A huszadik századi horror sötét, barokk hercege - 125 éve született H. P. Lovecraft

A huszadik századi horror sötét, barokk hercege - 125 éve született H. P. Lovecraft

iSophie | 2015. augusztus 20. |

A horrorirodalom huszadik századi nagymestere, aki óriási rajongótáborral bír, és olyan írók tartják példaképüknek, mint Stephen King vagy éppen Neil Gaiman. Ma így látjuk a 125 éve született Howard Phillips Lovecraftet, ő maga azonban nem élhette meg ezt a sikert: 1937-ben csaknem teljes ismeretlenségben, nyomorúságos körülmények között halt meg. Rövid földi pályájára gyerekkori traumák, rémálmok, testi-lelki betegségek és anyagi gondok nyomták rá a bélyegüket, legendás fantáziáját azonban a legnagyobb viszontagságok sem tudták leláncolni – legfeljebb sötétebb tartományok felé terelték.

A kis Howard 1890. augusztus 20-án látta meg a napvilágot Providence városában Winfield Scott Lovecraft és  Sarah Susan Phillips egyetlen gyermekeként. Szülei mindketten angol telepes családoktól származtatták magukat – a Phillipseknek jól menő vállalkozásuk volt, a Lovecraftek pedig ékszer-kereskedelemből éltek és szintén elég tehetősek voltak. A fiúnak azonban a kitüntetett figyelem és a jólét ellenére sem volt boldog gyerekkora, hiszen édesapja hároméves korában elmegyógyintézetbe került, és öt évvel később meg is halt – mentális problémái valószínűleg a szifilisz mellékhatásai lehettek. Az apa elvesztésekor az összetört és szintén egyre labilisabbá váló anya visszaköltözött fiával a nagyapa házába. Az idős Phillips nagy irodalomrajongó volt és több mint 2 ezer könyvet számláló könyvtárral büszkélkedett: nem csoda, hogy lassan felcseperedő unokája is hamar rákapott az olvasás élvezetére. Különösen a mitikus történetek nyűgözték le: már gyerekként falta az olyan történeteket, mint az Iliász, az Odüsszeia vagy éppen az Ezeregyéjszaka meséi. Az írásba is rendkívül korán belekóstolt, hiszen mindössze nyolcéves volt, amikor megírta első horrornovelláját. A műfajválasztás talán meglepőnek tűnhet egy kisgyerektől, a kis Lovecraft azonban nagyon is jól tudta, mi az a rettegés.

Sarah, Howard és Winfield Lovecraft

Egészen kicsi kora óta rémálmok gyötörték, melyeket ő maga csak „éjszakai terrornak” hívott. Gyakran előfordult, hogy sikítva riadt fel, és az sem volt ritka, hogy alva járt. Leggyakrabban különös, emberszerű, de kísérteties lényekről álmodott, akik addig csiklandozták, amíg meg nem adta magát. A különös teremtményeket később éji huhogány néven írásaiban is megörökítette.

Lovecraft számára azonban nem csak az éjszakák, de a nappalok is igazi lidércnyomást jelentettek. Nem szeretett iskolába járni, ahol folyton szorongott nagyhangú osztálytársai miatt – otthon viszont mindig feszült, basáskodó anyja szeszélyei keserítették meg a napjait. Sokat betegeskedett, a sok szorongás miatt valószínűleg pszichoszomatikus tünetei lettek. A középiskolában aztán valamivel könnyebb helyzetbe került: barátokat szerzett és a tudományokban is jeleskedett. Főleg a kémia és az asztronómia érdekelte – csillagász szeretett volna lenni. Azonban az iskolát végül sohasem fejezte be: egy betegség miatt (melyet ő maga idegösszeroppanásként definiált) még az érettségi előtt otthagyta az intézményt, és többé nem is tért oda vissza.

Így aztán polgári szakmát sem szerzett soha. Fiatalkorában ugyan megjelentetett néhány kémiai és csillagászati témájú cikket egyes tudományos lapokban, majd később a novelláit publikálta több helyen, főleg amatőr irodalmi újságokban, azonban hivatásos újságíró sohasem lett – és ami azt illeti, semmi más sem. Pedig a nagypapa 1904-es halálával a család nehéz helyzetbe került, és az örökség apadásával anyagi körülményeik egyre kilátástalanabbá váltak. A huszonéves Lovecraft depressziós anyjával összezárva, munka, pénz és társas kapcsolatok nélkül tengette mindennapjait.

Az anya végül 1919-ben, ugyanabban az elmegyógyintézetben halt meg, ahol annak idején a férje. Lovecraften egy kicsit enyhült a nyomás: többet írhatott, és elkezdett járni az amatőr újságírók rendezvényeire is. Egy ilyen alkalommal ismerkedett meg Sonia Greene-nel, egy sikeres kalapkereskedő üzletasszonnyal. Megszerették egymást, és 1924-ben úgy döntöttek, összeházasodnak. Lovecraft beköltözött Sonia brooklyni lakásába, és gyakorlatilag a felesége tartotta el őt. A nő visszaemlékezései szerint a harmincas író a nászéjszakájukig szűz volt, és bár az esemény előtt több szexualitással kapcsolatos könyvet is elolvasott, egész házasságuk idején gátlások gyötörték, sosem tudott feloldódni a szerelemben. Sonia az anyával való túl szoros kapcsolatát okolta emiatt.

