Sorna, az Egységes Királyság legfőbb hadurának fia, akit tízéves korában apja bead a Hit érdekeit karddal védelmező Hatodik Rend kolostorába. Vaelinre testét-lelkét sanyargató, kőkemény kiképzés vár, de az embert próbáló és férfivá nevelő évek alatt rendtestvéreiben új barátokra, sőt, új családra lel. A könyv első fele ezt a kiképzést meséli el: Ryan Vaelin szemszögén keresztül mutatja be az eseményeket, így az olvasó nézőpontja is a Rend saját, elszigetelt világára szűkül. Vajmi keveset tudunk a Királyság dolgairól, működéséről, természetéről, és csak elejtett megjegyzések és információmorzsák utalnak mindarra az országok, rendek és hatalmasok közti konfliktusra, amiből pár száz oldallal később majd maga a felnőtt főhős is kiveszi a részét.

Ez a késleltetés nem csak a cselekményre vonatkozik: Ryan aprólékosan bontja ki Vaelin jellemét is, és hosszú idő eltelik, mire megértjük családi hátterét, és a Rendhez kerülésének okait. Ezek a kiszámítottan adagolt információk sem érnének azonban sokat, ha az író nem értene olyan nagyszerűen a karakterábrázoláshoz – merthogy A vér énekének első fele szinte csak erről szól. Vaelin figurája szerencsére rendkívül aprólékos és finom ecsetvonásokkal megfestett, motivációi, őrlődései, érzései mindig indokoltak, hitelesek és átérezhetők. A tipikus tékozló hős ő, aki csak egy egyszerű, nyugodt életet akarna, de a neki kiosztott kártyák egyre nagyobb konfliktusokba sodorják bele.

A gyilkolásra kiképzett, de a vérontástól megcsömörlő, tartózkodó és végül undorodó protagonista éppen akkora klisé, mint a rettenthetetlen, nemes lovag, de Ryan lélekrajza elég árnyalt, komplex és izgalmas ahhoz, hogy maga és Vaelin mellé állítsa az olvasót. A mellékalakok, a főhős rendtestvéreitől kezdve a mestereken át a királyig vagy Vaelin szerelméig szintén átgondolt, eleven figurák, akik az évek és a lapok fogyásával jól láthatóan érnek és változnak. Amikor az 500. oldal környékén visszagondolsz arra, hogy ezek a karakterek milyenek voltak 400 oldallal korábban, akkor rájössz, hogy ilyen fokú fejlődéstörténettel ritkán találkozol egy fantasyben.

A vér éneke ettől függetlenül nem tökéletes. Ryan, mintha csak egy kézikönyvből dolgozna, belezsúfol a történetbe minden „kötelező” elemet a misztikumtól és orgyilkosságtól a főhős különlegességén, kiválasztottságán (maga „a vér éneke”) át az idealizált szerelemig és a várostromig, és a másfél-két évtizedet felölelő, így aztán kissé eleve darabos történet egysége időről-időre meginog. Tény azonban, hogy soha nem esik szét.

Amiben pedig Ryan mindenképpen nagyszerű, az a gyilkolás és a háború hatásainak ábrázolása: az, ahogyan a különböző karakterek különbözőképpen reagálnak mindarra, amit a Rend kötelékében, a Hitért harcolva tenniük kell, egyenesen bravúros. Nem kifejezetten jellemző az eposzi fantasyre, hogy a vérontásnak (legyen az bármilyen jogos) a jellemre, a lélekre gyakorolt hatását boncolgassa (ahogy Orson Scott Card hasonló felütésű sci-fije, a Végjáték teszi), annál ugyanis rendszerint sokkal jobban el van foglalva a világépítéssel és a monumentalitásra való törekvéssel. Ryan írói tehetségének legfőbb bizonyítéka az, hogy ebben a hatalmas csatákkal, sötét mágiával és egyre növekvő tétekkel teli, komor és vérmocskos történetben sosem feledkezik el az emberről. És mi más lenne a lényege a művészetnek, ha nem ez?

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!