A Mein Kampf e-könyv változata vezeti az Amazon Propaganda és politikai pszichológiai szekcióját, az iTunes Politika és aktuális események szekciójában pedig a tizenkettedik helyen áll. Adolf Hitler könyvének nyomtatott változatáért már nincs ekkora tolongás, eladási mutatói nem változnak, és az írás utoljára a megjelenése évében került fel a The New York Times non-fictionöket rangsoroló bestsellerlistájára.
A hirtelen támadt érdeklődés egyik lehetséges magyarázata, hogy bár a Mein Kampf számos különböző formátumban létezik, 99 centbe kerülő e-könyv változata csak a tavalyi év januárjában került piacra. Az e-könyvet egy Sao Paulo-i székhelyű cég, a Montecristo Editora jelentette meg. Kindle-változatban először 2008-ban jelent meg, akkor 1,6 dollárért kínálták. Nem sokkal ezután egy 1, 58 dollárba kerülő változat bukkant fel az Amazon Jogi thriller szekciójában, majd amikor megszülettek az első, váratlan sikerről beszámoló hírek és blogposztok, a könyv, amilyen hirtelen jött, úgy el is tűnt.
Szürke50-hatás
Egy másik magyarázat szerint Hitlert utolérte a Szürke50-jelenség, legalábbis az amerikai író, újságíró, Chris Faraone szerint. A Mein Kampf sikere a romantikus és erotikus regények által produkált megdöbbentő eladási mutatókhoz hasonlítható.
Az olvasók sosem tennék ki az adott könyvet a polcukra, nem szeretnék, ha valaki is rajtakapná őket, hogy a metrón olvassák. A digitális változatot feltűnés nélkül el lehet olvasni, majd egy titkos mappába helyezni, esetleg megnyomni a törlés gombot. Vagyis digitálisan kevésbé kínos az olvasmányélmény.
Az Amazon mindent tud
A magántulajdonúnak gondolt e-könyv olvasók nem is olyan privátak. A metrón szemben ülő utas talán nem tudja, hogy mit olvas az utastársa, de az Amazon igen. Elég csak egy pillantást vetni a Kindle felhasználási feltételeire. A könyvolvasó informálja a gigavállalatot a Kindle-ödön található digitális tartalomról – vagyis Jeff Bezos szeme mindent lát.
Az Amazon tud a könyvjelzőkről, a jegyzetekről, a kiemelésekről, az utolsó elolvasott oldalról, és talán olyan szervereken tárolja ezeket az információkat, amik „az olvasó országán kívül helyezkednek el”. Emellett „személyre szabják, és folyamatosan javítják a vásárlói élményt”, ajánlatokat küldenek más vállalkozások nevében, illetve – a jogszabályoknak megfelelően – a felhasználási feltételeiket az Amazon jogainak, tulajdonának és biztonságának megőrzésére használják fel. Nem csak az „apokalipszis egyik lovasa”, de a Nagy Testvér is figyel, és bár ezt a vásárló legtöbbször egy vállrándítással elintézi, érdemes odafigyelni, hogy milyen tételeket pakolunk a Mein Kampfunk mellé.
Az egydolláros változat
A Mein Kampf e-könyv kiadásának robbanásszerű sikerét a James Murphy által fordított, kevesebb mint egy dollárba kerülő változat hozta el 2013-ban. A kaliforniai Elite Minds ezt a filléres digitális változatot használta, hogy reklámozza a könyv drágább nyomtatott és audio változatát. A kiadó elnöke, Michael Ford örül a sikernek, de beismerte, hogy a promóció során felmerült némi morális dilemma. Éppen ezért döntött úgy, hogy visszavesz a promócióból, és hagyja, hogy a könyv azok között terjedjen, akik történelmi és tudományos érdeklődéssel, nem pedig saját szélsőjobboldali eszméik miatt vásárolják meg. Hitler e-könyve Indiában és Törökországban is igen népszerű, a 2005-ben a török olvasók körében még egy olcsó, puhafedeles változat is bestseller tudott lenni.
Az eredeti könyv 1925-ben és 1926-ban jelent meg két kötetben, és Hitler élete alatt több mint tízmillió példányban fogyott. Becslések szerint a Führer évi egymillió amerikai dollárt (ez ma kb. 12 millió dollárnak felel meg) profitált belőle, a teljes bevétele pedig kb. 152 millió dollárra tehető. Hitler halála óta a jogdíjak megoszlása vita tárgyát képezi, a vitát pedig a jelenlegi eladási mutatók csak tovább generálják. Ford az Elite Minds bevételéből olyan más termékeket támogat, amik „segítenek az embereknek”, a Montecristo Editora viszont egyelőre nem kommentálta, mire költi majd a pénzt.
Az Egyesült Királyságban egy German Welfare Council nevű, holokauszt-túlélőket segítő jótékonysági szervezet 1976 óta csaknem 500 ezer fontot kapott a Mein Kampfot kiadó Random House-tól. Miután 2001-ben a Telegraph beszámolt a dologról, a szervezetet rengeteg támadás érte, amiért elfogadta a pénzt, ezért inkább lemondtak a bevételről. A kiadó továbbra is jótékonysági célokra ajánlja a Mein Kampf eladásából származó pénzt. A második világháború után Amerikáiban a Houghton Mifflin nevű kiadó jelentette meg először a könyvet – a közfelháborodást követően ők is a jótékonykodás mellett döntöttek.
Hitler halála után a könyv szerzői jogai a bajor pénzügyminisztériumra szálltak, és bár unokaöccse, Leo Raubal profitálhatott volna belőle, a férfi nem akarta, hogy bármi köze is legyen a kétes olvasmányhoz. A bajor hatóságoknak azóta tilos bármilyen másolatot közreadni Németországban, a könyv kizárólag kutatási célokra értékesíthető. Jövőre, hetven évvel a szerző öngyilkossága után már a szerzői jogok sem kötik majd a kiadók kezét, és bárki jogosult lesz megjelentetni a Mein Kampfot.
2013 végén a bajor pénzügyminisztérium bejelentette, hogy 2015-ben egy magyarázatokkal ellátott, német nyelvű példányt jelentet meg a könyvből. Történészek már 2009 óta dolgoznak ezen a változaton.