Az X-Akták alkotója elárulja, hogyan írj sci-fit

.konyvesblog. | 2014. március 19. |

496061_ee1d0849fd_s.jpgNem Gillian Anderson az egyetlen, aki könyvírásra adta a fejét az X-Akták stábjából. A HuffPost részletet közölt a sorozat írójának, Sara B. Coopernek nemrég megjelent, rettentően hosszú című könyvéből (Now Write! Science Fiction, Fantasy and Horror: Speculative Genre Exercises from Today's Best Writers and Teachers), melyben a szerző leendő sci-fi, fantasy és horrortörténetek íróinak ad ötleteket.

Cooper elmeséli, hogy hétéves volt, amikor élete első szörnyhistóriáját olvasta (természetesen hónapokig nem aludt utána), majd ad néhány tanácsot, hogy mivel lehet a legtöbb álmatlan éjszakát okozni az olvasóknak. Először is, tudnunk kell, hogy mi lehet ijesztő.

Az ismeretlen – Ez magában foglal mindent, ami máshogy néz ki és máshogy viselkedik, mint mi. Cooper az Alien-filmeket hozza fel példának.

A láthatatlan – A látó ember realitásérzékének nagy része a látásból származik. Ha olyan hangot hallunk, aminek eredetéről fogalmunk sincs, máris garantált a borzongás.

A kezünkből kicsúszott irányítás – Elég, ha a szörny nagyobb és erősebb, mint mi, esetleg szuperképességei vannak, de az is ijesztő lehet, ha valaki vagy valami által manipulálva vagyunk.

A hibák, amik az életünkbe kerülhetnek – Gondoljunk csak Frankenstein szörnyére, vagy a Jurrasic Park klónozott dinoszauruszaira.

Az, ha valami elromlik – Bármi, ami ellentmond a valóság szabályainak a gyilkos gyerekjátékoktól a saját tudattal rendelkező autón át az önálló életre kelt árnyékokig, amelyeknek már az érintésétől is a lángok martalékává válhatunk.

+

Kell, hogy legyen tét – A halál és a veszteség motivál, elveszthetünk személyazonosságot, józan észt, a lényeg, hogy valakinek/valaminek meg kell halnia. Kell, hogy legyen egy ún. redshirt szereplő is a sztoriban. (A kifejezés a Star Trek gyakran áldozatul eső Csillagflotta-tisztjeinek öltözetére utal, és olyan szereplőt takar, aki nem sokkal a színre lépése után meghal.)

A most megjelent részletben Cooper egy rövid írói gyakorlatot is felvázol olvasóinak.

1. Gyűjts egy listára mindent, amitől félsz, szorongsz és bizonytalanná válsz. Találd meg a félelmed.

2. Nyilatkoztasd ki valamilyen formában.

a. Válassz egy „biztonságos” tárgyat vagy élőlényt az otthonodban (bármi lehet, a nyomtatódtól a kutyádon át a szerelmedig). Minél ártalmatlanabbnak és biztonságosabbnak látszik, annál jobb. A késről mindenki tudja, hogy veszélyes, de egy hörcsögről?

VAGY

b. Hozz létre valamit, ami szembemegy a realitással, de óvakodj az olyan elcsépelt trópusoktól, mint a vámpírok, vérfarkasok vagy zombik.

3.Válaszd ki a tétet/veszélyt

4.Írj egy novellát arról, hogy a főhősöd hogyan jön rá, hogy valami nincs rendben, és próbál menekülni vagy harcolni, vess be egy-két redshirt szereplőt, és hagyd az olvasót kétségek között.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.