Béna nyomdász miatt lett rövidebb a Lear király

.konyvesblog. | 2016. május 04. |

9780674504844-lg.jpgFelbolydult a Shakespeare-tudósok világa egy új könyv miatt, ami alapjaiban változtathat meg mindent, amit a Lear királyról gondolnak.  

A tragédia két rövidített változatban létezik, egy 1608-as és egy 1623-as verzióban. A korábbi kvartó-kiadásból (színházi használatra készült kéziratpéldány kinyomtatva) 100 olyan sor hiányzik, ami a későbbi fólió-kiadásban (az első Shakespeare-összes, benne a Lear királlyal) megtalálható, a fólióból hiányzó 300 sor pedig fellelhető a kvartóban. A két változatot sokáig egybeszerkesztették, míg a nyolcvanas években el nem terjedt az a revizionista nézet, hogy maga Shakespeare rövidítette meg a két szöveget, amik így ugyanazon darab két külön változatát jelentik. A Shakespeare-tudós, Sir Brian Vickers viszont máshogy gondolja.

Új könyvében, a The One King Learben arról ír, hogy a kvartóból nem a bárd, hanem a nyomdász húzott ki 100 sort, mert alulbecsülte, hogy mennyi papírra lesz szüksége a szöveg kinyomtatásához. Vickers arról is ír, hogy nincs semmi bizonyíték arra, hogy a szerző rövidítette volna meg a fóliót. Szerinte a színi társulatok döntöttek a rövidítés mellett, méghozzá azért, hogy pörgősebbé tegyék a cselekményt.

Jeles Shakespeare-tudósok és professzorok értenek egyet abban, hogy Vickers könyve nagyon megosztó lesz, de abban is, hogy érvei nagyon meggyőzőek, és újra beindítják majd a vitát a Lear király értelmezése körül.  

A Lear király azért is különleges, mert bár a hiányzó sorok mindkét változatban más helyen vannak, tökéletesen összeilleszthetőek. 300 évig az emberek csak fogták az egyik változat sorait és behelyettesítették oda, ahol a másikból hiányoztak, mondja Vickers.  A revizionisták úgy vélték, hogy a fólió hiányzó sorait maga a szerző tüntette el, de Vickers szerint a húzások nagyon károsak a darab egészére nézve.

A kivágott sorok között van például a negyedik felvonás harmadik színje, amelyben Kent gróf egy nemestől értesül Cordelia fájdalmáról. („A szégyen tiltja őt: hogy szívtelen volt
E lányától áldását megtagadni”) Vickers szerint a revizionisták úgy gondolták, hogy ez a jelenet nélkülözhető, pedig ez egy nagyon is fontos jelenet, mert azt mutatja,hogy  a király már tisztában van azzal, hogy mit cselekedett. Shakespeare azzal a szándékkal írta a jelenetet, hogy felkészítse az olvasót arra, ami még előtte van: nagyon szorosan megírt jelenet, egy szó sem felesleges benne, bárminek a kihagyása puszta csonkítás, véli Vickers.

Forrás: Guardian 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók