Lassan elérkezik az évnek az az időszaka, amikor még a nyárban vagyunk, de fél szemünk kétségbeesetten az iskolakezdés felé tekint; amikor minden gyerek lába nő egy méretet és a megfelelő méretű cipők mellett beszerezzük az iskolai holmikat is. Mikor pedig az összes cucc bekészítve várja az iskolakezdést, már „csak” a gyerekeket kell visszazökkenteni az évközi kerékvágásba. Olyan könyveket válogattunk, amelyek segítségével zökkenőmentesebb lehet az átkelés a varázslatos és végtelen nyárból az őszi hétköznapokba a kisiskolás korosztállyal.
1. Balázs Ágnes: Egy elsős varázsnaplója
Minden kisgyermek nagy izgalommal várja, hogy első osztályba lépjen. Rengeteg új élmény vár rá, amelyek feldolgozásában nagy segítséget jelent, ha elmesélheti, lerajzolhatja az átélt eseményeket. Lufi történeteit meghallgatva - Metzing Eszter illusztrációi segítségével - a kisiskolás megoszthatja szüleivel a saját élményeit, és a varázsnapló feladatait követve rögzítheti is azokat.
2. René Goscinny: Nicolas az iskolában
Az iskolába a haverok miatt érdemes járni. A kis Nicolas tudja ezt jól, ezért aztán nagyon szereti az iskolát, különösen a tízperceket. Ámbár náluk az órák sem sokban különböznek a szünetektől, a tanító néni, az igazgató és Tüktoj, a felügyelő tanár sokat tudna erről mesélni… A népszerű francia szerzőpáros, az író Goscinny és a humoros rajzok készítője, a nemrég elhunyt Sempé klasszikus könyvsorozatának második kötetében tizenhét újabb humoros történet olvasható Nicolas és haverjai "ártatlan" csínyeiről.
3. Tamás Zsuzsa: Mimi az iskolában
Ismered Kicsi Mimit? Netán együtt jártatok óvodába? Vagy most találkoztok először? A már nem is olyan kicsi Mimi megkezdi az iskolát! Tarts vele az első osztályba! Fedezzétek fel együtt, miben különbözik az iskola az óvodától!
Mimi legújabb meséiből megtudhatod, mi az a titkos lesszabály, milyen egy szemvizsgálat, és hogyan lesz ajándék egy „ledolgozós” nap. Érdekel, hogy Mimi focizni vagy rajzolni jár délután? És az, hogy mivel lehet szerepelni a Ki mit tud?-on? És tényleg: ki mit tud? Számtalan kérdés, amivel egy iskolásnak szembe kell néznie.
Tamás Zsuzsa a Kicsi Mimi-sorozatban megszokott érzékenységgel mesél iskolásokat érintő témákról, amit az illusztrátor Horváth Ildikó - szintén megszokott - különleges képi világa egészít ki.
4. A világ legrosszabb osztálya tovább rosszalkodik
A 4. b a világ legrosszabb osztálya. Stanley-t és legjobb haverját, Mandzsitot ez persze nem aggasztja, nekik ugyanis BOMBABIZTOS tervük van rá, hogyan ússzanak meg mindent, hogyan legyenek a világ legjobb udvari ügyeletesei, és hogyan mentsenek ki egy pingvint az állatkertből. Hogy ehhez meg kell szegniük a házirend néhány… vagy inkább jó néhány szabályát? Annyi baj legyen! Vigyázat! Nyomokban halrudacskás-uborkás szendvicset, áradó vécélét és éhes pingvint tartalmaz.
5. Békés Márta: Imbolygó Iskolabolygó - versek a suliról
Békés Márta gyakorló pedagógusként tökéletesen ismeri a diákok szóhasználatát és mindennapi problémáit. Új verseskönyve az általános iskolások, tanárok és szülők körében egyaránt népszerű Iskolabolygó című kötet átdolgozott, kibővített kiadása Ritter Ottó humoros rajzaival, Vekerdy Tamás értő ajánlásával.
6. Davide Cali: Azért nem írtam leckét, mert...
Mostantól nem gond, ha már kifogytál a kifogásokból és semmi nem jut eszedbe az elmaradt lecke miatt! Jöhet a kertben landoló repülő, az eltévedt pingvin, a húsevő növény, vagy válaszd a szökött rabokat, a párbajokat és az óriásgyíkokat.
Vicces magyarázatok, még viccesebb illusztrációkkal minden kisiskolásnak! (Tanárok kizárva!)
