Milyen játékot, könyvet adjunk a gyerek kezébe, ha nem akarjuk, hogy a képernyő előtt teljen a napja?
Könyves Magazin

Milyen játékot, könyvet adjunk a gyerek kezébe, ha nem akarjuk, hogy a képernyő előtt teljen a napja?

Az októberi napok hirtelen sötétedése miatt a gyerekek hamarabb hagyják ott az udvart, egyre kevesebb a szabadban töltött idő. Szülőként olykor kihívást jelent, hogyan kössük le őket. Milyen eszközt, játékot, könyvet adjunk a kezükbe, ha nem akarjuk, hogy a képernyő előtt teljen az idejük? Magyarósi Éva képzőművész, animációs rendező cikke. 

Szülőként az a célom, hogy megtaláljam az egyensúlyt a digitális tartalmak fogyasztása és az azon túli világ között. Nem vagyok az az anyuka, aki teljesen eltiltja gyerekeit a számítógép használatától, hiszen ebbe születtek bele. Amit tehetek, hogy érdeklődéssel figyelem minden rezdülésüket: a hazahozott szavakat, amikbe egyre több szleng és sok a digitális világra utaló kifejezés is ékelődik.

A felgyorsult tartalomfogyasztási mintázatok egyébként már a gyerekeknek szánt rajzfilmek esetében is megfigyelhetők. Amikor összevetjük egy régi és egy új animációs mese szerkezeti felépítését, megállapíthatjuk, hogy a vágások, a váltások, a történeti csavarok egyre gyorsabbá, érzetszerűbbé váltak. 

Az egyre gyorsuló tempót látva kérdésessé vált, hogy

miként tudjuk felhívni a gyerekek figyelmét a lassabb tempójú, de mélyebb észlelések iránt?

Hogyan mutassunk nekik gyönyörű festményeket, illusztrációkat, installációkat, szobrokat? Hogyan mutassuk meg betűk és szavak hatalmát egy könyv által?

Nem minden szöveg szórakoztató, amivel iskolás korú gyermekeim találkoznak. Gyakran kérem őket, hogy rajzoljanak le egy jelenetet a kötelezően olvasandó szövegekhez kapcsolódva. A rajzolás állapota feloldja a nehézségeket. Sokszor rajzolok meg én is a szemük láttára egy jelenetet. A közös jelenetrajzolások könnyeddé teszik a bonyolultabb összefüggések megértését is. Az elkészült rajzok aztán kikerülnek “A hét rajzai” nevű falra, ahol az alkotások váltakozó táncával hivatkozni tudunk még később is egy-egy olvasott mondatra, vagy megtanult versrészletre.

De mi van azokkal a szülőkkel, akiknek nincsen idejük ezzel ilyen intenzíven foglalkozni, de szeretnének célirányosan, hatékonyan haladni, a gyerek kezébe nyomni egy jó könyvet, digitális tartalmat? Konkrét lehetőségként itt van például a Bookline Kids csapata, akik régóta szívükön viselik ezt az ügyet, és hónapról hónapra ajánlanak kiemelt tartalmakat. Idén októberben a Menő erőgépek című könyv az egyik kiválasztott.

Line Halsnes: Menő erőgépek
Ford.: Iván Andrea, Scolar, 2023, 56 oldal
-

Az alkotás alapját a nagyon pontosan megrajzolt, mégis gyermekek által jól befogadható illusztrációk adják. A kötet képben gazdagabb, mint szövegben, ennek igazi áldásosságára csak az utóbbi időben jöttem rá. Az ilyen típusú könyveket ugyanis bátran ajánlhatom már a 3-4 éves korosztálynak, de kifejezetten hasznos tud lenni azon iskolás gyerekek esetében is, akiket még nem ragadott el az olvasás.

Egy ilyen könyv olvasása magabiztosságot ad a gyereknek.

Sikerélményt is, mert elmondhatja, hogy elolvastam ezt a könyvet. Nem is terheli le őket, mert olvasás közben a jól eltalált képek lendítenek a gyerek fáradtságán is.

Szeretettel ajánlom hát ezt a könyvet a 3-8 éves korosztálynak, akik szeretik a képes keresőket, akiket lenyűgöznek az apró részletek, és pillanatnyi jövőképük közé tartozik a menő erőgépekkel való munkavégzés.