Lekerült a Baliban rendezendő Ubud Writers and Readers irodalmi fesztivál programjából VS Naipaul, mivel tiszteletdíjat kért a szervezőktől. 2001 irodalmi Nobel-díjasa húszezer dollárt szeretett volna a fellépéséért, ám a fesztivál nem engedheti meg magának ezt az összeget. Már csak azért sem, mert Naipaul az utolsó pillanatban közölte a feltételeit.
A fesztivál főszervezője, Janet DeNeefe szerint Naipaul már hónapokkal ezelőtt elfogadta a felkérést, ám az utolsó pillanatban bejelentett tiszteletdíj veszélyeztette volna a fesztivál jövőjét. Non-profit rendezvényként csak a szponzorok, partnerek, írók és művészek nagylelkűségére és adományaira számíthatnak, ám egy húszezer dolláros kiadás már nem férne bele a mindössze százezer dollárból gazdálkodó fesztivál költségvetésébe. A hoppon maradt látogatók miatt nagyon szomorúak, és természetesen mindenkinek visszafizetik a jegyárat, ám nem kockáztathatják a fesztivál integritását. A fesztivál Délkelet-Ázsia legnagyobb és legismertebb kulturális és irodalmi eseménye – 11 évvel korábban rendezték meg először, hogy enyhítsék a Baliban történt merényletek okozta gyászt. Az októberben megrendezendő fesztivál látogatóinak Naipaul kiesése miatt be kell érniük olyan díjnyertes szerzőkkel, mint Eimear McBride, Val McDermid vagy Amitav Ghosh.
Nem Naipaul az első író, aki pénzt kér a fellépésért - Martin Amis például Perth-ben kapott 30-50 ezer dollár közötti összeget, Salman Rusdie pedig a Sydney-ben rendezett Veszélyes Ötletek fesztiválján kapott tízezres honoráriumot. A brit írószövetség lapjának őszi számában megjelent egy cikk, ami az irodalmi fesztiválok díjazásával foglalkozik, és aminek már a címe is beszédes - Munka, nem játék. A cikk szerzője szerint az íróknak nagyon nem tetszik az a gyakorlat, hogy a szervezők alacsony és egyenlőtlen honort kínálnak, sőt a legtöbbször arra kérik őket, mondjanak le a tiszteletdíjról – a gyakorlat szerint a kevésbé nagynevű, vagy új írók szemét gyakran csak az utazási költséggel szúrják ki. Az írószövetség a megoldást a fix tiszteletdíjakban látja, amit természetesen előre, és nem a fellépés után kapnának meg a szerzők, így csökkentve annak kockázatát, hogy a fellépés végére egyszerűen nem marad profit. A skót krimiszerző, Val McDermid szerint az írók nagyon dühösek tudnak lenni, ha azt látják, hogy az összes pénz a szakembereknek - beleértve a szervezőktől a sátrat felépítő munkásokig mindenkit – jut, nem pedig annak, aki miatt a nézők ellátogattak a fesztiválra.
Naipaul ügynöke, Andrew Wylie elmondta, hogy a trinidadi születésű brit író kezdetben tényleg honorárium nélkül vállalta a fellépést, de sajnos egyéb elfoglaltságai miatt megváltoztatta a feltételeket. Író és ügynöke egyébként meglepődve vette tudomásul, hogy a szervezők már a jegyeket is elkezdték árulni az eseményre, pedig a megjelenést még le sem fixálták, és még szerződés sem született. Naipault a bangladesi ősökkel büszkélkedő brit Zia Haider Rahmannal helyettesítik, akinek debütáló regénye, az In the Light of What We Know idén jelent meg, és egészen a Guardian elsőkönyves díjának longlistjáig jutott. Nagyon reméljük, hogy a csalódott olvasók miatt nem egy üres terem előtt fog majd beszélgetni a moderátorral.