Nincs sötétebb ellensége a jó művészetnek, mint egy babakocsi az előszobában, vallotta az angol író, kritikus, Cyril Connolly. Hülyeség azt gondolni, hogy az anyaság fenyegeti a kreativitást, vallja a brit írónő, Zadie Smith. Neki is van kettő, Charles Dickensnek pedig tíz is volt. Smith az American Magazine egyik cikke után akadt ki, melyben az amerikai írónő, Lauren Sandler azt állította, a titok a sikeres íróvá váláshoz, hogy csak egy gyerekünk legyen. Lásd például Margaret Atwood vagy Joan Didion. (A cikket a The Atlantic jelentette meg, itt olvasható.)
Smith védelmébe vette a kisgyerekes írókat, és nem csak Dickensre, hanem a tizennégy gyerekes Tolsztojra is utalt. Vajon kinek jutott eszébe, hogy ezek a férfiak túl apaszerűek, és kevésbé írószerűek lettek gyerekeik születése után? Szerinte az ötlet, hogy az anyaság fenyegeti a kreativitást, egyenesen abszurd. Véleménye mellé számos ismert írónő felsorakozott, például az amerikai Jane Smiley, vagy az izraeli Shani Boianjiu. Louise Doughty, brit író, drámaírónő szerint az ötlet nemhogy abszurd, de teljesen nevetséges is.
Vajon Michael Chabon négy gyereke csak a feleségének, a szintén író Ayelet Waldmannak probléma? Mi a helyzet Nicole Krauss-szal és Toni Morrisonnal? Kisebb írók ők azért, mert egynél több gyerekük van?
Smith szerint szükség van megfizethető gyermekgondozásra, megbízható napközikre, óvodákra, és a barátok, és a család támogatására, mert ami igazán fenyegeti a nő szabadságát, az az időhiány. Nem számít, hogy íróról, nővérről, vagy gyári munkásról beszélünk. Szerinte két gyerek például azért is előnyösebb, mint egy, mert ők képesek elszórakoztatni egymást, meglepően sok szabadidőt hagyva az anyjuknak.
Zadie Smith 2006 Orange-díjasa, Fehér fogak című regénye felkerül a TIME 100 legjobb angol nyelvű regény 1923-tól 2005-ig listájára. Áprilisban a Granta beválogatta a 20 legjobb fiatal brit novellista közé. Két gyereke született férjétől, a költő Nick Lairdtől.
Forrás: DailyMail