7. Kózsánné Tóth Marianna: Kreatív Tanulási Módszerek
Az iskolában töltött időszak nagyon fontos része a gyerekek életének. Az oktatásnak nem csak ismeretátadásra, hanem életük megszervezésére, a tudatos tervezés elsajátíttatására kell fókuszálnia. Ennek a munkafüzetnek a segítségével a gyerekek megismerkednek a tanulási önismeret fogalmával, a jövő lehetőségeiről. A gyakorlatok segítségével fontos információkat kapnak a célteremtés, a tudatos jövőkép tervezése mellett, az önértékelés, az érzelmek és a hatékony stresszkezelés összefüggéseiről is. A szerző által kidolgozott módszer segítségével a munkafüzet feladatain keresztül a gyakorlatban is kipróbálhatják, hogyan lehet mindezt eredményesen alkalmazni. Csoportmunka és szituációs gyakorlatok formájában gyakorolhatják, milyen konkrét módszerekkel járulhatnak hozzá a tudatos önfejlesztéshez, az önértékelés javításához, a szorongás és feszültség csökkentéséhez, a szociális kompetencia növeléséhez.
8. Davide Cali: Azért késtem az iskolából, mert...
Minden csak egy csapat hangyával kezdődött... Atán jöttek a gonosz nindzsák, a rémisztő táncosnők, a titokzatos vakondemberek és még annyi minden közbejött...
Kifogások kifogások hátán, vicces rajzok egy könyvben, melyre mindenkinek szüksége lehet, aki valaha is elkésett már a suliból!
9. Vadadi Adrienn: Leszel a padtársam?
Nem maradhat le a listáról Vadadi Adrienn (szerző) és Pásztohy Panka (illusztrátor) klasszikusa sem, melyben a jól ismert ovisok – Lea, Peti, Maja, Ákos, Dorci, Dani – iskolába mennek! Persze, vannak új gyerekek is: a mindentudó Eszti, az icipici Fülöp, Árpi, az álmodozó, Soma, a vagány. Ki félénken lépte át az iskola küszöbét, mint Maja, ki magabiztosan, mint Lea, de egy biztos: mindannyiuknak rengeteg újdonságot tartogatnak az elkövetkező hetek!
Mert bizony itt már órák vannak és órarend, jelentkezés váltja fel a bekiabálást, testnevelés van torna helyett, az ebédlőben sem tesznek mindent a gyerekek elé. Szép lassan a rajzolás, ugrándozás és sok-sok érdekes játék közepette írni, olvasni, számolni is megtanulnak az újdonsült elsősök, akik hamar rájönnek: az iskolában éppen olyan jó lenni, mint az oviban! Minden alsós polcán ott a helye!
10. A Pál utcai fiúk - Rajongói kézikönyv
Ki volt a híres ál-Nemecsek? Miért szerepel olyan kevés nő a történetben? Hányan vannak a Pál utcaiak, és hányan a vörösingesek? Hogyan járhatott egy osztályba a tizennégy éves Boka és a tizenegy éves Nemecsek? Mit ehettek, mit játszhattak a korabeli gyerekek? Milyen filmek készültek a könyv alapján? Molnár Ferenc világhírű ifjúsági regényét minden magyar gyerek olvasta - vagy el fogja olvasni. Mészöly Ágnes remek stílusban megírt, rajzos-képes kézikönyvéből megismerhetjük a regény elő- és utótörténetét, az események történelmi és társadalmi háttérét, valamint legfontosabb helyszíneit: a grundot, a Füvészkertet, és persze a korabeli Józsefvárost. A kötetben számos szórakoztató és tanulságos teszt is található, amelyekből kiderítheted, hogy te vajon melyik csapatba tartoznál, okosabb vagy-e, mint egy korabeli ötödikes, és vajon mit tettél volna az egyes szereplők helyében? Rajongóknak (is) kötelező!
+1 Iskolás vagyok! - szerepjáték
Tudod, mi történik az iskolában egész nap? Hogyan kell jelentkezni, mi az a szünet, mi való egy iskolatáskába? Hogy merre van jobbra és balra? Most eljátszhatjátok, hogy milyen iskolásnak lenni: összeállíthatjátok a saját órarendeteket, kioszthatjátok a füzeteket, feladatokat oldhattok meg önállóan és csoportban, tarthattok egymásnak tanórákat. Miközben a gyerekek a szerepjátékon keresztül szórakozva beletanulnak az iskolai teendőkbe, fejlődnek mindazon készségeik és a feladatrutinjuk, amelyek az első-második osztályban a legfontosabbak: a téri tájékozódás, a hangok elkülönítése, a mennyiségek ismerete, a környezetünk jellemzőinek felismerése, a kis és nagy mozgások koordinációja. Ebben a társasban az is részt tud venni, aki nem szeret sokat egy helyben ülni, mert rengeteg mozgásos feladatot tartalmaz. Nincs vesztes és nyertes, itt mindenki részt vesz az „órákon”, és mindenki megmutathatja, miben ügyes! A 2-6 fővel játszható játék tantárgyakhoz (olvasás, írás, matematika, környezetismeret, ének, rajz, testnevelés) kapcsolódóan 5 feladatos füzetet tartalmaz, összesen több mint 100 feladattal, amelyek az elsős kerettantervnek megfelelően kerültek kialakításra.
A játék tartalma: 5 feladatos füzet, 1 szabályfüzet, 90 színes kártya, 1 letörölhető órarend, 12 letörölhető kártya, 5 színes filc törlővel és 4 csomag színes gyurma.