Batman eredettörténetét mindenki ismeri: a szülei meggyilkolása után az alvilágot sanyargató Sötét Lovaggá vedlő férfi mélyen beleivódott a popkultúrába. A DC éppen a trilógia bemutatás előtt álló záróetapjához, a Christopher Nolan rebdezte A sötét lovag: Felemelkedéshez igazította új graphic noveljének, a Batman: Earth One-nak a megjelenését (július 10. Amerikában), és akárcsak Nolan szélesvásznú produkciója, ez is újragondolja a főszereplő karakterét, történetét és közegét. Az újragondolást mutatjuk be kicsit, néhány egész oldalas képpel!
A legendás, jól bejáratott figurák kor, aktuális trendek és elvárások szerinti újraértelmezése messze nem példa nélküli a képregények világában, ahol éppen a Denevérember már 73 éve folytatja a bűn elleni hadjáratát. Mint mindenkinek, neki is megvoltak a maga korszakai, a kezdeti ponyvahős-jellegtől az ’50-es évek színes sci-fi kalandjain és a ’70-es évek nem egyszer horrorisztikus meséin át a ’80-as évek sötét és véres realizmusáig. De az Earth One más. Olyan, mint a 2000-es évek all starja volt (a máig befejezetlen All Star Batman & Robin the Boy Wonder Frank Millertől és a díjnyertes All Star Superman Grant Morrisontól), vagyis egy teljesen önálló, minden eddigi sztoritól, hét évtizednyi kontinuitástól független, minden előismeret nélkül érthető és élvezhető, külön történetet mesél el (miközben az eddigi havi sorozatok zavartalanul folytatódnak mellette tovább). Amiben különbözik attól, hogy nem egy normál széria, vagyis nem 24 oldalas, folytatásos füzetekben jelenik meg, hanem egyben, graphic novelként, azaz képregénykötetként.
Akárcsak a 2010-es, 136 oldalas Superman: Earth One, J. M. Straczynskitől és Shane Davistől, ami az Acélember eredetét gondolta újra (az ő figurája ilyen szempontból sokkal több változáson ment át az évek alatt, mint Batman, ez egy külön cikket megérne – és meg is fog), és a DC Earth One sorozatának első felvonása volt.
A fő eltérés a szokásos kánontól az volt (az olyan „apróságok” mellett, mint a 21 éves Clark Kent fiatalosabb, modernebb ruházata), hogy a főhős egy átlagember életét akarta élni benne, és csak azért öltötte mégis magára Superman gúnyáját, mert egy inváziós sereget irányító idegen lény, aki pusztulással fenyegette őt és a Földet (és aki szülőbolygójával, a Kryptonnal is végzett annak idején), rákényszerítette. A képregény ezzel reális, földhöz ragadtabb okot adott a főhősnek a szuperhősi pályafutásra, kicsit túllépve a jó neveltetésen, és az eredendő „jót akarok cselekedni” gondolaton, mint motiváción. Bár a kritikai fogadtatás langyos volt, és a kötet az olvasóközönséget is megosztotta, a Superman: Earth One az év egyik legsikeresebb graphic novelje lett (a folytatás idén novemberben érkezik).
Tekintve, hogy a Sötét Lovag karaktere egyébként is, mostanában meg főleg népszerűbb, a Batman: Earth One még nagyobb durranásnak ígérkezik, és nem csak azért, mert pont időben van, hogy meglovagolja a mozifilm körüli hisztéria hullámait. A kötet írója Geoff Johns, a DC jelenlegi kreatív igazgatója, aki leginkább Zöld Lámpás karakterének felvirágoztatásáról ismert (2004-ben indított Green Lanternje – melynek egyik nagyszerű sztorija, A kezdet titka, magyarul is kapható - máig a kiadó legstabilabban magas színvonalú, spin-offokat is szült sorozata). Emellett, Supermantől Flashig írt már szinte mindent (nem beszélve az olyan nagy „eventekről”, crossoverekről, mint az Infinite Crisis vagy legutóbb a Flashpoint), és kis dózisokban Batmanbe is belekóstolt – azonban ez lesz az első komolyabb munkája a Sötét Lovaggal. Rajzolója a letisztult vonásokkal dolgozó, gyönyörű, realisztikus látványvilágot teremtő Gary Frank, aki már többször is ütőképes párost alkotott Johnsszal (főleg Supermannel kapcsolatosan).
A Batman: Earth One célja természetesen az, hogy ne csak a DC már meglévő olvasóit nyerje meg magának, hanem hogy a kiadóhoz és a karakterhez húzzon potenciális új rajongókat is (a DC ilyen irányú törekvéseit nem sok siker koronázta az utóbbi években). Johns ezért azt ígéri, a képregény friss és modern lesz, realisztikus, földhözragadt, tele komplikált, ritkán egyértelműen jó vagy rossz karakterekkel, és új ötletekkel a Sötét Lovag világát illetően. Alfred személye és kapcsolata a főszereplővel éppúgy változásokon ment át, mint Bruce szülei és viszonyuk Gotham városához, és mint Bruce maga, a céljaival, a bosszújával, a hibáival, az emberségével együtt (ezeknek az újdonságoknak egy része már az előzetes oldalakból is nyilvánvaló – csak rá kell nézni Alfredra). És ami a legfontosabb: Johns szerint ez a Batman nem az a Batman, akit ismerünk, és az eddigi eredettörténetekkel ellentétben (amelyekben a szülei halála után körbejárta a fél világot, hogy felkészüljön az alvilág elleni harcra) soha nem hagyta el Gothamet.
Ahogy a Superman: Earth One, úgy a Batman: Earth One is folytatódni fog (persze, feltéve, hogy sikeres lesz, de ez olyan, mintha azt mondanánk: feltéve, hogy reggel felkel a Nap), a most megjelenő első kötet csak a kezdet, egy kirakós játék első darabja. Ám a végtelenített, szappanoperaszerű képregénysorozatokkal ellentétben Johns itt egy „véges” történetet akar elmesélni, ami adott számú kötetben jelenik majd meg.