Mi lesz a Star Wars könyvekkel és képregényekkel?

Rusznyák Csaba | 2012. november 01. |

Kedd óta attól hangos a média, hogy a Disney megvette George Lucastól a Lucasfilmet, és azzal együtt majdnem a teljes Star Wars franchise-t (majdnem, mert pl. a már elkészült filmek forgalmazási jogai maradtak a 20th Century Foxnál).

A Disney rögtön be is jelentette, hogy 2015-re mozikba küld egy új Star Wars-filmet, amit nagyjából kétévenként továbbiak követnek majd. Azt is elmondták, hogy erősíteni akarnak a franchise egyéb területein is, mint a tévésorozatok, a konzol- és számítógépes játékok (az ezekkel foglalkozó Lucasarts azt nyilatkozta, hogy a munka a megszokott kerékvágásban folyik náluk, és következő projektjükkel, a 2013-ra bejelentett Star Wars 1313-mal kapcsolatban semmi nem változott), illetve a vidámparkok, játékok, figurák, modellek és hasonló fogyasztási cikkek. A fenti szenzációk (különösen az új mozifilm) árnyékában azonban kevés szó esik a merchandise torta egy jóval kisebb, de a rajongók számára nagyon is fontos szeletéről: a könyvekről és a képregényekről.  

Ezek sorsa már csak azért is kérdéses, mert a tervbe vett filmet „Episode VII”-ként emlegetik, ami azt sugallja, hogy az eddigi hat rész folytatása lesz. A Lucasfilm egyik illetékese szerint ez egy teljesen eredeti sztorit mesél majd el (valószínűleg Lucasnak a harmadik trilógiára már kidolgozott történetvázlatai alapján, amik szintén a Disney-hez kerültek), vagyis nem már létező könyvekre/képregényekre/játékokra fog támaszkodni. Sokak reménye, hogy Timothy Zahn itthon is roppant népszerű Thrawn-könyvei kerülnek szélesvászonra, ezzel úgy tűnik, elfüstölt. Ez természetszerűleg azt is jelenti, hogy az Episode VII ellent fog mondani a Thrawn-könyveknek, vagyis az egész filmeken kívüli „bővített univerzum” (Expanded Universe, azaz EU) meginog, és az azokban évtizedek óta épített Jedi visszatér utáni könyvkontinuitás veszélybe kerülhet. (Nem mintha amúgy egységes lenne, és ne volna tele maga is ellentmondásokkal). 

A kiadók pedig, amik a Lucasfilmmel kötöttek szerződést, akár el is veszíthetik a Star Wars-jogokat, amint azok a szerződések lejárnak: pl. a Del Rey, ami a felnőtteknek szóló könyveket adja ki, vagy a Scholastic Press, ami a fiatalabb közönséget célozza meg. Utóbbi érezheti magát nagyobb veszélyben, mert a Disney-nek eleve van egy saját, gyerekekre specializálódott kiadócsoportja (Disney Publishing Worldwide) – de könnyen lehet, hogy idővel közvetlen irányítása alá vonja majd a felnőtt közönségnek íródó Star Warsokat is. Elvégre a játékok esetében is azt tervezi a Disney, hogy áthidalja az Amerikán kívüli piacokon a lucasfilmes termékeket jelenleg értékesítő (és a hasznot lefölöző) külső cégeket, és a saját elosztóhálózatán keresztül bonyolítja az üzletet, már csak ezzel a lépéssel is jócskán növelve a profitot. Egész egyszerűen így praktikus és logikus. 

A képregények jövője valamivel tisztábban látható, mert a helyzetük egyszerűbb. A Star Warsszal kapcsolatos művek jogait 1991 óta a Dark Horse Comics birtokolja, és a mai napig szorgalmasan dobálják piacra a messzi-messzi galaxis legkülönbözőbb korszakaiban játszódó történeteket. Mike Richardson, a kiadó elnöke mindössze órákkal a hír kirobbanása után azt nyilatkozta, hogy a Star Warsnak a közeljövőben továbbra is ők adnak otthont. Bár Brian Wood az Egy új remény és A Birodalom visszavág eseményei közt játszódó, szimplán csak Star Wars című új sorozata is változatlanul a Dark Horse-nál startol majd januárban, a hangsúly érezhetően a „közeljövőben” szón van.  Richardson tudja, hogy mi vár a cégre, van is rá precedens: amikor három éve a Disney a Marvel Comics megvásárlásával szert tett egy saját képregénykiadóra, kihúzta a szőnyeget a Boom! Studios alól, ami addig több, az egércégtől licenszelt sorozatot is futtatott (pl. a Hihetetlen család képregényváltozatát). Csak idő kérdése, hogy a Dark Horse ugyanígy járjon – egyébként is, a Marvel volt az első, ami Star Warst adott ki, rögtön 1977-től 1986-ig.  

Persze mindennek egy jó része csak spekuláció, és a Disney nyilatkozataiból az tűnik ki, hogy a könyvek és a képregények meglehetősen hátul szerepelnek a prioritási listájukon. Vagyis akár hetekbe, sőt, hónapokba is telhet, mire konkrét információk látnak napvilágot, de az biztos, hogy előbb-utóbb az olvasóközönségnek készülő Star Wars-kalandok terén is nagy változások lesznek. Addig is egy személyes megjegyzés azoknak, akik szerte a világon rémeket látnak, és éneklő-táncoló jediket, Jar-Jar és ewok inváziókat vizionálnak: a Disney többször bizonyította már, hogy nem az a célja a nem profiljába vágó cégek megvásárlásával (Miramax, Marvel), hogy azokat a saját képére formálja, hanem ellenkezőleg; az, hogy a segítségükkel diverzifikálódjon, több lábon álljon. 

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Elszáll az agyad: tudományos, közgazdasági és filozófiai non-fictionok 2024 tavaszán

Hogyan látja az ember képzelőerejét Csányi Vilmos? Hogyan alakul át a világ, ha a politikai és hatalmi játszmák kiterjednek a világűrre? Miért kannibál a kapitalizmus? Hogyan dolgozik az idegsebész? És mit gondol az elidőzésről napjaink sztárfilozófusa, Byung-Chul Han?

...
Zöld

Mikor hasznos az AI az irodalomban, és miért nem cseréli le soha az embert?

A japán Rie Kudan megkapta hazája legjelentősebb irodalmi díját, majd elárulta, hogy a szöveg egy kis részét a ChatGPT nevű chatbottal generálta. Az eset nyomát áttekintjük, hogyan alakult az elmúlt két évben nagy nyelvi modellek és az irodalom viszonya, hogyan látják ezt az írók, valamint hogy mikor lehet hasznos eszköz az AI az írás során.

...
Zöld

Összekapaszkodva zuhanni – Így alakíthatod a klímagyászt felszabadulássá

Jem Bendell Mélyalkalmazkodás című, nagy port kavaró tanulmánya után új könyvében azt ígéri, hogy nemcsak segít szembenézni a klíma, és így a mai társadalom elkerülhetetlen összeomlásával, hanem a szorongás és a gyász megélése után segít új, szilárdabb alapokon újraépíteni az optimizmusunkat, életkedvünket.