A Halál rokonai

barraban | 2010. augusztus 19. |

B

Helen Dunmore: Ostrom

Európa Könyvkiadó, 2010, 370 oldal

 

Az orosz tél legendájának magasra lángoló tűzszínű zászlaját történelemkönyvek, szépirodalmi művek és oral historyk is lobogtatták: egy 2001-ben írt háborús regényben újra poentírozódik a motívum.

A szerző némi meghökkenésre okot adó módon egy Helen Dunmore nevű díjhalmozó angol költő- és írónő. Furcsa elképzelni, ahogy a szemerkélő londoni esőben a legendás orosz lélekről rója sorait, de úgy tűnik, a kulturálisan hordozza a mentalitást: sokmindent hitelesen interpretál, simán elképzelhető, hogy a nagy- vagy dédszülők még a fagyos Szibéria hófödte tájain melegítették a csáját a szamovárban.

Az Ostrom hatásosan felépített regény. Nincs narratív fejesugrás a háború szörnyűségeinek tengerébe, de komótossággal sem vádolható a felvezetés. Már az elején minden szar persze, ahogy az orosz irodalomban lenni szokott: a sztálinista rezsim tombolásának vad évtizedeiben járunk. Anna, a hősnő anyja korai halála miatt szakmai és magánéleti kényszerpályán mozog (félbehagyta az egyetemet és egy óvodában dolgozik kisegítő dadusként, hogy hatéves kisöccsét nevelje), apja, Mihail pedig nem az a hatalom által szívesen felkarolt kurzusírófajta, úgyhogy a láthatatlanná válás stratégiáját követve fejbúbig a békés családi alapegység szimulakrumába burkolóznak. A csengőfrász persze folyamatos, és nem is alaptalan, de a kolompot végül nem a nagy fekete autóból kiszállva rántják meg.

A németek lerohanják a Szovjetuniót, az olvasó számára pedig megkezdődik a borzalmak adagolása egyre nagyobb és nagyobb dózisban. Az első baljóslatú halál Kátyáé, az elkényeztetett tizenöt éves diáklányé, aki addig sem jut el, hogy felfogja, mi történik körülötte: de ez csak a kezdet, a szenvedésben változatos és gazdag étlap előétele. Az ostromgyűrű körbezár, és egyre visszaverhetetlenebbül támad a kétfejű szörnyeteg, az éhség és a gyilkos orosz tél, ami ezúttal nem az ellenségre mér halálos csapást, hanem sajátjait fojtogatja. Anna, a megsebesült apa, és Kolja, a kisfiú egy leningrádi lakásba húzódva készül fel a kibírhatatlanra, miközben szinte észrevétlenül jelenik meg az életükben Mihail régi szerelme, a betiltott színésznő, és egy fiatal orvostanhallgató, akik a szerelmi szálat csatlakoztatják a kapcsolati dinamikákhoz.

Az írónő nem ismer könyörületet, szinte mikroszkopikus élességgel mutatja be és az elviselhetetlenségig részletezi Éhség és Tél tábornok (Mihail egyik meséjének címe) nyomában járó agonizálásokat, testi és lelki gyötrelmeket: az olvasó a jeges szél fúvását, a hó arcba csapódását a saját bőrén, a dermesztő hideget a csontjaiban érzi. Itt elpusztul egészséges és beteg, kisbaba és öregember, megbomlik az elme, az enyészeté lesz a test. Az embernek csúfolt zombik agyonnyúzott bőröket szopogatnak egy cseppnyi élet reményében, jóízűnek találják saját csorgó vérüket, versztákon át vonszolnak ihatatlan, hullaszagú vízzel teli vödröt, és agyonverik egymást a legcsekélyebb megszerezhető javakért: de eszüket vesztik akkor is, ha a legnagyobb kincs, a lekvár néhány grammjára bukkannak valahol. A szenvedés utolsó előtti stádiumában a kollektív létezés kérdőjeleződik meg a bomlásnak indult agyban: „Talán az egész város álommá enyészik, és áttetszővé válik az éhezéstől. Még néhány nap, és ha megéri, képes lesz keresztüljárni a falon, száraz lábbal átsuhanni a Néva hullámain, és saját gondolatainak sebességével siklani Leningrád egyik sarkától a másikig.”

Dunmore kritikusai Virginia Woolfot és Tolsztojt emlegetik, én inkább Remarque hatását érzem, különösen a szerelmi jelenetekben: ez azt is jelenti, hogy a sokk kiheverése után megkapargatva a szöveget, a tapéta alól bizony kikandikálnak a repedések. Kicsit közhelytörténet ez, valljuk be, a sztori végig a hatásos és a hatásvadász vékony mezsgyéjén egyensúlyoz, ráadásul idén a második része is megjelent The Betrayal (Árulás) címmel, amiről inkább jut eszembe az …és azután (a Nyugaton a helyzet változatlan folytatása), mint a Háború és béke.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók