Az 1977-es áramszünet megvilágította New York igazi arcát

.konyvesblog. | 2019. április 01. |

1976 szilveszterén járunk. Az Amerikai Egyesült Államok csapatai néhány éve vonultak ki Vietnámból, de a hidegháborús nyomás és atomfenyegetés súlya egyre maradandóbb nyomot hagy az amerikai kultúrán. A hippimozgalom, a békés egymás mellett élés és szeretet korszaka lassan átadja a helyét az anarchia önpusztítóbb és erőszakosabb formáinak. A fiatalok már a Ramones, Patti Smith, Lou Reed koncertjeire próbálnak belógni a CBGB klubba, ahol a hetvenes évek közepén megszületett a punkzene.  

Garth Risk Hallberg: Ég a város

Fordította: Bart István, Európa Könyvkiadó, 2019, 1048 oldal, 5999 HUF

 

Ezen az éjszakán a zsidó családba örökbefogadott Charlie is egy klubba igyekszik, hogy együtt bulizza át az év utolsó napját Sammel, aki zenei fanzinokat gyárt, de ezen kívül fogalma sincs, hogy mit kezdjen az életével. Az Ex Post Facto zenekar fog fellépni, akiket most már Ex Nihilonak hívnak, miután a frontemberük, William, alias Háromlábú Billy összeveszett a többiekkel és kiszállt a buliból. Samnek azonban titokzatos találkozója van valakivel, így nem töltik együtt az éjfélt, ahogy a homoszexuális kapcsolatban élő William is elszakad szerelmétől, a déli farmervilágból a nagyvárosba menekülő Mercertől. Mercer végül William nővérénél, Ragennél köt ki a dúsgazdag családi vállalat irodaházában, amelyet a fiútestvér már egy évtizede maga mögött hagyott. A Central Park mellett vagyunk, ahol nem sokkal később két lövéssel a fejében, a fal mellett eldobált használt fecskendők és műanyag poharak között megtalálják a haldokló Samet.  

Az 1977-es New York-i áramszünet sokak életét megváltoztatta

New York City, 1976 Ismerjék meg Regant és Williamet, a város talán legszerencsésebb figuráit; Keitht és Mercert, akik jóban-rosszban szeretik őket; a két külvárosi tizenévest, Charlie-t és Samanthát, akiket leginkább csak a belvárosi punkszcéna csábít; Richardot, a rögeszmés magazinriportert, és az idealista szomszédját, Jennyt - és végül a nyomozót, aki megpróbálja kitalálni, hogy ezeknek az embereknek mi közük van a Central Parkban történt szilveszteri lövöldözéshez.

Garth Risk Hallberg első regénye, az Ég a város 2015-ben jelent meg. A kicsivel több, mint ezer oldalas könyvön a szerző öt évig dolgozott, és kiadója 2 millió dollárért vásárolta meg a kéziratot, amelyet az eddigi legnagyobb összegnek tartanak, amit ismeretlen szerző első kötetéért valaha fizettek. A magyar kiadást Bart István fordításában olvashatjuk, aki Jonathan Franzen fordítójaként belülről ismeri az amerikai nagyregényt, és olvasmányosan tárja elénk az amúgy is gördülékeny, órák után is továbbolvasásra késztető szöveget. 

A történet egyik húzóereje az a számos cselekményszál, melyeket a szerző a múltban és a jövőben is találkoztat, és amelyekhez újabb és újabb mellékszálakat sző. A szereplők tudtukon kívül ugyanabba a pszichiátriai rendelőbe járnak, ugyanabban a lemezboltban vásárolnak néhány perc eltéréssel, és a mindannyiuk számára mást jelentő New York felhőkarcolói és az eget uraló madarai alatt ugyanolyan kicsinek, mulandónak és bűnösnek érzik magukat. Egészen addig, amíg 1977. július 13-án, az egész várost a valóságban is elborító és polgárháborús állapotokba taszító áramszünet alatt ténylegesen találkoznak. A sötétség eluralkodásával a felszínre tör a mélyben forrongó feszültség, és az álmok városa, az irigyelt New York, „egy csokor acélliliom”, megmutatja az addig csak sejtett igazi arcát. 

