Egy hisztis femme fatale Buda visszahódításának korából

.konyvesblog. | 2018. július 18. |

A novellákkal és kritikaírással is foglalkozó Szőcs Henriette A török brigadéros címet viselő regénye egy eredetfilm elejét kínálja az olvasónak. (Azoknak, akik nem követik sem a Marvel, sem a DC munkásságát: az eredetfilm azt hivatott bemutatni, hogyan lel rá, és kezdi kiaknázni szupererejét jellemfejlődésének köszönhetően vagy azzal párhuzamosan az aktuális univerzummegmentő.) A kezdet kezdetén Szőcs főhőse egy esendő, fiatal lány kellő ambíciókkal és tökéletes testi adottságokkal ahhoz, hogy férfiakat hódítson meg és taszítson szenvedésbe, természetesen saját vágyai elérésének szolgálatában. A klasszikus femme fatale karakter azonban szép arcnál, no meg a csípőjének a ringásánál jóval többet követelne. A török brigadéros szépséghibája, hogy nem Hollywoodban játszódik: a főhős kezdeti esendősége nem torkollik jól kifundált giccsbe hajló sikersztoriba. Aisa kiaknázatlan csalódás marad.

Szőcs Henriette: A török brigadéros - A Kizil Elma háremének titka

Athenaeum Kiadó, 2017, 239 oldal, 3499 HUF

 

A történet Buda visszahódításának idején, 1686-ban játszódik. A török lány ekkor tizenhat esztendős, Abdurrahman budai pasa háremhölgyeként tölti mindennapjait. Míg teherbe nem esik. Először naivan azt gondolja, a legnagyobb feladatot a hárem első számú asszonyának, a hátún éberségének kijátszása okozza majd. Fatima asszony ugyanis elveszítené pozícióját, ha a háremhölgyek közül bárki élő fiúörökössel ajándékozná meg az éltes korú pasát. A háború azonban közbeszól, és miután a Lotharingiai csapatai áttörik a falakat, Aisa mindennapjait hirtelen a menekülés és az életben maradás embert próbáló feladata tölti ki. Abdurrahman egy zsidó ékszerészre bízza a lányt, azt remélve, hogy a fiatal férfi egész Konstantinápolyig kíséri majd a pasa örökösével várandós nőt. Az ékszerészhez család is tartozik, egy szinte még karon ülő kisfiú és egy talpraesett feleség. Így próbálnak szabadulni az ostromgyűrűből, elkerülve a pestist és a szolgaságot. A család fókuszában legalábbis ez áll, Aisa azonban nem éri be ilyen alantas célokkal: őt a hatalom élteti.

Kezdetben születendő gyermeke nemétől várja a megváltást, hiszen, ha fiúnak születik, hátúnná teszi az anyját. A vár és a pasa azonban elesik, ezzel pedig Aisa reménye is szertefoszlik, hogy valaha a budai török helytartó első számú asszonya legyen (a regény török narratívája determinálja, hogy Buda visszafoglalása, a magyar írástörténet egyéb termékeinek zöméhez viszonyítva itt kevésbé tűnik örömtelinek). Ha pedig fia nem a felemelkedés záloga, akkor a kor (és leginkább Aisa) logikája szerint egyetlen női ösvény kínálkozik: uralma alá kell hajtania a bűvkörének átmérőjén belül tartózkodó legpotensebb férfit.

Aisa története nem hollywoodi mese. A hatalomhoz rögös út vezet, a 17. századi Magyarországon pedig várandós nőként, az elbukott pasa volt háremhölgyeként különösen gyengék az oddsok. Pláne, ha a versenyben egyetlen fegyver adatott osztályrészül: a testi vonzerő. Aisa hiába rendkívül vonzó, hiába ismer zsigerien egyszerű női praktikákat a csábításhoz, ha híján van olyan praktikus tulajdonságoknak, mint a fifika, a kitartás vagy a következetesség. Nem a csinos pofi teszi az önálló cselekvőt, a hatalom megszerzése analitikus gondolkozást és tervezést kíván. Tagadhatatlan persze, hogy a körülmények és a kor hierarchiája sem kedvez egy török háremhölgy tündöklésének, de egy pillanatra sem hisszük el, hogy Aisának akár csak szikrányi esélye is lenne széllel szemben. Képtelen ugyanis bármit elvégezni egyedül. Egy hisztis fruska, aki szíve legmélyén bárkin átgázolna, hogy elérje a célját, de a gyakorlatban teljes lényével támaszkodik a környezetére a Maslow-piramis legalacsonyabb szintjén álló igények kielégítéséhez is. Így aztán hiába a potenciál, az éretlen kislányból egy mezei szuperhősre sem futná, egy femme fatale mércéjéhez ez meg pláne kevésnek bizonyul.

 Szerző: Arany Ariella

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók