Beleolvasó feldmár

Büky-Feldmár: A barna tehén fia - részlet

Könyves Magazin | 2010. október 01. |

Büky Dorottya-Feldmár András: A barna tehén fia, Jaffa kiadó, 2010, Budapest

Két dolgot a mesékről fontos tisztáznunk, ahhoz, hogy tovább mehessünk. Az egyik az az evidencia, hogy a mese eredendően nem gyerekműfaj, és mi egy pillanatig sem gondoltunk rá úgy, mintha gyerekeknek volna címezve. A beszélgetéseink is csak nagykorúaknak való olvasmányok, a nagykorúság pedig nem életkor kérdése. A másik fontos axiómánk, hogy a mese lényege az élő kommunikációban van. A mese adja magát, hogy használjuk, éljünk vele. Egy elméleti ábrát fontosnak tartok itt, ez a kommunikáció nagyon egyszerű sémája, ami azt mutatja, ahogy elindul az üzenet, módosítja maga körül a világot, aztán visszamegy a feladóhoz.

Ezzel az ábrával szeretném aláhúzni, hogy kultúrateremtő, közösségformáló folyamattal van dolgunk, és, hogy lehet a mesemondást-mesehallgatást spirituális kommunikációként is értelmezni (1) , ahogy ezt teszik is néhányan.

FA: – „Ahol ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük” (2)– ezt Jézus mondja, és azt jelenti, hogy nem csak te vagy és én vagyok, hanem kinyílunk a Mi-re, és ezzel közöttünk lesz valami, ami több, mint, amit egyenként, külön-külön tudnánk. Az igazi beszélgetésben nem egymást akarjuk meggyőzni, hanem megjelenik közöttünk ez a valami, egy meghökkentő új gondolat, vagy igazság, és ez megváltoztatja mind a kettőnk életét.

BD: – A mese a hagyományok, tapasztalatok, szokások, sokféle tudás raktára. Csak a körvonalakat őrzi, a lenyomatát valaminek, ami valaha igazi volt, de mára már csak emlék. A bronzkorig vagy az ázsiai rokonokig futhatunk ősi hitvilágok nyomán (3), és kereshetjük a magyar népmesékben a sámánok, táltosok nyomait. „Ha az oly igen nemes magyar nemzet az ő származásának kezdetét és az ő egyes hősi cselekedeteit a parasztok hamis meséiből vagy a regösök csacsogó énekéből mintegy álomban hallaná, nagyon is nem szép és elég illetlen dolog volna.” – írja Anonymus a Gesta Hungarorum elején, és ebből az egy mondatból is pontosan tudjuk, hogy neki ehhez nem volt kedve. A jelentések felhígultak, a tartalom homályosulásával dísszé, szórakoztató elemmé vált az, ami egykor egy világkép volt. Mégis a nyomait fellelni a mesében borzongató izgalom. Legalább is nekem. A mesekutatás amúgy érdekes hetevenhét ágú fa, rengeteg nemes- és vad hajtással. A bibliográfiában és a website-on összegyűjtöttük a fontosabb olvasnivalókat, akit érdekel, nosza.

FA: – Én úgy nézem a mesét, mint egy álmot, amiben semmi sem véletlen. Hüpnosz az alvás istene Thanatosznak a halálnak az öccse. Ez a mese már az első mondataival hipnotizál minket. Felszínes hipnózisban nincs „kikapcsolva” a realitásorientáció, azaz az ember tudja, hogy mi történik körülötte. Ilyenkor is megtörténhet sok minden, de mégis más, mint a mély transz, amikor a hipnotizált ember teljesen elveszíti a realitás-orientációját, halvány gőze sincs, nem is lehet, hogy mi történik körülötte. A hipnózis arra szolgál, hogy átsegítsen más tudatállapotokba, ahol bármi lehetséges, minden megtörténhet. A hipnotikus indukciónak számtalan módja ismert. A legegyszerűbb a visszaszámlálás, a tudat fókuszálása a csökkenő számokra: 20-19-18, egészen a 0-ig. Ezt használhatjuk önhipnózisban, autogén tréningben is. De az is jó, ha erősen koncentrálunk a hetvenhét ágú cserfára. A mesemondó fraktális képet vetít, amivel a tudatot magához vonja, strukturálja, a csodára vagy borzalomra kinyitja. Alapvetően kétféleképpen lehet hipnotizálni: a jó hipnotizőr lehet anyai, de lehet apai is. Az anyai módon hipnotizáló elaltat, elringat, elandalít, míg az apai hipnotizőr parancsol, fenyeget, ahogy itt is. Mindkét út transzba visz, a tudatot a hétköznapiságból eltéríti. A fenyegetés, a félelem, a stressz, amit a mesélő használ, erős motiváció lehet.

BD: – Valami segítséget azért kéne adnunk, nem? Én nem akarom, hogy ennek a könyvnek az olvasói megijedjenek, vagy elborzadjanak, nem akarom, hogy fennakadjanak, mert nem akarnak, vagy nem tudnak olyan játszóteret berendezni az agyukban, ahol bármi lehetséges. Valamit mondanunk kéne, valahogy át kéne segíteni az olvasókat azokon a sokkokon, megbotránkozásokon, pironkodásokon, amiket ennek a mesének, meg a mi beszélgetésinknek az elolvasása jelent majd.

FA: – A jó terapeuta soha nem akar segíteni. A segítés viszi az embereket a pokolba. Legyenek idegesek, szorongjanak, botránkozzanak meg, fürödjenek az adrenalinban. Egy könyvet mindig be lehet csukni. Krisnamurti tiszteletére egyszer adtak egy vacsorát, ahol Laura Huxley felállt, és tósztot mondott. Többek között arról beszélt, hogy micsoda nagyszerű Krisnamurti, hogy ezrével segíti az embereket. Krisnamurti szerényen csak annyit mondott, hogy „Madame, én soha nem segítettem szándékosan senkinek“. Ha a segítés a cél, abból nem sül ki soha semmi jó.

BD: – Én nem azt mondom, hogy a könyv segítsen bárkinek, hanem, hogy mi segítsünk, hogy végig tudják olvasni a könyvet, adjunk valamit, amibe kapaszkodhatnak, hogy ne vágják félúton a sarokba.

FA: – Hát, ha már kifizették az árát, engem nem érdekel, ha a sarokba dobják.

 1. Bódis Zoltán: Mese és szakralitás. A mesemondás szakrális lehetőségei
 2. Mt.18.20
 3. Diószegi Vilmos A pogány magyarok hitvilága, Akadémia Kiadó Budapest, 1983.

 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!