Lehane-ért és regényeiért is kapkod Hollywood

.konyvesblog. | 2013. május 22. |

Dennis Lehane május elején vehette át a legjobb bűnügyi regényért járó Edgar-díjat. A Huffington Post ebből az alkalomból (is) interjút készített vele, amelyben a filmfeldolgozásokról, a kisemmizettekkel szembeni megértéséről és a bostoni robbantásokról is mesélt.

Live by Night című gengszterdrámájával Dennis Lehane vihette haza május elején a legjobb bűnügyi regénynek járó Edgar-díjat. A regény népszerűségét jól mutatja, hogy a Warner Bros. már le is csapott rá, és Ben Affleck hathatós közreműködésével filmet készít belőle (állítólag Affleck írja a forgatókönyvet, ő rendezi, és még a főszerepet is magára tervezi osztani).

Amikor azonban arról faggatják, hogy miért bírják a filmkészítők ennyire a könyveit, Lehane egy nem tudommal válaszol. Szerinte ő a regényeivel nem találja fel a spanyolviaszt, hiszen ezeket a történeteket valamilyen formában, más tálalásban már láthattuk. „Az egyetlen, amire felfigyeltem, hogy a jelek szerint olyan karaktereket írok, melyeket a színészek szeretnek eljátszani. A könyveimen alapuló forgatókönyvek nagyszerű színészeket vonzanak, a nagyszerű színészek pedig más nagyszerű színészeket vonzanak”, véli, hozzátéve egyúttal azt is, hogy ebből a szempontból nagyon szerencsésnek érzi magát.

Lehane egyébként már ebben a miliőben is kipróbálhatta magát, hiszen néhány éve a Drót című sorozat néhány epizódját ő írhatta, a közelmúltban pedig az HBO „kreatív konzultánsi” és írói minőségében is leszerződtette a Gengszterkorzó negyedik évadához. Amikor a két írói munka közötti különbségről faggatják, Lehane rámutat, hogy a regényeknél az írónak be kell vezetnie az olvasót az adott jelenetbe, és fáradságos munkával kell felfestenie azt, amit a forgatókönyvben néhány szóval elintéz. Forgatókönyvet tehát sokkal könnyebb írni, a könyveknél azonban azok erősségei és gyengéi is mind az íróhoz, és egyedül hozzá tartoznak.

A bűnözői elmék megértését firtató kérdésre válaszul, Lehane kifejtette, hogy akiket ő megért, azok inkább a kisemmizettek, a társadalom perifériájára szorult és gyakran elfelejtett munkásosztálybeli emberek. Ez valószínűleg abból ered, hogy ő is ilyen családban nőtt fel: az apjának „öt éhes szájat kellett etetnie”, jelzálog volt a házukon, a munkaadója pedig teljesen kifacsarta őt. Lehane szerint ez a függőségi viszony, illetve az ebből eredő félelem az, amelyet egy vagyonos ember nem nagyon ismerhet.

Lehane Bostonban született és nevelkedett, de azt mondja, hogy a közelmúltbeli robbantás nem fogja megváltoztatni a város lakóit. Szerinte, amit „ezek az idióták” csináltak, az nem sokban különbözik az előző évszázad anarchista merényleteitől. Lenin a terrorizmus céljaként a rettegés elterjesztését nevezte meg, de Lehane szerint Bostonban az első robbanást követően az emberek elkezdtek rohanni a helyszín felé, hogy segíteni tudjanak a sérülteken, ebben a pillanatban pedig a merénylők terve csődöt mondott. A bostoniakat megrendítette az eset, de nem félemlítette meg. „Soha nem voltam büszkébb arra, hogy abból a városból származom, mint azon a héten”, tette hozzá.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program