Bánfi Csilla: Hosszú folyamat az értő olvasástól eljutni az alkotó olvasásig
ro

Bánfi Csilla: Hosszú folyamat az értő olvasástól eljutni az alkotó olvasásig

Bánfi Csilla a kezdetek óta a Bookline Kids zsűritagja, könyvtárpedagógus munkájából adódóan pedig napi szinten látja és tapasztalja, miket olvasnak a gyerekek és milyen könyveket keresnek a szülők. A szakember legutóbb Tim Cooke Találmányok könyve című kötetét emelte ki a programban, amely a történelem negyven jelentős innovációját mutatja be színesen és játékosan. Bánfi Csillát az emlékezetes ismeretterjesztő gyerekkönyvekről kérdeztük, és természetesen kíváncsiak voltunk arra is, napi munkája alapján mit tapasztal, hogyan és miket olvasnak a gyerekek.

Bánfi Csilla azt mondja, nem szereti azt a mondatot, hogy a fiatalok nem olvasnak, nem szeretnek olvasni. „Jelenünkben olyan hatalmas mértékű szöveg zúdul ránk, ami teljesen más hozzáállást igényel az olvasás tanításában, az olvasóvá nevelésben. Hosszú folyamat az értő olvasástól eljutni az alkotó olvasásig, ebben a pedagógusok mellett a szülők, a könyvtárosok is sokat segíthetnek” - hangsúlyozza.

Tim Cooke: Találmányok könyve
Ford.: Dr. Molnár Csaba, Kolibri, 2022, 112 oldal
-

A Találmányok könyve témáját tekintve egyszerre hálás és nehéz, hiszen komplex, egyben érdekfeszítő dolgokat igyekszik elmagyarázni a gyerekek nyelvén. Mi fogott meg benne, mennyiben más, mint a hasonló, gyerekeknek szóló tényirodalmi könyvek?

A Találmányok könyve a konkrét információt kereső, pásztázó olvasásra kiváló - a gyerekek természetes érdeklődésére építve, a mindennapi élethez kapcsolódik. Nem az elejétől a végéig olvasunk egy enciklopédiát, hanem az adott témában, megfelelő tagolással ad életkori sajátosságnak megfelelő nyelvezettel információt. Tematikus tartalomjegyzék, széleskörű ismeretek találhatók benne. Az illusztrációk felismerhetőek, kifejezőek, a színek nem harsányak.

-
  

Van olyan ismeretterjesztő gyerekkönyv az elmúlt évekből, amely különösen emlékezetes volt számodra?

Az elmúlt évekből az egyik kedvencem volt a Világlátó a Manó Könyvektől, a másik pedig, aminek az értékelését most küldtem be, a Szórakoztató tudomány című sorozatból a Tengerek és óceánok a Napraforgó kiadótól. Ezeknek a köteteknél a legfontosabb, hogy nem egyszer veszi a kézbe a gyerek, hogy az elejétől a végéig elolvassa, hanem életkorától, érdeklődésétől, előzetes ismereteitől függően többször kézbe veheti, ismereteit mélyítheti.

Munkádból adódóan nyilván olyan gyerekekkel találkozol főleg, akik szeretnek olvasni. De szakemberként mit tudsz tanácsolni azoknak a szülőknek, akiknek a gyerekei nincsenek oda az olvasásért - ezek a szülők hogyan tudnak segíteni a gyerekeiknek?

A megfelelő könyvet adják a kezükbe. Felejtsük el azt a mondatot, hogy úgysem olvassa el! Induljunk ki abból, hogy elolvassa és megismeri az olvasás élményét. Ez nem biztos, hogy a nagyon reklámozott könyvek egyike lesz. Nézzük meg, hogy mi érdekli (egyáltalán nem biztos, hogy az, ami a szomszéd gyereket). Szánjunk időt a böngészésre a könyvesboltban, a könyvtárban. Hallgassunk a szakemberekre. Vigyázzunk az életkori sajátosságra, életkorban ne célozzunk az ajánlottól nagyon felfelé. Lefelé pedig pláne ne.