Jobbra Lovecraft, középen Sonia Greene

Az asszony kalapüzlete nem sokkal a házasságkötésük után tönkrement, Sonia pedig beteg lett, így sem a férjét, sem önmagát sem tudta eltartani többé. Lovecraft lelkiismeretes házastársként próbált segíteni a feleségén, azonban a munkatapasztalat hiánya miatt csak alacsonyrendű hivatalnokállásokat kapott, melyek rosszul fizettek, és egyébként sem bírta őket sokáig. Bár ekkoriban ajánlották fel neki a Weird Tales ponyvamagazin főszerkesztői székét, Lovecraft a lap chicagói székhelye miatt visszautasította az ajánlatot: azt állította, ő már túl öreg a költözéshez. 34 éves volt.

A betegségből felépülő Sonia jóval rugalmasabbnak bizonyult, mint a férje, és egy állás miatt hamarosan Clevelandbe költözött. Bár hetente küldött Lovecraftnek pénzt, az író mégis nyomorgott Brooklynban, és mivel időközben lassan elhidegültek egymástól, a férfi nemsokára hazaköltözött a nagynénjéhez Providence-be.

Társas kapcsolatai újra lecsökkentek, és Lovecraftre még inkább jellemző lett a vámpír-életmód: nappal többnyire aludt, éjszaka pedig írt. Külsejében is a vérivókhoz hasonlított: magas volt, vékony, arca pedig mindig falfehér. A társaság iránti igényét személyes kapcsolatok helyett kiterjedt levelezésében élte ki: élete során több, mint 80 ezer levelet írt, és olyan írókkal tartott fenn távbarátságot, mint a Conan, a barbárt jegyző Robert Howard vagy éppen a Pszicho szerzője, Robert Bloch. Íróbarátaival rendszeresen küldtek egymásnak szövegeket, és természetesen véleményezték is a másik írásait. Bloch-hal még egy kis játékba is belebonyolódtak: Bloch az egyik novellájában megölte a Lovecraftről mintázott szereplőt, mire bosszúból Lovecraft is írt egy történetet, melyben viszont Blochnak kellett elhaláloznia.

Lovecraft valamikor a harmincas évek elején New Yorkban

Lovecraft az 1926 és 1933 közé eső időszakban élte a legtermékenyebb írói korszakát; ekkor írta többek között a Cthulhu hívását, a Pickman modelljét és a Rémület Dunwichbent is. Egészségét és anyagi helyzetét tekintve azonban életszínvonala egyre csak romlott. Annyira rosszul élt, hogy sokszor még a levelek postaköltségének a kifizetése is gondot okozott a számára, és bizony nem egyszer a saját szájától vonta meg a falatot azért, hogy mégis feladhassa a küldeményeket. 1937-ben aztán vékonybélrákot diagnosztizáltak nála, mely feltehetően a sok éves koplalás és a krónikus alultápláltság miatt alakulhatott ki. A kór pillanatok alatt végzett vele: március 15-én, rengeteg szenvedés után meghalt.

Írói példaképe mindig Edgar Allen Poe volt, azonban mesterétől eltérően az ő történetei egy mitikus, képzeletbeli világban játszódnak. Szereplőinek az ismeretlen iszonyattal, vagyis furcsa és ijesztő emberfeletti lényekkel kell szembesülniük, megismerve Földünk ősi és rettenetes Mítoszát. Művei a klasszikus rémtörténet, a sci-fi és a fantasy határvidékén mozognak, és mindig megborzongatják az olvasót. Bár Lovecraft életében a történeteit csak a barátai és az amatőr ponyvaújságok előfizetői olvasták, halála után egyre több novellája vált ismertté, köztük a máig leghíresebb írása, a Cthulhu hívása is – az általa megteremtett történetkört ezért a Cthulhu-mítosznak szokás nevezni. A Cthulhu-mítosz lényege, hogy a Földet valaha ősi lények, a Nagy Öregek uralták, akik azóta sem akarnak mást, mint visszajönni és elpusztítani az emberiséget. Lovecraft világa rengeteg filmet, zenét, képregényt, szerep-, illetve videojátékot inspirált, és mára a popkultúra megkérdőjelezhetetlen tényezőjévé vált. Az írót olyan szerzők vallják mesterüknek, mint Neil Gaiman vagy éppen Stephen King. Utóbbi szerint Lovecraft „a huszadik századi horror sötét, barokk hercege” volt, aki nélkül a horror történetírás ma valószínűleg sehol sem tartana.

Képek forrása: hplovecraft.com

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!