„Képtelenségnek tűnt, hogy szabad akaratából költözött erre az éghajlatra, ahol a tavasz csak a tél szemantikai variációja, ahol az utcák szigorú geometriájában csak egy görög vagy egy börtönépítész lelhette örömét, egy olyan városba, amely akkor érzi jól magát, ha esik. Szakadatlanul özönlöttek a taxik az alagút felé, mint az elkárhozottak Boschnál a Pokol tornáca felé. Ordibáló emberek dülöngélnek az ablak alatt. Képtelenség, hogy most már egyedül fizeti az egész lakbért, havi kétszázat, azért a kiváltságért, hogy az ablaküveghez szoríthassa az arcát, miközben hol marad az a lélegzetelállító nagyvárosi panoráma?”  

Az utcákon vonuló tömeg, a napról napra élő munkások, az alacsonyabbra sorolt színesbőrűek, a szüleiket látva Amerikából már most kiábrándultan kallódó tinédzserek lángba borítják az épületeket, hogy elpusztítsák minden bajuk szimbólumát. Ekkor élesedik az Ex Post Facto új énekes-gitárosa, Nicky Chaos nagy terve is, aki önkényes lakásfoglalóként Manhattan szívében egy Poszthumanista Falanx nevű már-már vallási közösség vezetője is, akik furgonjukkal éjszakánként rejtélyes utakra indulnak, hogy ráébresszék az embereket a világ menthetetlen rothadására. Mindehhez természetesen az olasz bevándorlócsaládból származó Samnek és tűzijátékok készítésével foglalkozó apjának is köze van. Talán nem véletlen, ha ebben egy kis Harcosok klubja-utánérzést vélünk felfedezni: 

„Csütörtök délutánokon rabelais-i jelenetek játszódtak le a Union Square-en: már fényes nappal be volt lőve mindenki: egy fa alatt a padon ült egy hosszú hajú fiú meg egy lapos mellű lány, vagy fordítva, egymás szájába dugva a nyelvüket, lehunyt szemmel, mintha aludnának. Kissé arrébb egy diák a megafonjával szabadságot követelt Kambodzsának. Bármerre nézett, egyszerre mindenhol ezeket a gyerekeket látta, akik már egyáltalán nem hittek a haladásban. És miért is hittek volna? Hiszen mi más volt a haladás, mint a Watergate és az atomháború? A haladás egykedvűen végignézte, ahogy lángtenger borítja el az őserdőt és a zsúpfedeles kunyhókat. Könyörtelenül lemészárolta a My Lai-i parasztokat, és szuronyhegyre tűzte a csecsemőket. Mit lehetett kezdeni ezzel az egésszel? Ezzel a tébollyal, amit maga után hagyott, és egyáltalán mit csináljon az ember, amikor a megszokott Rand McNally világtérkép, amit egész életében használt, egyszer csak fogja magát, és fölpöndörödik a plafonig?” 

Mégis, az akkor tizenhárom éves Will, Ragen fia – aki később nagybátyja naplójegyzeteit, fennmaradt festményeit és írásait feldolgozza a kétezres évekből visszatekintve, amikor a városrehabilitáció szlogenje alatt „a tőke cunamija” mindenhol csillogó, új felületeket és mindig eggyel több emeletet hagy maga után –, úgy érzi, hogy azon az éjszakán és abban a korban az életnek valami olyan intenzitása volt megtapasztalható, amelyet ma már nem érezhetünk. Talán csak az olyan könyveket olvasva, mint ez is, miközben Patti Smith Gloria című száma szól a fülünkben.

Szerző: Monostori Andrea

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!