Ha a guminő mesélni tudna

.konyvesblog. | 2013. december 11. |


Viktor Pelevin: S. N. U. F. F. , fordította: M. Nagy Miklós

Európa Könyvkiadó, 2013, 652 oldal, 3600 HUF

A-

Azt hallottad, hogy manapság olyan guminőket gyártanak, amelyek megszólalásig hasonlítanak az emberekhez? – kérdezte egy ismerősöm, amikor a S.N.U.F.F.-ról meséltem neki. Tudnak mozogni, szoftver irányítja őket, és ha megtapogatod, olyan, mintha csont lenne a bőrük alatt – lendült bele, én pedig nem csodálkoztam, hogy Viktor Pelevin épp egy guminőt választott hősének. Találó metaforája ez korunk vitathatóan konstruktív tendenciáinak, melyek ebben az utópiában kicsúcsosodnak.

A szerző gyakorta sci-fi-t idéző írásaiban sokszor találkozhatunk furcsa szerzetekkel: félvilági, mitológiai lényekkel, akik a hétköznapok csetlő-botló hőseivel lépnek kapcsolatba. Pelevin kilencedik magyarul megjelent regényének egyik csomópontja pedig egy különleges képességekkel megáldott, vagyis tökélyre programozott háztartási robot, Kája, akin szinte lehetetlen tetten érni mesterséges mivoltát - hacsak feltűnően éles esze és tiszta bőre nem kelt gyanakvást valakiben. Hivatalos nevén szúra, vagyis surrogate wife, abból a gondolatból kiindulva, hogy miért volna szükségünk a valóságra, ha egyszer megteremthetjük annak javított mását. Ez a szimulákrum-elv nemcsak társas kapcsolataikban, hanem életük más területein is meghatározza Bizáncium lakóinak életét, akik a – szó szerint - mélyen lenézett orkok birodalma, Urkajna fölött lebegnek egy antigravitációs pányván.

Bizánciumban a valóság helyét és jelentőségét többnyire az ábrázolás veszi át: London, Párizs és Nápoly csupán jól-rosszul megalkotott kilátás az ablakból, a világ valódi szerkezete sötét és hideg alagútrendszer, melyet virtuális, a bejárhatóság illúzióját keltő tapéta leplez. Mintha a mátrixban járnánk. Az isteni teremtésre az ember alkotta világ települ, mégis folyamatosan Istenre – vagyis, ahogyan ott nevezik, Manitura - hivatkozva, akinek nevét viseli a pénz, a technikai eszközök, és aki a sznaffok ura.

Hiába vannak tökéletes technikával felvértezve, a bizánciumiak élete mégsem csupán játék és mese. Az emberi természetet itt a pénzt és cirkuszt óhaja mozgatja, melyet a bigott vallásosság foglal keretbe. Ennek eredménye pedig nem más, mint az értelmetlen vérontás. Ahogy Pelevintől megszokhattuk, a vitriolos civilizációkritika itt is az események egyik szervezője, még akkor is, ha éppen bonyolult alagútrendszerben, a diskurzus többemeletes építményében ölt formát. 

Kája tulajdonosa elhízott, középkorú filmes-pilóta, Damilola, aki a „való életben” béna és szerencsétlen, amit Kája sosem habozik a fejéhez vágni, miután Damilola maximális dögségre állította. Ugyanakkor tehetséges fickó, akinek munkája, hogy rajongásig szeretett kamerájával – mely egyben gyilkos fegyver is - létrehozza és rögzítse az orkok ellen meghatározott rendszerességgel indított támadásokat, valamint a mesterségesen létrehozott casus bellit. Az így készült felvételek a sznaffok, melyeket egyházi celluloidra rögzítenek – a képimádat jegyében.

A regény egyik szála a szerelmi háromszög, mely Damilola, Kája és egy ork ifjú, Grim között szövődik, a másik pedig a szatirikus társadalomkritika, melynek gondolatai Baudrillard A szimulakrum elsőbbsége című tanulmányára emlékeztetnek a leginkább. Pelevin így építkezésének szokásos algoritmusát követi. A csavaros és fekete humorral átitatott történet gyakran filozófiai értekezésbe torkollik, de nem nélkülözi az ezoterikus, spirituális kérdéseket sem, melyek a valóság és a tudat természetét, a lélek mibenlétét kutatják. Kája így nemcsak a túlburjánzó virtualitás szellemes metaforája, de a lélek létezésének állandó kérdezője is. A választ pedig nagyon úgy tűnik, hogy valahol a szerelem rejti, mely ezúttal összeköti a valóst és a virtuálist.

A könyvet elsősorban azok értékelhetik, akik vonzódnak a sci-fi és a filozófia birodalmához, akiket szórakoztat a szatíra, vagy egy lehetséges jövő berendezett díszletei között kalandoznának. Azoknak viszont, akik elsősorban a gondosan kidolgozott jellemekre és történetvezetésre kíváncsiak, nem kizárt, hogy hiányérzetük lesz e regény kapcsán.

Szerző: Fábián Emese

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók