Mi köti össze azokat, akik idegenek saját létezésükben?

.konyvesblog. | 2019. július 02. |

schein.jpg

Kiefer, a magányos és elszigetelt kisvárosi számtantanár fokozatosan kénytelen rádöbbenni arra, hogy addigi élete és hivatása tarthatatlan és értelmetlen. Mindezt jegyzeteiben akkurátus pontossággal rögzíti is. Egykor tehetséges matematikusként önként döntött úgy, hogy könyvtáros nővérével vidékre költözik, és a helyi középiskolában kezd tanítani. 

Schein Gábor: Megleszünk itt

Magvető Könyvkiadó, 2019, 268 oldal, 3699 HUF

 

A csodabogárként elkönyvelt férfi nővére és munkája elvesztése után felszámolja korábbi életét, és egy város széli viskóba húzódik, hogy befejezze emberkísérletét - saját magán. A regény másik szála egy negyven felé közeledő házaspár krízistörténete. A tördelőként dolgozó Ágnes és férje, az akaratos ügyvéd, Zoltán házassága boldogtalan. Nem értenek szót egymással. Két tökéletesen ellentétes alkat, mégis elszakíthatatlanul összetartoznak. A nő gyerekükkel a férfi apjához költözik a város melletti tanyára. Kiefer itt találkozik Zoltánnal és Ágnessel, a találkozások pedig őt is megváltoztatják.

Schein Gábor sűrű szövésű, több szálon futó regénye arra a kérdésre keresi a választ, mit kezdhet az ember az életével; mi választ el és mi köthet össze embereket, akik szomszédai egymásnak, ugyanakkor idegenek a saját létezésükben.

Olvass bele:

Akkor én kivel élek?

Ágnesnek sikerült túltennie magát az előző este történteken. Muszáj volt. Lábujjai előző nap riadtan markolták a konyhaasztal alatt egy égszínkék papucs szakadt bélését. A keze az asztalon vértelen és hideg volt, mintha percekig jeges vízben ázott volna. A szemközti széken Zoltán, a férje ült, ő beszélt. Állandó izzadságszaga mellett nehéz volt megmaradni. Mély, erős hang, apró hisztérikus csúszásokkal.

– Nem értem, mit akarsz. Ha beleszakadok se értem. Én persze egy bunkó vagyok. Ezt mondjuk akkor is tudtad, amikor hozzám jöttél, csak akkor még tartott a parasztromantika.

A konyhaasztal este is kapott fényt az udvar felől. Túl voltak már a vacsorán, a piszkos tányérok még ott hevertek előttük.

– Ha volnál szíves most az egyszer egy csöppet segí-teni. Mi a fenét jelent az, hogy törékenység? Meg hogy szabadság? Mi a fenét?

Ágnes a gyerek szobája felé nézett.

– Mért nem mondod meg egyszerűen, mit akarsz?

A mondat végén Zoltán szemöldöke kissé felszaladt.

– És mi az, hogy neked egyedüllétre lenne szükséged, meg hogy meg szeretnéd találni azokat a tevékenységeket, amelyekben örömödet leled? Hát mondtam én valaha, hogy ne csináld ezt vagy azt? Tőlem aztán oda mész, ahova akarsz.

– Halkabban.

Tornázni a barátnőddel. Gitározni, bánom is én. Ki akadályoz ebben? Szerintem te ködösítesz. Egy kibaszott ködgép vagy, kedvesem. Egy hatalmas ködgép. Én meg persze egy büdös paraszt. Mért nem azt mondod inkább, hogy megtetszett egy pasi?

– Halkabban!

– Mert azt legalább megérteném. De ez meg mi a ló-fasz? Hogy nem értem a nyelvedet. Mert neked még nyelved is van. Meg hogy meg szeretnéd élni a saját érzéseidet. Hogy tudd, mit érzel egyáltalán. Hát én menten lebabázok. Nem tudja, mit érez. Akkor én kivel élek? Hm? Ki az édes kisfaszommal?

A nő nem szólt. Az arca olyan lett, mint a tél. A két szeme egy-egy jeges ág.

– Az ilyen lélekvájkálásokat én nem bírom. A szarban vájkálni?

A nő arca lángra lobbant.

– Jó, ne haragudj. De vannak nálunk sokkal sze-rencsétlenebb emberek. Te meg itt. Szerintem mind a kettőnknek megvan a dolgunk. A gyerek mindent megkap.

– A gyereket hagyd ki!

– Pont, hogy nem hagyom ki. Neked csak az a dol-god, hogy ott legyél mellette. Meg hogy kinézzen valahogy a ház. Hogy az újságnál mit csinálsz, az engem nem érdekel. Megvannak a céljaink. Nem állhatsz ki a sorból. Az ember szerintem ne álljon ki a sorból. A sor azért van, hogy beálljunk, és ne álljunk ki. Ennyi. Na de hát én csak egy bunkó vagyok. Nincsenek ugyebár érzéseim. Meg zongorám se volt gyerekkoromban.

A hideg kéz megmozdult az asztalon. De ez már a roham vége volt. Kimerültség, harag, dühöngő kétségbeesés. Miért nem vagy olyan, mint én? Miért vagy te ennyire más? Csönd jött, végre csönd.

Az nem lehet, hogy ezek a szavak jelentsenek valamit. Véletlenszerűen lettek kiválogatva a kimondható, de jelentéstelen mondatok szemétdombjáról, és oda is kerülnek vissza. A konyhában sehol nem volt belélegezhető levegő, csak Zoltán izzadságszaga.

Reggel nehéz volt fölébredni, elkészíteni a gyereknek a reggelit, elindítani az iskolába. Aztán délelőtt a szerkesztőségben jól érezte magát. Telefonok. Az előző este régen volt, elmúlt. Ágnes magas sarkú, fekete szandáljában egyforma koppanásokkal haladt lefelé a néptelen Szendrő utcán. Csend volt, nyári csend. A forróság csendje. A mozdulatlan időé. Amikor végre maga lehetett. Ám egyszer csak az utca aljáról sírásszerű hangot hallott. Mint egy pólyás sírása, olyan volt. Halk sírás, szinte csak vinnyogás. Az utca teljesen üres. Sehol semmi mozgás. Nem nyílott ki sehol egy kapu, sehol egy ablak, nem fordult be egyetlen autó sem a sarkon. Csak a vinnyogás hallatszott. Halk nyüszítés.

Miért nem tud egy nap úgy véget érni, hogy nem történik semmi? Jó unalmasan. Hogy az embernek ne kelljen semmit magába temetnie, ne kelljen befognia a fülét, a szemét, ne kelljen tömködnie a szívébe az elégedetlenséget magával. Hogy csak úgy átszeljen egy napot, mint egy sárkányrepülő a felhőtlen, üres eget.

Olyan szépen tudnak repülni a sárkányrepülők.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!