Hogyan jut el két nő kapcsolata a gondoskodástól a gyűlöletig?

.konyvesblog. | 2018. május 17. |

Ana Maria Sandu könyve két eltérő életszakaszban járó nő különös kapcsolatát meséli el, amelyben folyamatosan megkérdőjeleződik viszonyuk minősége. A középpontba kerülő emlékképek valóságtartalma sem egyértelmű, valamint az emlékező személye is bizonytalanná válik.

A húszas éveiben járó Ramona a korosztályát sújtó tipikus problémákkal küszködik. Nem úgy Valentin, akinek viszonylag rendezett egzisztenciája némileg kiemeli az átlagból. Egy éjszaka közepén találkoznak össze az utcán, majd később a végig zavarodottan viselkedő lány elárulja furcsaságának okát. Az írónő sem tétlenkedik a központi esemény feltárásával, ugyanis az első néhány oldalon leleplezi, hogy Ramona megölt egy embert. Így tehát nem is maga az eset válik a történet kulcsmomentumává, sokkal fontosabbak lesznek az odáig vezető események. A krimis, noir-os felütés után a könyv levélregény formát ölt. Ramona egy igencsak terjedelmes levélben meséli el a mellékszereplővé váló, a racionalitás hangját képviselő Valentinnek, hogy hogyan is jutottak el addig a bizonyos éjszakáig.

Ana Maria Sandu: Ölj meg!

Fordította: Koszta Gabriella, Vince Kiadó, 2018, 144 oldal, 2995 HUF

 

Az éppen kilátástalan helyzetben lévő, rossz mentálhigiénés körülmények között sodródó Ramona újra összefut egy nővel, akivel korábban már találkozott. Az akkor kialakult felszínes, érintőleges kapcsolatuk lakótársi viszonnyá alakul, amikor Manea asszony befogadja a lányt. Azonban nem pusztán egymás mellett élő lakáshasználók lesznek. Manea asszony kezdeti főbérlői, majd anyaszerepe fokozatosan alakul át, és egy különleges, majdhogynem szakrális mentor-tanítvány viszony alakul ki a két nő között. Ramona ugyan nem fizet lakbért, de a feje felett lévő tetőért neki is meg kell fizetnie valamilyen módon. Veronica Manea lakása zsúfolásig van tömve olyan tárgyakkal, amelyek egy-egy emléket raktároznak. Manea kezdetben nem szereti, ahogy Ramona ezeket vizslatja, és nehezen veszi rá magát, hogy elkezdje feltárni a múltját a lány előtt. Amikor aztán belejön, nincs megállás.

Nem volt kétsége afelől, hogy az emberek kétfélék: vannak, akik teljes sebességre kapcsolva élnek, és vannak, akik fegyelmezett hivatalnokokként beérik annyival, hogy takarékon éljék le az egész életüket.” (62. old)

A lány szabályosan a történetek rabjává válik. Először képletesen, majd szó szerint is. Egy olyan korszak és élet bomlik ki előtte, amelynek ő sosem lehetne már a részese. De mégis azzá válik. A magányos, idős hölgy nagyvilági meséi annyira megragadják a fiatal, törékeny lány képzeletét, hogy ő maga is ott sétál a fiatal Veronicával és szerelmeivel Párizsban, Saint-Tropez-ban vagy Lisszabonban. Habár a két nő viszonya nem válik szexuálissá, a régi szerelmekből felsejlő buja, fülledt érzelemvilág mindkettőjüket hatalmába keríti. Ennek pedig szinte egyenes következménye az érzelmi viharok kialakulása, amelyből nem maradhat ki a féltékenység és rivalizálás sem.

„A szivacsa voltam, amely felszívja a meséit, a hamut és a kávéfoltokat a parkettáról.” (77. old.)

Sandu prózájában – vagyis leginkább Ramona levelében – az emlékképek szürreálisan plasztikussá, képlékennyé válnak. Néha problémás is lehet elkülöníteni, hogy mikor járunk a jelenben, hol ér véget egy-egy emlék, és valójában ki is a visszaemlékező? Ramona kiegészíti-e bármivel az idős hölgy meséit, vagy egyáltalán Manea asszony emlékei valósak-e? A zavaros, többszörösen tudathasadt állapotban lévő narrátor(ok)hoz pedig tökéletes passzol ez a stílus. Nem pusztán behálózásról van szó, sokkal inkább egy mentális bekebelezésről. Ramona észre sem veszi, de nem csak Manea asszony lakásának, de az általa soha meg nem élt emlékek foglyává is válik. A két nő élete között több párhuzam is megfigyelhető az emlékek alapján, ami egy újabb ízzel gazdagítja a szöveget. A szürreálisnak ható események között az érzelmi és szexuális kihasználás, majd az ebből fakadó perverz függőségi viszony témája is felbukkan.

Ramona és Veronica viharos kapcsolatának furcsa, hullámvasútszerű dinamikája rengeteg állomást érint az érzelmi skála két végpontja között. Szimpátiától a szeretetteljes áhítatig, amit felvált a félelem és később az undor is képbe kerül, miközben egy birtokvágytól fűtött hatalmi harc alakul ki. A tét pedig sokkal nagyobb, mint az elsőre látható vagy egyértelmű lenne.

Szerző: Laki Péter

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!