„Ha Európa kíváncsi a múltjára, hozzánk kell fordulnia”

.konyvesblog. | 2013. június 19. |

Jávorszky Béla Szilárd: A magyar folk története

Kossuth Kiadó, 2013, 288 oldal, 3990 HUF

Jávorszky Béla Szilárd A magyar FOLK története – népzene, táncház, világzene című kötete gazdagon illusztrált és testes olvasmány, már kultúrtárgyként is igen hívogató. Ha egyszer kézbe vettük, nem könnyű visszatenni a könyvesbolt polcára.

Ha egy ideális világ venné körül, még azt is mondhatnánk, ezzel a kézben rendszeresen sétálhatunk be kedvenc lemezboltunkba, hogy a heti hallgatnivalót begyűjtsük. Zenerajongóként otthonunkban a helye, és nem csak akkor, ha folkisták, vagy a népzenét legalább kilométeren belülről szemlélők vagyunk. Milyen dolog az, hogy polcunkon ott figyelnek a kötetek, Miles Davistől a Doorsig, Iggy Poptól Bob Marleyig, vagy Hobotól Cseh Tamásig, de épp egy átfogó folktörténet hiányzik? Amelyben ráadásul nem is csak zenei-táncházas körök vannak felfestve, hanem kultúránk és történelmünk olyan szeletei, amelyekről már mindannyian hallottunk, ám ilyen összefüggésekben és vonalvezetéssel már kevesebben.

Jávorszky Béla Szilárd – akit Népszabadságbéli zenei tárgyú cikkei mellett olyan kötetek szerzőjeként, vagy társszerzőjeként ismerhetünk, mint az A rock története 1-2, az A magyarock története 1-2, vagy a két Szigetes könyv –, alapos és nagy tárgyi felkészültségével alkalmas volt rá, hogy feltérképezzen egy olyan világot, amelynek ő bevallottan inkább érdeklődő szemlélője, mint megszállottja, nem annyira táncházas fazon, mint inkább zenekarok rajongója, és aki első ízben a nyolcvanas évek elején csodálkozott rá az FMH-ban a Muzsikásra, és arra, hogy ilyen vehemenciával zenét játszani eddig csak rockandroll bandáktól bírt elképzelni.

Ez pont jó is nekünk, már ez a kívülállás, épp erre az attitűdre van szükségünk, egy jó tollú és nyitott pop újságíróra, aki regénnyi terjedelemben is olvasmányosan ír. Jávorszky Béla Szilárd pont ilyen, és az olvasmányoson nagy a hangsúly, mert szakkönyvből, pontos adatok tömegét és tudományos szakkifejezések garmadáját sorakoztató kötetekből könyvtárnyit lehet megtölteni. Ilyesmire azonban a nagyközönségnek semmi szüksége, miért is lenne, viszont szüksége lehet egy átfogó, színes-szagos kultúrtörténeti csemegére. Én például nem akadtam hasonlóra, bár keresgéltem, jelesül az előbb vázolt könyvtárnyi kiadványok tengerében, viszont rendre elakadtam a tudományos oldal-ezrek útvesztőjében. Jelen könyvet viszont nagy élvezettel olvasgattam, közben egy-egy ismerős, vagy ritkán hallgatott CD-t előtúrva, és újra vagy igazán rácsodálkozva.

A kötet első felében a népzene és néptánc jellegével, a falusi életben betöltött mindennapi szerepével ismerkedhetünk meg, és főleg az első gyűjtőkkel, illetve magával erre a ma már szinte teljesen eltűnt, elillant kultúrára való rácsodálkozással – ami ugyan falvak százaiban, akár ezreiben mindennaposak voltak száz évvel, sok helyen még néhány évtizeddel ezelőtt is. A rácsodálkozás és a felfedezés, valamint a felkutatás izgalma jól átjön, amin a tizenkilencedik század végén és a huszadik század első felében Vikár Béla, Bartók Béla, Kodály Zoltán és Lajtha László átment. És az is, milyen útvesztőkön kellett átverekedniük magukat teljes elszánással a korabeli viszonyok közt, amikor a népi alatt mindenféle giccset értettek a városi kultúrfelelősök, csak azt az életszagú valamit nem, ami pedig párhuzamosan zajlott mindenfelé.

Érdekes ez a városi rácsodálkozás és felfedezés, mintha attól válna valami érvényessé és valóságossá társadalmi magas szinten, ha a kultúra megmondói, támogatói, és ítészei felfedezik, és arra rábólintanak. Ez aztán később is így volt, elképesztő, szinte fantasztikus az a heroikus küzdelem, amit a 70-es évek eleji táncházindulás kirobbantói véghezvittek, zenészi körből főleg Halmos Béla és Sebő Ferenc. (Sebőtől származik egyébként a címéli idézet, jelezve, hogy nálunk fennmaradt valami, amiről a többi országban már elfeledkeztek.) Ők mintegy belecseppentek olyasmibe, ami akkor ezerrel zajlott lelkes folklór-tudósok körében, akik viszont minden jóindulatuk és kimeríthetetlen energiájuk ellenére a laikus tömegekhez nem tudták mindazt eljuttatni, amit feltártak, katalogizáltak és amit nap mint nap kutattak.

Az olyan gyűjtők nélkül – akik rendszeresen utaztak Erdélybe, eleinte elsősorban Székre –, mint Martin György, vagy Novák „Tata”, nyilván semmibe nem futottak volna bele ezek a kezdő muzsikusok, ám megtörtént, már csak azért is, mert a világ akkor még szűkebb lehetőségeket kínált a legtöbb területen, és Sebőék például hallották, ha komolyabb minőségű népzenéhez akarnak hozzáférni, akkor fel kell menni Martin Györgyhöz, más lehetőség nincs. Ennek a hetvenes évek eleji táncházindulásnak és az a körüli hercehurcának, politikai labdázásnak a története a kötet talán legérdekesebb, és legrészletesebb fejezete, már csak azért is, mert nélküle nem is lenne érthető az egész.

Arányaiban tehát a táncházas indulásé és az ezt követő aranykoré a főszerep, de azért a kötet megszólít minden réteget, és nevesíti szinte valamennyi fontos résztvevőt, a hagyományőrző és mindenféle népzenét feldolgozó együttesek tucatjaitól egészen a ma ismert világzenei bandákig, és a folk-kocsmás nemzedékig. A húzónevek külön életrajzi oldalakat kaptak, amelyek szinte mozaikosra tagolják a kötetet, ez lehetne zavaró is, de nem, mert így az ember azt érezheti, ő is felfedező, és ráérős munkával kell felfejtenie a folklórt, anekdotákon, lemezcímeken, hangulatteremtő fotókon való merengéseken, és életrajzi bejegyzéseken keresztül.

Konkrét kontúrokat kap az is, mi az a magyar táncházas módszer, amit számos helyen átvettek a világon Amerikától Japánig, és ami 2011 novemberében felkerült az UNESCO szellemi kulturális örökség listájára. A népzenéből eredeztethető, de legalábbis abból táplálkozó világzenei és etno-jazz felhozatal tárgyalása, zenekarainak számbavétele – bár a sarokpontok, jelentős bandák, előadók itt vannak – jóval kisebb terjedelmet kapott, mint a táncházas történet és a népzenekarok, de jól is van ez így, egyrészt mert nem lexikonról van szó, hanem a szerző saját ízlését is tükröző és ki-kimondó műfaji körképről, másrészt pedig, mint a címe is jelzi, ez elsősorban a magyar FOLK története.

Szerző: Rácz Mihály

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!