Krasznahorkai László műveit mindig is előszeretettel dolgozták fel a társművészetek alkotói. Most francia, német, brit és amerikai színpadokon tűzik műsorra a szerző több művét, vagy az azokból készült feldolgozásokat.
A napokban mutatták be Párizsban Johann Sebastian Bach Wohltemperiertes Klavier (Jól hangolt zongora) című művének és Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című regényének különleges adaptációját Párizsban. A darabot Németországban is be fogják mutatni február 18-án a berlini Schaubühne színházban. A darabot az itthon kevéssé ismert, harminchat éves Márton Dávid rendezi, aki korábban színpadra vitte már Esterházy Péter Harmonia Caelestisét és Büchner Woyzeckét is és akit számos sikere mellett a német színházi magazin, a Die Deutsche Bühne 2009-ben az év operarendezőjének választott. Az előadás a Párizs melletti MC 93 Bobigny kulturális központ Le standard idéal (Az ideális norma) című színházi fesztiválján látható. A világpremiert követően további hét alkalommal látható Franciaországban a produkció. ( A fesztiválnak további magyar résztvevői is vannak: Kárpáti Péter A pitbull cselekedetei című darabját február 9. és 12. között játsszák.
A valamikor zongoraművésznek készülő rendező ezúttal Bachnak az európai zenei kultúrát meghatározó hatalmas művét akarta színpadra vinni, mert az – mint az MTI-nek elmondta – végigkísérte és meghatározta zenei tanulmányait. (Az eredetileg oktatásra szánt Bach-művet manapság zongorán vagy csembalón adják leginkább elő.) A zongoradarabhoz keresett irodalmi alapanyagot, amikor rátalált Krasznahorkai regényére, amelybe „teljesen belezúgott”, s végül azt adaptálta színpadra. Az előadásban a Bach-műnek inkább szimbolikus szerep jutott Bartók Béla és néhány dzsesszszám mellett, amelyeket a Herceget alakító Yelena Kuljic ad elő. Oldalán a Harmonia Caelestisben is látott színészek és hangszeres zenészek – köztük Paul Brody, magyar származású amerikai trombitaművész – működnek közre.
Répétitions Le Clavier bien tempéré - Marton -... by MC93Bobigny
Márton Dávid néhány év alatt vált az európai színházak egyik legkeresettebb rendezőjévé. Előadásai nem hasonlítanak a hagyományos zenés színházi produkciókra. Projektjei - ahogy maga nevezi rendezéseit - irodalmi vagy zenei művek színpadi adaptációi, amelyekben a zene nem kiegészítőként, hangulatteremtő eszközként vagy valamilyen művészi alternatívaként jelenik meg, a szereplők a megformált történetet és magát a világot is a zenén keresztül jelenítik meg.
Több más európai színpadon tűnnek még fel a közeljövőben Krasznahorkai László művei. Március végén például a párizsi Odeon színpadán Franck Ferrara rendezésében, a Machine Theatre előadásában mutatják be a Sátántangó színházi adaptációját. A Max Neumannal közösen jegyzett ÁllatVanBent című művét pedig a tavalyi New Heaven-i bemutató után, New Yorkban is színpadra állítja Thomas Murphy rendező. Valamint a fiatal angol színházi rendező, Kirsty Housley szintén Az ellenállás melankóliáját adaptálja Nagy-Britanniában.