Izgága másfélpercesek

florescu | 2010. február 08. |

B+
Tóth Krisztina: Hazaviszlek, jó?

Magvető, 2009, 238 oldal, 2690 Ft

 

Milyen szövegeket tartalmaz Tóth Krisztina Hazaviszlek, jó? című kötete kötete? A különböző jellegű folyóiratokban megjelent szövegek címkéje ("tárcanovellák, publicisztikák") első lépésben meggátolnák, hogy – legalábbis egy verseskötethez hasonló módon – beszélhessünk kompozícióról, a ciklusok által megszabott rendről, eltérő (el-)beszélői hangról vagy modalitásról. A felkínált sablont szétfeszítő szövegek viszont éppen arra ösztönözhetik az olvasót, hogy a kötetet inkább szépirodalomként, a benne található szövegeket pedig ne a publicisztikai "kényszer" vagy intenció vezérelte tárca, hanem a – valóban az újdonság erejével ható – novella megszólított hagyománya mentén olvassa. A végső döntést, de ennek illúzióját is meggátolják a kötet – ilyen értelemben – széttartó szövegei, viszont az életképek és emlékrészletek olvasása közben izgalommal követhetjük a játékot, amelynek tétje rendkívül sokrétű. Mennyire határozhatók meg a novella keretei? Legitim műfaji megjelölés-e a tárcanovella a 21. században? Meghúzható-e a határvonal az idén már verseskötettel (Magas labda) is jelentkező szerző fikcióképző és valóságábrázoló attitűdje között?

Fikció és valóság viszonyával kapcsolatban egy látványos példát említenék. Mindig érdekes megfigyelni azt, ahogyan egy adott tudományág művelője "szépirodalmat" ír, és a keletkezett szöveg így kérdéses viszonyba kerül az irodalmi prózanyelvvel: szociológusként Závada Pál például szívesen poetizálja át, alakítja regénnyé élményeit, míg Csalog Zsolt sokkal szorosabban követi "adatközlőit", szövegei erősen szociografikus ihletettségűvé válnak. Tóth Kriszta, akarom mondani a nevével ellátott kötetben feltűnő, különböző szerepet betöltő „beszélők” a megfigyelés és a mindennapi tapasztalat automatikus lejegyzésének elemi aktusaitól jutnak el olykor a közvetítésig vagy leírásig, olykor pedig az elvontabb megnyilatkozásokig, illetve a novella poétikáját súroló látás- és írásmódig. A kötetindító szöveg, és az egész első ciklus ez utóbbit valósítja meg: a Teiresziász (a több szöveget átfogó ciklus címeként) izgalmasan variálja a nem-látás és a tudás között feszülő ok-okozati (?) kapcsolat irányította olvasásmódot, a legelső szöveg, a Homokakvárium viszont mindezt "megfejeli" a kint-bent problematika izgalmas aktualizálásával - a szöveg így menthetetlenül túllép a publicisztikán. A történetben hajléktalanok játszadoznak egy olyan táblával, amelyben a homokszemek mindig más és más ábrát rajzolnak ki a mozgatásnak megfelelően – a narrátor egy észrevétlen váltást követően maga is homokszemmé válik a várossá tágított üvegtáblák közötti térben, véletlen mozgása pedig tulajdonképpen megerősíti az adott ciklus darabjainak folyamatos hely- és helyzetváltoztatását, a szöveg pedig így a kötet sajátos ars poeticájaként is szolgálhat. A rövid történetek eltérő témája és hangvétele ugyanis egyfajta izgágaságot sugall, és néha nehéz megállapítani, hogy az olyan szövegek, mint például a Remete vagy a Pixel a személytelen (megfigyelői) narráció illetve a humor – a kötetben tapasztalt korábbi változatoktól eltérő – eszközei révén a felkínált kód szétroncsolására buzdítanak vagy azt megerősítendő, valamiképpen paródiaként „lógnak” ki a kötetből.

Képtelen vagyok eldönteni, hogy a műfaji keretek alcímbe illesztése hat-e zavaróbban vagy a kötet talán legerősebb szövegének kezdőpozícióba helyezése, de valószínűleg ez az eldönthetetlenség, azaz a publicisztika és a szépirodalom közti billegő állapot adja a kötet sajátos ízét. Ebből következik, hogy egy-egy szöveg aktuális kiemelését sem elsőrendűen minőségi, hanem a sokszínűség megerősítését célzó okokból tehetem. Így az Űrkutyák és az Űrcica – zavaró bárgyúságuk ellenére is – a mesélői beleélés új változatainak tekinthetők, a Mámor és A Mansuelo-ügy történetmondói attitűdje pedig olyan markáns referenciákat vethet fel, mint a város-vidék viszony, illetve a mindennapi misztifikáció. Az Örkény-árnyjátékok ugyanakkor a jelölőszinten megképzett szövegköziséggel párhuzamosan le is építik az Egypercesek szerzőjével "felidézett" kapcsolatot, noha az 'árnyjáték' megjelölés végülis erre a kettősségre is vonatkoztatható. Összegezve: a jelzett publicisztikai keret egyrészt nagyobb mozgásteret biztosít, másrészt semmissé teszi a valóság és a szöveg, a valóságot megélő és a szöveget lejegyző én közötti viszonyhálót. Mindez nem menti fel a kötetet az erősen váltakozó színvonal vádja alól, de alapvetően kellemes élményt produkál.  Tóth Krisztina nem válik minden szöveghez odaérthető elbeszélői énné, de a műfaji játéknak köszönhetően a címlapon olvasható nyelvi jelölő által keltett zaj a kötet utolsó lapjáig rezonál.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!