A telep-költő esete a kolhozzal

florescu | 2010. március 11. |

B

Nathaniel Hawthorne: Derűvölgy románca

ford.: Vámosi Pál, Európa, Budapest, 1973, 386 oldal.

Az irodalmi hagyomány mai állása szerint Hawthorne számára csak epizódszerep jut Edgar Allan Poe árnyékában, holott – ha más szövege nem is – A skarlát betű egyike a 19. század legjobb regényeinek.

Elfogult vagyok az íróval szemben, hiszen fantasztikummal telített meséi (magyarul A lelkipásztor fekete fátyla című kötetben) hasonlóan katartikus élményt okoztak számomra, mint Andersen, vagy éppen Poe rövidebb történetei, de a Derűvölgyet mindezek ellenére gyengébb szövegnek nevezném. Nem elég, hogy Hawthorne nem győzi hangsúlyozni a történet alapjául szolgáló, valóságban is megtörtént kaland tényét, ezt a négy főbb szereplője közti viszonyrendszer dinamizmusának  – gyakran unalomba fulladó – feltárására szűkíti le. Előbbi sajátosság eredményezi azt, hogy a regény fikciós karaktere mellett legalább annyira fontossá válik az önéletrajzi jelleg, így pedig a szerző-narrátor többször kerül ellentmondásba a mindenre kiterjedő elmesélést, és az utólagos emlékezésből eredő torzulást/torzítást illetően. A négy szereplő kiemelésével ugyanakkor homályossá, elnagyolttá válik a szöveg alapjául szolgáló tér: Derűvölgy utópikus társadalmának bemutatása háttérbe szorul egy kusza szerelmi négyszög leírásának kényszere mögött.

Miles Coverdale, a mesélő amolyan verselgető dandy, akit sokszor megfojtanak saját reflexiói, derűvölgyi pályafutását pedig azzal kezdi, hogy ágynak esik, így többnyire a zabkását kanalazza, miközben a telep többi tagja azon fáradozik, hogy enni- és innivalót fakasszon a közösség tagjai számára, és komfortérzéssel ruházza fel a papundekliből emelt viskókat. Zenobia, akinek civil neve a feledés homályába merül, George Sand új-angliai megfelelője, amivel nem is lenne semmi baj, csakhogy ő maga sem tudja, hogy kapanyelet fogjon a kezébe, vagy „másik” életében töltse be a nagyvilági baroness – megalkuvásra kényszerítő – szerepét. Priscilla spontán módon kerül be a körforgásba, fiatal korából következően pedig jobbára passzív szerepet tölt be a történetben. Hollingsworth érdekes figura, idealista, és emellett filantróp, terve pedig az, hogy egy megátalkodott bűnözőkből jófiúkat faragó „intézetet” nyithasson meg, de közben – legalábbis Coverdale tudósítása szerint – olyan nyers modora van, hogy emberszeretete igencsak megkérdőjeleződik.

A regény feléig gyakran megfordult a fejemben, hogy hagyom a fenébe a szikár történetmesélést, és Derűvölgy mindennapjainak automatikus leírását, és lekapom a polcról A hétormú házat, hogy megerősítsem magamnak: Hawthorne igenis jó író, csak ezúttal – vele együtt – én is nagyon mellényúltam. Ami végül a további olvasásra ösztönzött, az Zenobia titokzatos meséje volt a Fátyolos Hölgyről, aki a regény jelen idejében több embert elkápráztatott jóstehetségével. Innentől vált számomra nyilvánvalóvá, hogy a regény főszereplőinek egyike sem az, akinek látszik. Az, hogy Coverdale sótlan figura, tulajdonképpen hamar kiderült számomra, de a Fátyolos Hölgy felbukkanásával kíváncsi lettem a többiek „sötét oldalára” is. Nem csalódtam. A könyv második felében bizonyos szálak összeértek, aztán újra szétváltak, a szereplők hosszabb-rövidebb időre el is hagyták a – befuccsolni látszó – farmot, hogy aztán a város forgatagában „lehulljon róluk a fátyol”.

Túl sok meglepetésben nem volt részem, de tetszett az, ahogyan a regény különféle módon cselekményesítette a szerepjátszást, illetve helyezte ezt allegorikus köntösbe. A szerepjátszás azonban nem csak a külvilág megtévesztését szolgálta, a regénybeli négyes egymást is jócskán átvágta. A megvilágosító erejű  leleplez(őd)ések színre vitele végül jó történetet, izgalmas szöveget eredményez, de a Derűvölgy így sem törhet a szerző irodalmi életművének magasabb regisztereibe. (A könyvet Valkay Sarolta alapos utószava zárja.)

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Milyen út vezet a nemi identitás elfogadásához? Milanovich Domi a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók