Egy koncentrációs tábor balladája

.konyvesblog. | 2015. március 03. |

A holokauszt szó hallatán leginkább az auschwitzi vagy buchenwaldi lágerek szörnyűségei rémlenek fel szemünk előtt. Viszonylag keveset tudunk a periféria – sokszor izolált – koncentrációs táborairól. Katja Kettu A bába című könyve 1944 Észak-Finnországába visz bennünket, hogy kíméletlenül szembesítsen bennünket a német megszállás idején itt működő táborok tényével.

Kettu eredetileg rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, talán ennek is köszönhető a regényeit jellemző erős vizualitás. Két korábbi kötetét követően A bába hozta meg számára az irodalmi sikert: a könyvet tizenkét nyelvre fordították le, számos díjat kapott, és 2015-ben a filmvásznon is láthatjuk majd.

Katja Kettu: A bába

Fordította: Bába Laura, Gondolat Kiadói Kör, 2013, 333 oldal, 2890 HUF

 

Az elbeszélői nézőpont és hangnem meglehetősen szokatlan: az előbbi a perspektíva folyamatos váltogatásával, ugyanannak az eseménynek a más mesélő általi láttatásával a történések megítélésének esetlegességére hívja fel a figyelmet. A stílus szokatlansága pedig a hangnem és a téma ellentétéből fakad: a 20. század háborús eseményeinek ábrázolása archaikus, balladai hangon szólal meg. A mágikus realizmusba hajló balladai homály azonban itt nemhogy elfedné a rettenetet, hanem tovább erősíti. Hiszen a száraz tényeknél erősebben hatnak a megélt érzelmek. Az érzések plaszticitásának elsődleges oka talán a főszereplő, a Szilajszeműnek nevezett bába különleges karaktere: kiismerhetetlen jellem ő, mintha a kalevalai Ilmatar kései leszármazottja lenne, aki számára a természet és az ösztönök parancsa erősebb az erkölcs kényszerűségénél.

A regény valójában nem más, mint egy eleve kudarcra ítéltetett keserű szerelmi történet. A boldogtalanság elsődleges oka a férfi, Johann Angelhurst háborús múltja, mely olyan morális teher, ami után a boldogság bármiféle megélése lehetetlenné válik. Még úgy is, hogy a férfi amnéziában szenved és számára az ukrajnai haláltáborokban töltött hónapok emlékképe helyett fehér folt tátong.

A Szilajszemű számára a férfi bűnös múltja csak lassan válik nyilvánvalóvá. A ő tragédiája abból fakad, hogy az igazság kiderülése után sem képes a Johann iránt érzett elemi vonzalmat kiirtani magából. És ez az elementáris szerelem őt is a morális szürkezónába sodorja. Bár nem válik egyértelműen bűnössé, a szenvedély sorozatos rossz döntéseket hozat meg vele. Ezek közül a legfájdalmasabb az, hogy így elszalasztja a lehetőséget, hogy  a táborban talált kis védencét, a 13 éves Mását megvédje a borzalmaktól.

A németek 1945-ös váratlan kivonulása Finnországból a munkatábor megszűnését is jelenti. Ám ez nem járhat a status quo visszaállásával. A kis Mása még képes az életet választani, ám Szilajszemű számára már nincs feloldozás.

Ám amikor már úgy érezzük, belefulladunk a kilátástalanságba, és inkább letennénk a könyvet, váratlanul minden letisztul, megnyugszik. Ebben a csavarban az a különös, hogy nem az események, hanem az olvasói élmény szintjén történik: amint visszatér Johann emlékezete, és ráébred tette súlyosságára, a férfi a mi szemünkben is emberibbé válik. S mikor a bűnöst végre szenvedni látjuk, meg is könnyebbülünk, elmúlik a frusztráció, melyet Johann alakjának kapcsán korábban éreztünk. Feloldozás nem lehetséges, sem a gyilkos, sem a szeretője számára, ám egy ilyen helyzetben már az igazság felismerése is lehet ajándék.

A bába legnagyobb érdeme a kegyetlensége. És itt nem elsősorban a tábori élet eseményeinek a leírására kell gondolni. Sokkal inkább az olvasóval szembeni kíméletlenségre, hiszen olyan kellemetlen kérdésekkel szembesülünk, mint például hogy

  • egy kényszerű helyzetben szeretteink közül kit mentenénk meg;
  • a rossz megtörténésének meg nem akadályozása mikortól válik bűnné;
  • vagy hogy hogyan lehet együtt élni egy rossz döntés utáni önváddal.

Ám a kíméletlenség itt nem öncélú, hiszen olyan kérdéseken gondolkodni, melyekre nem adható egyértelmű válasz, sokszor ráébreszt arra, hogy a jó és a rossz morális kategóriái igenis rendelkeznek közös metszettel.

 Szerző: Strickland-Pajtók Ágnes

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program