Krasznahorkai László külföldi színpadokon

.konyvesblog. | 2012. február 03. |

Krasznahorkai László műveit mindig is előszeretettel dolgozták fel a társművészetek alkotói. Most francia, német, brit és amerikai színpadokon tűzik műsorra a szerző több művét, vagy az azokból készült feldolgozásokat.

A napokban mutatták be Párizsban Johann Sebastian Bach Wohltemperiertes Klavier (Jól hangolt zongora) című művének és Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című regényének különleges adaptációját Párizsban. A darabot Németországban is be fogják mutatni február 18-án a berlini Schaubühne színházban. A darabot az itthon kevéssé ismert, harminchat éves Márton Dávid rendezi, aki korábban színpadra vitte már Esterházy Péter Harmonia Caelestisét és Büchner Woyzeckét is és akit számos sikere mellett a német színházi magazin, a Die Deutsche Bühne 2009-ben az év operarendezőjének választott. Az előadás a Párizs melletti MC 93 Bobigny kulturális központ Le standard idéal (Az ideális norma) című színházi fesztiválján látható. A világpremiert követően további hét alkalommal látható Franciaországban a produkció. ( A fesztiválnak további magyar résztvevői is vannak: Kárpáti Péter A pitbull cselekedetei című darabját  február 9. és 12. között játsszák.

A valamikor zongoraművésznek készülő rendező ezúttal Bachnak az európai zenei kultúrát meghatározó hatalmas művét akarta színpadra vinni, mert az – mint az MTI-nek elmondta – végigkísérte és meghatározta zenei tanulmányait. (Az eredetileg oktatásra szánt Bach-művet manapság zongorán vagy csembalón adják leginkább elő.) A zongoradarabhoz keresett irodalmi alapanyagot, amikor rátalált Krasznahorkai regényére, amelybe „teljesen belezúgott”, s végül azt adaptálta színpadra. Az előadásban a Bach-műnek inkább szimbolikus szerep jutott Bartók Béla és néhány dzsesszszám mellett, amelyeket a Herceget alakító Yelena Kuljic ad elő. Oldalán a Harmonia Caelestisben is látott színészek és hangszeres zenészek – köztük Paul Brody, magyar származású amerikai trombitaművész – működnek közre.


Répétitions Le Clavier bien tempéré - Marton -... by MC93Bobigny

 

Márton Dávid néhány év alatt vált az európai színházak egyik legkeresettebb rendezőjévé. Előadásai nem hasonlítanak a hagyományos zenés színházi produkciókra. Projektjei - ahogy maga nevezi rendezéseit - irodalmi vagy zenei művek színpadi adaptációi, amelyekben a zene nem kiegészítőként, hangulatteremtő eszközként vagy valamilyen művészi alternatívaként jelenik meg, a szereplők a megformált történetet és magát a világot is a zenén keresztül jelenítik meg.

Több más európai színpadon tűnnek még fel a közeljövőben Krasznahorkai László művei.  Március végén például a párizsi Odeon színpadán Franck Ferrara rendezésében, a Machine Theatre előadásában mutatják be a Sátántangó színházi adaptációját. A Max Neumannal közösen jegyzett ÁllatVanBent című művét pedig a tavalyi New Heaven-i bemutató után, New Yorkban is színpadra állítja Thomas Murphy rendező. Valamint a fiatal angol színházi rendező, Kirsty Housley szintén Az ellenállás melankóliáját adaptálja Nagy-Britanniában.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Daniel Kehlmann szerint itt az idő, hogy megijedjünk az AI-tól

Az író a Guardiannek írt véleménycikkben hívta fel a figyelmet az AI szélsebes fejlődésének következményeire.

...
Zöld

Sokkal jobban hatnak a konteók, ha a közösség hiedelmeihez illeszkednek – Olvass bele az Emberarcú tudományba!

A különböző tudományterületek képviselőinek tanulmányaiból szerkesztett kötetben az alternatív világértelmezések, áltudományos elméletek és tudománytagadó tanok sorát járják körül. Olvass bele!

...
Zöld

3 ok, amiért a home office pszichésen megterhelő + 3 könyv segítségül

Ugyan a home office nagyobb szabadságot és autonómiát biztosíthat, olyan hátulütői vannak, amikre elsőre nem feltétlenül gondolnánk.