Van egy könyvtár Dél-Kaliforniában (ez a Santa Ana Közkönyvtár), amely egy barátságos robotot alkalmaz. A cél, hogy így segítsék az autista gyerekek tanulását, és megkönnyítsék számukra a kapcsolódást a külvilághoz.
Az Egyesült Államokban minden 36 gyerek közül egy autizmus spektrumzavarral él. Köztük van a négyéves Luke Sepulveda is, aki az anyjával rendszeresen látogatja a Santa Ana Közkönyvtárat. Utóbbi egyike annak a nem túl nagyszámú amerikai könyvtárnak, amely robotot alkalmaz, a cél pedig az autista gyerekek megsegítése.
Luke Sepulveda anyja azt mondta, nagyon szeretné, ha a fia kommunikálna a környezetével, és a könyvtári robot segít neki ebben. Az anya szerint általában nagyon nehéz megítélni, hogy a fia a különböző helyzetekben és terekben hogyan fog reagálni, így azt sem tudta előre megmondani, hogy mit szól a robothoz, de már annak a tudata is boldoggá tette, hogy a robot egyáltalán felkeltette a fia figyelmét.
A könyvtár munkatársa szerint a robot azért jó választás ilyen esetekben, mert működését következetesség jellemzi. Míg az embereknek érzelmeik vannak, elfáradhatnak, frusztráltak lehetnek, addig a robotok minden egyes alkalommal ugyanazt a választ adják, ugyanúgy reagálnak, és nem kritikusak.
Nem ritka amúgy, hogy a könyvtárak formabontónak tűnő megoldásokkal segítik a gyerekeket. A világ számos pontján lehetőség van például arra, hogy kutyákat alkalmazzanak az olvasás gyakorlására. Egy kutya ugyanis nem ítélkezik, ezért az olyan gyerekek is szívesen olvasnak fel egy terápiás kutyának, akik máskülönben nehezen vagy akadozva olvasnak. Egy korábbi kutatás arra jutott, hogy javult az olvasási készségük azoknak a 7-8 éveseknek, akik nyolc héten keresztül minden héten tizenöt percen keresztül olvastak fel egy kutyának. Erről itt írtunk bővebben:
Kutatások igazolják, hogy a gyerekek jobban teljesítenek, ha nem egy felnőttnek, hanem egy terápiás kutyának kell felolvasniuk.
Tovább olvasokForrás: CBS News