Stephen King: a jó irodalom olyan, mint a szex

.konyvesblog. | 2014. szeptember 12. |

(Kép forrása)

Mielőtt Stephen King a Carrie-vel igazán nagyot robbantott volna, egy középiskolában tanított angolt. A The Atlantic újságírója, aki amúgy szintén tanít, szuper interjút készített az íróval, amelyben King nem csak a tanítási tapasztalatairól, de általában az írásról, és annak taníthatóságáról is beszélt.

Mielőtt íróként igazán nagy sikereket ért volna el, Stephen King irodalmat és nyelvtant tanított középiskolásoknak. Tapasztalatait részben már az On Writing című könyvében is megosztotta, de a The Atlantic-nek adott mostani interjújában további érdekességeket is mesélt. A legfontosabbakat pontokba szedtük:

• King tanítványai körében a legnagyobb sikert mindig James Dickey Falling című költeménye aratta, amely egy olyan stewardessről szól, aki kiesik a repülőgép ajtaján, és szörnyet hal. King szerint a gyerekek hamar felismerik, hogy a versben foglaltak az élet metaforájaként is értelmezhetők, emellett a diákok általában szeretik a költemény gazdag nyelvezetét is. Az osztálytermekben jól teljesített még A Legyek Ura, illetve az olyan novellák, mint a Big Blonde és a The Lottery.

• Valaki vagy magába szívja a nyelvtani szabályokat a beszélgetések és az olvasás révén, vagy sem. King mindig azt mondta a diákjainak, ha össze tudnak szerelni egy modellautót vagy mondjuk egy bútort leírás alapján, akkor egy mondatot is le tudnak írni. Az olvasás ugyanakkor nagyon fontos. Ha egy gyerek úgy nő fel, hogy hibásan hall egy nyelvtani szerkezetet, akkor csak úgy tanulhatja meg a helyes formulát, ha az olvasmányaiban újra és újra előkerül.

• Írás közben hogyan döntsük el, hogy mely szavak feleslegesek, és melyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy elmeséljünk egy történetet? King azt mondja, hogy az egyetlen mód az újraírás. Alapszabály, hogy ha egy szöveg elsőre 3 ezer szavas, akkor addig kell húzni, újraírni, amíg terjedelmét 2500-ra nem csökkentjük. Amik nem tesznek hozzá a történethez, azoknak a szavaknak menniük kell. A legfontosabb annak eldöntése, hogy mit akarunk mondani. Minden egyes mondat, amely erre választ ad, a szöveg része lehet.

• Tanárként hogyan lehet elérni, hogy a diákok félelem nélkül írjanak? King szerint iskolai körülmények között ezt nagyon nehéz elérni. Ezt az állapotot csak úgy lehet megteremteni, ha a gyerek saját magának ír, és nem akkor, amikor a suliban irányított körülmények között a jegyért dolgozik. King szerint a legjobb, amit ilyenkor tehetünk, ha közöljük a diákokkal, hogy a legfontosabb, hogy az igazságot vessék papírra – és ez sokkal fontosabb a nyelvtannál. King egyébként igyekezett olyan írásos feladatokat adni a gyerekeknek, ahol nagyon konkrét dolgokról kellett beszámolniuk, például olyasmikről, amelyeket teljesen természetesnek vesznek a mindennapi életükben. Ilyen lehet, ha egy lánynak például azt kell leírnia, hogy hogyan fonja be a testvére haját, vagy egy fiú azt a feladatot kapja, hogy magyarázzon el egy sportszabályt. Írásos feladatként ezek jó kiindulópontok lehetnek a diákok számára.

• A lelkesedés ragadós. King felidézte, amikor a Drakulát tanította, és teljesen odavolt attól, hogy Stoker milyen sokféle hangot megjelenített a regényben. King nem tartja sokra azokat a tanárokat, akik úgy adnak elő az órákon, mintha a színpadon lennének, ugyanakkor szerinte a gyerekeket megragadja a tanár lelkesedése. Nem lehet megparancsolni a gyerekeknek, hogy jól érezzék magukat az órákon, de az osztályt olyan biztonságos hellyé kell tenni, ahol érdekes dolgok történhetnek velük.

• Vannak tanárok, akik azt vallják, hogy mindegy mit, csak olvasson a gyerek, és vannak, akik szerint az a jó, ha a diákoknak nehezebb szöveggel kell megbirkózniuk, mert így fejlődik a szókincsük, így tudnak új műfajokkal, ideákkal megismerkedni. King nem tartja jó ötletnek, hogy az alsóbb évfolyamokon olyan nehéz műveket tanítsanak, mint a Moby Dick, vagy Joyce-tól a Dublini emberek, mert ezeknél még a jó tanuló is könnyen elcsüggedhet. Ugyanakkor hasznos, ha megmutatjuk nekik, hogy létezik nagyszerűbb irodalmi világ annál, mint amit például az Alkonyat-könyvekben felfedezhetnek. Jó irodalmat olvasni olyan, mintha a maszturbációról áttérnénk a szexre – véli az író.

• Jó tanárokat lehet képezni, ha ők is igazán szeretnének tanulni. Nagyszerű tanárnak, mint amilyen Szókratész volt, azonban születni kell. Kérdésre válaszolva King úgy vélte, hogy tanítani egyszerre mesterség és művészet. A legjobb tanárok azonban – hangsúlyozta – művészek.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!